1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

ePortal cho e-GOV Việt Nam?

Chủ đề trong 'Câu lạc bộ kỹ sư' bởi lan0303, 22/01/2006.

  1. 1 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 1)
  1. lan0303

    lan0303 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    24/05/2003
    Bài viết:
    2.622
    Đã được thích:
    0
    ePortal cho e-GOV Việt Nam?

    Xem URL http://www3.ttvnol.com/kysu/512584/trang-5.ttvn

    Trích từ bài của small_porcupine viết lúc 07:19 ngày 19/09/2005:
    Cám ơn anh Levant, Tula va anh Thuyền nha!
    NC hỏi xong thì giật mình vì câu hỏi chung chung. Hi?n tại NC làm ch? bên Software và không dính chi t>i telecom hay Hardware hết 'ó. Nên trư>c mắt cũng cần quan tâm t>i mấy cái của mình 'ang làm thôi. Dự án NC 'ang theo là ePortal cho chính phủ 'i?n tử. Cái này cần tích hợp các Software về quản lý sẵn có áp dụng cho các 'ợn vc nhưng hi?n tại các phần mềm này 'ang có 'ủ thứ cái khác nhau, không thf nào xài lại 'ược, mà xây dựng hoàn toàn m>i thì kinh khủng lắm, lại mất bao nhiêu công sức, tiền của và ch? có l- trY lên (vì làm cho ông nhà nư>c(state-own) mà). Vi?c 'ưa ra các project rất vô lý của các bác ấy thì có mà nói 'ến mai cũng ko xong. Cái quan trọng là mình làm cho mình nữa. Sau này cty NC xây dựng h? th'ng ERP cũng thế. NC nghĩ xây dựng embedded Software cho các sản phẩm trong cty là cần thiết nên cũng mu'n tìm hifu. Có thf là muTn so v>i mọi người nhưng cứ từng bư>c, từng bư>c vậy. Mình bad thì cứ từ từ há!
    Các anh có ý kiến gì giúp NC thêm á?
  2. TuLa

    TuLa Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    24/10/2002
    Bài viết:
    413
    Đã được thích:
    0
    e-Portal đến giờ này đã không còn là mới lạ nữa. Tuy nhiên, việc ứng dụng nó để trở thành một một công cụ đắc lực cho Chính phủ trực tuyến cùng người dân, thực sự lắng nghe ý kiến dân và "hành động" để đáp ứng lòng mong mỏi của người dân thì quả thực là điều khá ấn tượng và bất ngờ.
    Việc online trực tuyến và công khai hoá trên mạng Internet, đồng thời tư vấn lẫn tham vấn một cách thường xuyên giữa Chính phủ và người dân, mà đặc biệt là đối với các "thủ tục" hành (là) chính sẽ là một phương pháp, cách thức đặc biệt hữu hiệu để đánh phủ đầu vào nạn tham nhũng, cửa quyền lẫn sự mật mờ trong các quy định và điều luật của cơ quan Công quyền.
    Để có thể phát huy hết sức mạnh e-Portal và các tiện ích kèm theo nó thì có lẽ chúng ta cũng cần có một cách khảo cứu e-Portal một cách hệ thống về cấu trúc, cách thức xây dựng và phương thức xử lý, ứng dụng nó...
    Với những ý nghĩa và lợi ích, tác động của nó lâu dài về sau tới mỗi chúng ta. Rất mong rằng các bạn thành viên ngâm cứu nhiều về mảng này có các chỉ dẫn và giới thiệu về nó (e-Portal)...
  3. thuyenxaxu

    thuyenxaxu Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    18/08/2004
    Bài viết:
    4.201
    Đã được thích:
    1
    ERP là viết tắt của chữ gì vậy Thy ?
  4. small_porcupine

    small_porcupine Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    18/06/2004
    Bài viết:
    1.807
    Đã được thích:
    0
    Dạ là Enterprise Resource Planning
  5. alibaba00

    alibaba00 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    23/12/2004
    Bài viết:
    59
    Đã được thích:
    0
    Các nguyên tắc định hướng để lựa chọn hệ thống kiểm
    soát truy nhập:

