1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Cách viết một kịch bản phim truyện, phim ngắn >?

Chủ đề trong 'Điện ảnh (MFC)' bởi ivan_toi, 19/09/2003.

  1. 1 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 1)
  1. ivan_toi

    ivan_toi Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    27/11/2002
    Bài viết:
    101
    Đã được thích:
    0
    Cách viết một kịch bản phim truyện, phim ngắn >?

    Có bác nào biết chỉ cho tôi với, viết một kịch bản khác viết một truyện như thế nào? Đặc biệt, bác nào có thể đưa lên một kịch bản hoặc một đoạn trong kịch bản của một phim nào đó được không ? Nhà viết kịch bản cần thể hiện những gì trong công việc của mình ? Cảm ơn!

    No things to eat !
  2. Sean

    Sean Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    24/03/2002
    Bài viết:
    2.899
    Đã được thích:
    0
    Làm sao để viết được kịch bản phim khá dài, có cả một quyển sách để đọc cơ. Post lên tốn khá nhiều thời gian. Nay có kịch bản phim của Panic Room, post lên cho bà con tham khảo .
    FADE IN:
    EXT. MANHATTAN - DAY
    The whole island, from the south. For a second. Literally.
    EXT. NEW YORK SKYLINE - DAY
    Closer, just the skyline. For another second.
    EXT. UPPER WEST SIDE - DAY
    Closer still, the Upper West Side. For another second. No
    time to waste admiring the scenery.
    EXT. WEST 83RD STREET - DAY
    Race across a field of PEDESTRIANS to pick up three women
    hurrying down the sidewalk. LYDIA LYNCH, a real estate
    broker, vaults down the sidewalk, she''s got a hell of a
    stride. MEG ALTMAN, thirtyish, struggles to keep up with
    her, she''s tall, wafer-thin, pale as a ghost. SARAH, a nine
    year old girl, flat out runs to keep up, dribbling a
    basketball as she goes. The kid''s athletic, much tougher
    than Meg, who she resembles.
    Lydia reads from a sheet she carries in her bouncing hands.
    LYDIA
    -- seventeen feet wide, fifty-five
    feet deep, forty-two hundred square
    feet, four floors with a rentable
    basement apartment, so five
    altogether, courtyard in back --

    MEG
    Could you slow down a little?
    (looking back over her
    shoulder)
    Or we could wait for the car...

    LYDIA
    No cars. Feet are faster.
    MEG
    How many more do we have after this?
    LYDIA
    None, there''s nothing else, you know
    how tight the market is.

    MEG
    This is it? I told you on the
    phone, I have to be moved in in two
    weeks. Sarah, please don''t bounce
    that here.

    SARAH
    Mom, it''s the sidewalk.
    LYDIA
    Oh, that miserable little prick is
    already leaving.

    They approach a row of brownstones, narrow four story
    townhouses, nice looking buildings, a hundred years old or
    more. EVAN, a sour-looking man, has just locked the front
    door of number 26 and is coming down the steps. He sees them
    coming.
    EVAN
    One day you will learn to respect
    other people''s time, Lydia, one day
    you --

    LYDIA
    Evan, I am so sorry, you were a
    saint to wait for us!

    CUT TO:
    INT. TOWNHOUSE - FOYER - DAY
    Evan throws open the front door, revealing the airy foyer of
    the townhouse. The place is completely empty. He talks
    fast, races through the tour. The three of them come in,
    Sarah still bouncing her basketball.
    EVAN
    This is the middle of the house, the
    entry floor, living room''s over
    there. The kitchen floor''s below us
    and there''s two bedroom floors
    above.

    The front door closes behind them, with a THUD so
    authoritative it seems to say no one''s ever getting out. Meg
    tries to get her daughter''s attention, to tell her to stop
    bouncing the ball in the house.
    EVAN
    It''s an enormous amount of space for
    the money and I''ll be perfectly
    honest, the family is in no hurry
    whatsoever.