    ? Hệ thống có khả năng kiểm soát chính sách truy nhập hệ thống trên cơ sở kiểm
    tra IP nguồn, IP đích hoặc trên cơ sở kiểm tra Username và Password
    ? Kiểm soát gói tin từ mức 3 đến mức 7 theo mô hình OSI, đảm bảo kiểm soát gói
    tin từ lớp mạng đến cả trên tầng ứng dụng.
    ? Hệ thống kiểm soát có tính bảo mật cao, có nhiều tính năng an toàn an ninh.
    ? Có tính năng quản lý, quản trị tập trung về chính sách an ninh và cảnh báo, log.
    ? Đảm bảo bảo vệ theo chiều sâu với nhiều tầng kiểm soát.
    ? Cung cấp khả năng chuyển địa chỉ nội bộ thành địa chỉ public (NAT)
    ? Cung cấp tính năng tạo cổng mã hoá VPN.
    ? Tích hợp trên nền phần cứng chuyên dụng để giảm thiểu nguy cơ bị xâm nhập và
    phá hoại do lỗ hổng bảo mật của hệ điều hành, đồng thời giảm chi phí bảo hành,
    bảo trì hệ điều hành.
    ? Có khả năng phòng chống các tấn công như DoS, DDoS, SYNFlood, ... từ phía
    mạng không tin cậy.
    ? Lọc nội dung, kiểm soát truy nhập trên cơ sở lọc URL.
    ? Có độ sẵn sàng cao (High Avaibility)
    ? Đảm bảo băng thông cho hệ thống trong trường hợp có áp dụng VPN
    ? Tích hợp tốt với các thành phần an ninh khác của hệ thống như hệ thống phòng
    chống virus (anti-virus), hệ thống phát hiện và phòng chống xâm nhập (IDS/IPS)
    ? Có khả năng thay thế nhanh cả phần cứng và phần mềm.
    ? Có sự hỗ trợ tốt nhất của nhà cung cấp về cài đặt, triển khai, sửa lỗi bảo trì bảo
    hành

    Mô hình trung tâm nhỏ

    [​IMG]
  6. levant57

    levant57 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    17/10/2003
    Bài viết:
    1.520
    Đã được thích:
    1
    Là của EMERGENCY RESPONSE PLAN nữa Thuyen. Việc xây dựng e-Gov cho VN là một việc làm rất khẩn cấp nên ERP phải đa nghĩa. Trong trường hợp này, ERP vừa là Enterprise Resource Planning, vừa là EMERGENCY RESPONSE PLAN, theo cách nói của mấy nhà quảng cáo cho tính đa chức năng của hàng hóa, là 2 TRONG 1.
    Không đâu xa, ông bạn láng giềng lớn của VN, đã đi trước người bạn láng giềng của mình mấy...chục bước. Trong khi đó chúng ta thì đang mày mò.
  7. TuLa

    TuLa Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    24/10/2002
    Bài viết:
    413
    Đã được thích:
    0
    Tula là dân ngoại đạo về mảng này nên sau đây sẽ trình bầy theo cách hiểu "nghiệp dư và chủ quan" của mình về e-Portal.
    e-Portal là cổng thông tin điện tử mà ở đó có tích hợp các công cụ, tiện ích hỗ trợ cho việc trao đổi thông tin một cách thuận tiện nhất với cả người quản trị và người dùng. Như vậy, e-Portal là một giao diện web có mức độ tương tác và quy mô khác nhau (người sử dụng, công cụ - tiện ích hỗ trợ...).
    e-Portal là sản phẩm của công nghệ thông tin, được phát triển với mục đích đem lại sự tiện dụng nhất đối với người dùng (cả người quản lý lẫn người dùng thông thường), trong việc cập nhật tin tức, trao đổi thông tin và chia sẻ tài nguyên. Để làm được điều đó, người xây dựng lên e-Portal đã sử dụng các ngôn ngữ máy tính (lập trình) để tạo ra các công cụ, tiện ích được biểu đạt dưới dạng giao diện web (với các phần tử chính cấu thành là hình ảnh, ngôn ngữ và âm thanh) giúp cho người dùng có thể biểu đạt mong muốn, ý tưởng và thể hiện nhu cầu của mình một cách dễ dàng, thuận tiện nhất mà không bị lệ thuộc, gò bó và giới hạn về sự hiểu biết của mình đối với việc xử lý nó (công việc mà máy tính và người tạo lập e-Portal đảm nhiệm). Do đó mà e-Portal có thể thu hút được sự chú ý và tham gia của tất cả các thành phần (con người) trong xã hội cho dù sự hiểu biết của họ về Công nghệ thông tin (máy tính, phần mềm) là rất hạn chế...
    e-Portal sẽ càng ngày càng đồ sộ và phức tạp như cuộc sống. e-Portal thể hiện mạnh mẽ tính cộng đồng và gần gũi về địa lý. Chính vì vậy mà việc quản lý và kiểm soát nó sao cho có lợi cho cộng đồng là việc làm khó khăn nhất.
    e-Portal là một cái cổng (giao diện điện tử) có nhiều mức kiểm soát (nhiều cánh cửa) và phân lập người sử dụng ra làm nhiều đối tượng sử dụng. Các đối tượng sử dụng này, ta thường được biết và quen gọi là: khách, thành viên và người quản lý. e-Portal có các quy tắc vận hành và quản lý CỨNG (do người xây dựng e-Portal tạo ra) bằng sự can thiệp một cách tự động và trực tiếp bởi máy tính hoặc các quy tắc quản lý MỀM hoạt động, xử lý một cách chủ quan theo yêu cầu của người sử dụng.
    Như vậy, cho dù mở mức độ quy mô như thế nào đi nữa thì cộng đồng người sử dụng e-Portal rõ ràng là một cộng đồng có tổ chức.
    (ở đây, từ cộng đồng được hiểu theo nghĩa là bao gồm tất cả những người sử dụng e-Portal được nhắc đến, và quy mô nhỏ nhất của Cộng đồng này là có 2 người dùng, quy mô lớn nhất là không giới hạn. Một e-Portal tồn tại luôn có ít nhất 2 người dùng đó là người quản lý e-Portal và chính người đó với vai trò là Khách của e-Portal. Có những e-Portal không hạn chế số người tham gia và cũng không hạn chế số người sử dụng, đăng ký nhiều tên khác nhau khi tham gia e-Portal đó; do vậy, có thể nói quy mô cộng đồng người sử dụng e-Portal là không giới hạn).
    Các đối tượng người sử dụng e-Portal có sự phân cấp rõ rệt được thể hiện bằng quyền tác động, xử lý MỀM tương ứng đối với các nội dung đăng tải lên e-Portal theo các quy tắc xử lý CỨNG đã được xác lập sẵn. Quyền này được tăng dần từ người dùng khi tham gia là Khách, đến Thành viên rồi đến Người Quản lý. Trong Người Quản lý cũng có thể có sự phân cấp thành nhiều cấp độ quản lý khác nhau đối với e-Portal và cộng đồng người sử dụng. Thông thường thì những người quản lý cấp cao hơn của cộng đồng người sử dụng e-Portal luôn có tất cả các Quyền của người dùng cấp dưới và họ có thể đóng vai trò của những người dùng cấp dưới nếu muốn. Công tác quản lý và Quyền quản lý này trong những e-Portal lớn và phức tạp thì cũng có thể được phân theo vùng và khu vực quản lý cụ thể (Quyền quản lý chỉ có hiệu lực đối với khu vực cụ thể được xác lập, quy định CỨNG).
    (Tula sẽ viết tiếp sau)
    Được tula sửa chữa / chuyển vào 16:42 ngày 26/01/2006
  8. lan0303

    lan0303 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    24/05/2003
    Bài viết:
    2.622
    Đã được thích:
    0
    Kinh nghiệm của Malaysia:
    Xem URL http://www.hbp.usm.my/itsupport/LocalAuthority/LocalGovtNetDevAppSys_Final.doc
    Planning Digital Conference
    28 & 29 March 2000
    Shangri-La Hotel, Penang
    Local Authority Networked
    Development Approval System
    Lee Lik Meng, Ph. D.
    Associate Professor
    School of HBP, Universiti Sains Malaysia
    Mohamed Jamil Ahmad
    Director Penang State Town and Country Planning Department
    Introduction