    Meg whispers Sarah''s name, but Sarah still ignores her, goes
    on bouncing the ball.
    EVAN
    I don''t have to tell you there is an
    acute shortage of living space in
    Manhattan right now and this is a
    highly unique property.

    LYDIA
    No ball, kid.
    Sarah immediately stops bouncing. She wanders into the
    living room, peers through the big French doors, which look
    out over the courtyard area. There''s another row of
    brownstones on the next block, and all the patios back up to
    one another. It looks tranquil out there, oasis in the city.
    Sarah leans up against the door, sighs, her breath fogs the
    window. There is a profound melancholy about her. Meg
    watches her, tries to catch eyes with her in the reflection.
    Can''t.
    Evan flings open the door of an old-fashioned cage-style
    elevator.
    EVAN
    Working elevator. Mr. Pearlstine,
    the previous owner, was disabled the
    last ten years of his life. Highly
    unusual, the elevator, you will not
    find this in ninety percent of
    brownstones.

    MEG
    Will they take asking price? I need
    a two week escrow and I''m already
    approved for the loan.

    Lydia turns, gives Meg an "are you insane?" look.
    EVAN
    What say we see the house before we
    dicker, hmm?
    (starting up the stairs)
    I have to warn you, this is exactly
    the response we expected to get.
    It''s a very emotional property.

    Cinema Paradiso
  3. lamthanh_hn

    lamthanh_hn Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    31/03/2003
    Bài viết:
    1.311
    Đã được thích:
    0
    Bài này của Zoy-Rock
    ==================
    Em xin lỗi vì nếu Topic này đã có người đặt ra (em không kịp tìm).
    Bác nào có thể chỉ cho em chỗ trên mạng lấy được Kịch bản phim không ạ? (Toàn bộ hoặc trích đoạn cũng được). Một dạng kiểu e-book.
    Bởi vì em đang tập viết nên cần tư liệu...
    Em cảm ơn rất nhiều ạ.
    Ga cuối của lòng
    sợ không nói
    sợ rằng như khói
    nói bay đi
    sợ rằng như nói
    khói bay đi
    Ga cuối của lòng
    Gửi lúc :12:54, 20/09/2003
  4. lamthanh_hn

    lamthanh_hn Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    31/03/2003
    Bài viết:
    1.311
    Đã được thích:
    0
    To Zoy-Rock: bạn thử vào www.movie-page.com/movie-scripts.htm nhé. Chúc thành công!
    In your heart you wonder
    Which of these is true:
    The road that leads to nowhere
    The road that leads to you
    Được lamthanh_hn sửa chữa / chuyển vào 10:43 ngày 21/09/2003
  5. love_love_love

    love_love_love Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    17/02/2002
    Bài viết:
    225
    Đã được thích:
    0
    Thực ra thì viết kịch bản phim nó khác với truyện ngắn, nó cần phai có hình ảnh, gợi hình nhiều hơn là gợi cảm xúc
    Mấy người viết truyện ngắn hay chưa chắc viết kịch bản đã hay đâu, vào trường SK mượn thì thiếu gì đâu
    Kịch bản đôi khi đọc chẳng hiểu tại nó chia làm nhiêù đoạn quá

    Trả hết trả hết cho người Trả luôn mắt môi nụ cười.. Trả xong đời còn hư ko.....
  6. ivan_toi

    ivan_toi Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    27/11/2002
    Bài viết:
    101
    Đã được thích:
    0
    Cảm ơn các bác : Sean, Lam thanhhn, 3love...
    Nhưng tôi không nhờ dạy viết kịch bản phim, tôi chỉ tìm hiểu về những đặc trưng của một kịch bản phim khác một truyện vậy thì nó cần thể hiện những vấn đề gì? cách phân cảnh, chia đoạn làm như thế nào ? tại sao?
    Nhờ các bác nói rõ ra được kô ạ?
    No things to eat !

Chia sẻ trang này