    Electronic government (e-govt) is a flagship application of the Malaysian Multimedia Super Corridor (MSC) project, propositioned to reinvent government and bring about fundamental changes to the fabric of society in order to propel us into the information era. E-govt goes beyond mere computerisation or transfer of the manual system into an IT-based electronic system for carrying out the duties and responsbilities of government. It requires that services should be more efficient and effective. It also envisages that ?onew services, new information, new service channels and improved service levels? should be the primary products of this reinvention.
    While the Federal Government has undertaken various projects to introduce e-govt at its new offices at Putrajaya (such as the Pilot Project to develop an electronic planning approval system with expertise from Singapore), various efforts are also being undertaken or implemented at the State and Local Authority levels to integrate elements of e-govt into their work-processes. Most of these projects are ad hoc and piecemeal, carried out at departmental or sub-departmental level. Many have failed and have even tried again (sometimes, to fail in subsequent attempts as well). Just as many are waiting in the wings eager to develop their own system to move their manual processes into the electronic media. While it is agreed that failures are many in the IT world and that it could take several attempts before success is achieved, failure also creates fatigue and fear amongst the officers and will lead to disillusionment and disinterest or total ?oshutting out? from further participation or leadership in pushing the electronic frontier in government. Some of the reasons for the failures have been discussed by Lee, et al (1996a) but the most critical problem for most government departments is that its officers are generally unfamiliar with cutting-edge technology and are therefore unable to clearly and precisely specify the type of system to be developed by their consultants or contractors undertaking the development of their application systems.
    This paper relies on some of the experiences with the development of electronic approval systems to propose some basic guidelines and framework for interlinked multi-departmental development approval systems for the local authorities.
    The Development Approval Process
    A major responsibility of local authorities is to plan and to enforce laws for managed and orderly growth, especially of urban activities. The control of development is carried out through numerous instruments of development approval spread over several stages, each stage requiring input from multiple departments. Nevertheless, many local authorities lack technical and professional staff to perform the required investigation and have to rely on external departments (such as State Town and Country Planning Departments) for professional or technical advice. Failing that, they perform only rudimentary examinations of development proposals. The discussion in this paper focusses on local authorities which are structured into well-defined professional responsibilities and staffed by in-house technical expertise.
    Types of Approval and Departments Involved
    The development approval process involves numerous steps (Lee, 1986) and very often starts outside of the jurisdiction of the local authority. In particular, agriculture land must first have their status changed through a process commonly referred to as ?oconversion? (legally called ?ochange of category of land use?) under the land law (National Land Code 1965). This approval is sought through the District Land Office or the State Land and Mines Department. The views of the local authority is customarily sought but the State Authority is not bound by the views or advice from the local authority. Notwithstanding this, any decision by the State Authority binds the local authority even if it contradicts the development policies and advice of the local authority. This decision thus becomes the starting point for most applications for development approval at the local authority level.
    When the issue of category of land use under the land law has been resolved, the developer or owner must then proceed to obtain several other types of approval from the local authority. The first stop is the Town Planning Department to obtain planning permission. Planning permission refines in further detail the type and intensity of various permitted developments on the proposed site as well as provisions for community facilities and amenities and traffic flow. In most local authorities, the planning permission is granted based on a layout plan and development brief prepared by consultants to the project proponent. But in the process of evaluating compliance, the application is also referred to various departments for comments and requirements. These departments may include the building, engineering and health departments within the local authority as well as external departments responsible for schools, drainage and irrigation, sewerage, roads, environment, civil aviation, telecommunications and others. Aggrieved parties to the application for planning permission may appeal the decision of the local authority. The planning appeal is determined by an independent Planning Appeals Board with its secretariate located at the State Town and Country Planning Department (STCPD). In such cases, information must flow from the local authority to the Appeals Board through STCPD. The decision of the Board binds all parties and must then flow back to the local authority for implementation. The next major step in the development approval process is the building plan approval coordinated by the Building Department. Provisions in the Uniform Building By-Law (UBBL) is the basis for investigating compliance (e.g. minimum floor area for bedrooms, thickness of party walls, natural ventilation and lighting, etc.). A site plan indicating the exact location of the building or buildings and their footprints accompanies the building plan. In housing schemes, the original approved layout plan is redrawn to provide more precise and accurate details on building shape, location, set-backs from property lines, distances between buildings, and road reserves. Since layout is deemed a town planning activity, building plans are referred to the Town Planning Department for confirmation of compliance with planning requirements. In the process, the Town Planning Department will have to retrieve the approved layout, compare it with the layout in the Building Plan, make appropriate recommendations and route back the building plan application to the Building Department, often weighed down by the attached approved planning permission (layout plan) file.
    Once the second major approval has been obtained, the developer must proceed to secure several other approvals from the local authority including approval for earthworks, roads and drains, landscaping and structural drawings (sometimes submitted for record only). A typical flow of approvals and departments involved is shown in Figure 1.
    Data and Information For Decision-Making
    Throughout the entire process involving multiple departments and stages, information is the basis for all decision-making (figure 2). For instance, when a building plan is received by the Building Department, a crucial decision must be made whether the building plan complies with the approved planning permission. The more industrious amongst the Building Departments would have a master index or map-based system tracking all applications for planning permission referred to them by the Town Planning Department. A record on this master index or development pressure map would trigger a search for details of the planning application or cause the building plan application to be referred to the Town Planning Department for advice. Building Departments which are incapable of maintaining their own development pressure records would have to rely on the Town Planning Department to undertake the investigation. In some situations multiple copies of the duly endorsed approved layout plan are distributed to various technical departments for their own record and reference, presumably to provide better and more accurate information for the respective department?Ts future decision-making in relation to development control. In practice, this paper-based manual system results in major problems in maintaining multiple sets of records, requires substantial amount of manpower and effort, raises issues of data integrity, and is generally slow in response time.
    Free-flow of information would be ideal but in reality there are numerous obstacles including dated technology (paper), rigid compartmentalisation of responsibilities, and perceived rights and authority resulting in each department protecting its tra***ional areas of jurisdiction (in particular data kept in departmental files).
    [​IMG]
    Figure 1 : Stages and Departments in Development Approvals
  9. lan0303

    lan0303 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    24/05/2003
    Bài viết:
    2.622
    Đã được thích:
    0
    Unpleasant experience in centralised database systems have also discouraged further cooperation amongst government agencies. For instance, in the initial stages various government agencies may have enthusiastically participated by providing hardcopy data as well as manpower to digitise the information. Subsequently however, they face bureaucratic obstacles in retrieving even their own digital data from the central agency. The problem is worst if the data belongs to another department or agency even though they are all participants in the central system for information storage and retrieval.
    Unlike the United States where tax-payers have the right of access to data collected through public funds (which means data collected by any government agency) and have to pay only the cost of reproduction, Malaysia follows the British model where government data is copyrighted and protected by various laws, notably the Official Secrets Act. Hence, government agencies are very protective of their data, especially data in digital format since the data is seen as a source of revenue.
    The Agriculture Department for instance refuses to sell its land use map in the GIS format in which it is currently stored resulting in researchers and even compatriot government agencies having to re-digitise the maps for purposes of analysis or study. The Survey Department which plays a vital role in the development sector by providing cadastral (land ownership) maps are already well advance in their preparation of cadastral information in GIS format. However, when a local authority approached them for the digital copy of the cadastral map to provide the base for a proposed planning system, there was much resistance. This leads to duplication of effort (e.g. Syarikat Telekom had to spend a substantial sum of money to create the cadastral base for its GIS-enabled utility planning and management system) and problems with data integrity. The town planning administration is not spared from this preoccupation to generate revenue from data. The Penang State Town and Country Planning Department is a case in point with its complete set of Planning Appeals Board decision being sold only in printed format when it could show leadership in IT and planning practice by placing the word-processed documents for the benefit of the entire country (and even the world) using the World-Wide-Web for all to read, research and analyse.
    Certainly there are many enlightened officers in the bureaucracy who realise that data and information must flow between departments for efficient and effective decision-making. Tra***ions, practices and the laws are hinderances but creative use of state-of-the-art information technology integrated into a well-designed development approval system can facilitate free-flow and access to accurate and timely information for decision-making and at the same time help to alleviate fears of lost of authority and responsibilities.
    [​IMG]
    Figure 2 : Flow of Information during various stages of Development Approvals
  10. lan0303

    lan0303 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    24/05/2003
    Bài viết:
    2.622
    Đã được thích:
    0
    Components of The Approval System
    In designing and developing the multi-department development approval system, there are several key components including :
    a) workflow applications;
    b) data model for information sharing;
    c) the network (LAN, WAN and WWW); and
    d) hardware and software *****pport the applications (client-server technology).
    Workflow Applications
    The term computerisation is often associated with the process of converting a manual paper-based process of work to an electronic or IT-driven workflow. While it generally captures the essence of the exercise it is a much-abused term with many such computerisation projects merely providing the means to record information but omit to integrate the workflow into the system. For instance, the system may be used to register applications received from consultants and developers. Then the entire process of evaluating the application is carried out the tra***ional way. The decision is then recorded in the computer system at the end of the process. In other situations the computer may be used to track the progress of an application as it goes through numerous stages and rounds of evaluations and amendments. Unfortunately, these tracking systems are also isolated from the workflow requiring hard-pressed staff to take on ad***ional duties of filling up paper forms which are then sent for data entry by the systems section. Such piecemeal approaches creates a misinformed and disillusioned civil service, as far as IT is concerned. Their first and immediate reaction to computerisation projects are typically that of scepticism and disinterest.
    Unlike systems for payroll and tax assessment which rely on batch-processing with very little need for prolonged end-user interactivity, systems for development approval must integrate the often complex process of evaluating development proposals.
    The logical starting point for the development of the approval systems would appear to be the identification of the tasks required for undertaking the job.
    Text-book models for systems development would require the systems analyst to trace the workflow through each stage of work, documenting the forms and information captured and generated and decisions made in order to be able to translate it into an electronic process. This requires the consultant to spend a considerable amount of time understanding and documenting the workflow (see figures 3 and 4).
    Documenting the existing workflow is generally not complicated. The challenge lies in re-engineering the process to take advantage of capabilities and functionalities of various software. This is where the systems developer and consultant faces the greatest challenge because what works for a paper-based system may not be necessarily be appropriate in the electronic medium. On the other hand, there are many innovative features which can be introduced to replace paper-based systems and more importantly to provide more funtionalities in the system. Generally, the consultant can expect little or no assistance from the client since these government officers have generally not been exposed to the capabilities of IT and have not had the benefit of experience or exposure to computer-based development approval systems.
    On the flip side, the consultants themselves may not have had the exposure or experience in the development of similar systems and are burdened by unfamiliarity with subject matters, i.e. town planning, architecture, engineering, land administration, government procedures, etc. There is a case where the consultant/contractor for the development of some local authority system eventually closed shop, unable *****stain the unexpected prolonged period of systems development, partly because the client was unable to provide specific requirements for the system. Numerous amendments to the system is the bane of the consultant/contractor.
    The Selangor Electronic Planning Approval System (SEPAS) (for the Selangor State Town and Country Planning Department) went through several major changes over a period of 2 years mainly to comply with its re-engineering of the workflow to conform with ISO 9002 requirements. While the system has integrated the critical portions of the workflow, user feedback after using the system continue to demand for more and better functionalities. This year, when they are subjected to an ISO 9002 au***, it is expected that the system may require further fine-tuning. The Town Planning Department of the Municipal Council of Penang Island has had its Pilot completed in 1998 and expects to make revisions before it is fully satisfied. The Building Department in the Municipal Council of Seberang Perai has made two attempts by engaging consultants to develop a building plan approval system but both have been declared to have failed to meet the expectations of the department. An in-house effort to develop the system shows promising possibilities but the department lacks technical expertise in applications development and will again be turning to outside help to make a fourth attempt. Hopefully, with the two failures and the limited success from the in-house effort, the department will achieve its goal of integrating IT into its workflow.
    The bottomline is that there is no single best or correct way to design and develop a workflow system. It is important for both the consultant and the local authorities to understand that the work will have to go through several rounds of redevelopment. The problem for the consultant is that of escalating cost. The concern for local authority is a system which satisfies their needs but the problem is that they are not able to exactly tell you what is required. However, now that many departments have achieved some measures of success, others will have less growing pains.
    In the electronic workflow, we must rethink many of the practices in the paper-based systems. A critical issue to be examined in the multi-department development approval system is that the workflow crosses departmental boundaries. In the manual paper-based system, files and papers physically travel from one desk to another and across departments. This notion of physical movement seems ingrained in our mindsets as demonstrated in discussions with government officers to develop a multi-department approval system in which issues were raised on how the information say from planning approval would be transferred (electronically) to the building department server because it will be required for processing of building plans later; or how information on building plan approvals could be transferred to the valuation department for purposes of assessment. This is a carry-over from the days when governments have to manually tabulate data and send copies out to other departments and higher authorities to keep them informed of development pressures. Alternatively, files must be physcally transported between departments if information from the file is to be accessed. Government officers must get used the idea that access to information does not require it to be moved and permanently stored in their respective departments (see later discussion on data model and network).

Chia sẻ trang này