1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

F-22 Raptor và F-35JSF-máy bay tiêm kích thế hệ thứ 5

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi abtomat47, 19/09/2008.

  1. 1 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 1)
  1. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    -----------------------------------------------------------
    Mới vừa có chiếc F-35B thứ 2 dùng để thử nghiệm.Còn các ra đa với sóng m hay thụ động ( Passive ) đều phát hiện được tàng hình , ví dụ chiếc ra đa sau đây
    REZONANS-N
    Stealth Air Target
    Early Warning Radar
    Mission
    The Rezonans-N radar is a mobile highly
    automated coherent all-round surveillance
    phased-array radar employing the resonance
    wave reflection effect in the metric wavelength
    band. It is designed to monitor airspace, to
    acquire, identify and measure with high
    accuracy co-ordinates and flight characteristics
    of a wide range of existing and prospective air
    targets at long ranges and high altitudes,
    including low-observable cruise and ballistic
    missiles and hypersonic aircraft, as well as
    stealthy ones, in severe jamming and clutter
    environment, as well as to be used within
    automated/non-automated command and
    control systems, non-strategic missile defence
    systems, rapid deployment assets, and in
    various military/civil-purpose applications
    Basic specifications
    Wavelength band metric
    Radar coverage:
    range, km 10-1,100
    altitude, km up to 100
    azimuth, deg 360
    elevation, deg 1.5-80
    Fighter detection range, km 350
    Coordinates measurement accuracy, at least:
    range, m 300
    elevation, deg 1.5
    azimuth, deg 1.5
    speed, m/s 1-1.5
    Data update cycle, s 1-10
    Number of tracked targets up to 500
    Mean time between failures, hrs 1,500
  2. cnktqs

    cnktqs Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    18/02/2009
    Bài viết:
    104
    Đã được thích:
    0

    thế thì ko biết ai mới được hs giỏi đây!
    Việc nói radar nào đó phát hiện được máy bay tàng hình thật ra ko có ý nghĩa gì. trên lý thuyết thì radar nào cũng phát hiện được, vì ko có máy bay nào có rcs = 0 cả. vấn để chỉ là phát hiện được ở khoảng cách bao xa, xác suất bao nhiêu.
  3. 313230

    313230 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    21/12/2005
    Bài viết:
    250
    Đã được thích:
    0
    Còn một điều nữa là radar được quảng cáo phát hiện nhưng không có ai kiểm chứng cả. Thằng tàng hình thì bảo tao tàng hình, thằng radar thì bảo tao phát hiện, có thằng nào có cơ hội gặp đối phương mà thử đâu?
  4. mig1000

    mig1000 Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    20/06/2008
    Bài viết:
    1.770
    Đã được thích:
    2.587
    Khi mà kỹ thuật tàng hình độc quyền của Mỹ kết thúc và điều gì tiếp theo?
    Trên là nhan đề bài báo dưới đây nói về các công nghệ tàng hình cho máy bay đang được các quốc gia phát triển là : Nga, Ấn (cùng Nga) và Trung Quốc. Tuy nhiên bài báo dưới đây nói rõ là Nga sẽ triển khai các loại máy bay thế hệ 5 của mình vào giữa 2010-2020. Hai loại được triển khai của Nga độc lập với nhau, Một từ Mig, một từ Sukhoi.
    Nguồn Tin : Defence Professionals (04/03/2009)
    Calling for F-22A Raptor and improved future derivatives.
    11:22 GMT, March 4, 2009 For three decades the United States has held the undisputed monopoly on the most important military technology of the Cold War era - stealth. That monopoly is set to end in the coming decade as the Russians, Indians and, likely, Chinese deploy a new generation of military aircraft designs. Available to any client with the cash, these high technology products will make obsolete the large fleets of legacy Cold War equipment that the West has relied upon since the end of the Cold War to maintain global stability, as well as rendering the planned F-35 Joint Strike Fighter impotent.
    A world in which any nation with the cash can procure stealthy manned or robotic aircraft, or cruise missiles, will be very different from the world we see now. Many of the fundamental assumptions made about America?Ts hitherto undisputed strategic primacy will collapse unless Americans take stock now and start seriously planning for this future.
    The Russians have two stealth aircraft designs in the current development pipeline, intended to be deployed operationally between 2010 and 2020. The Chinese are claimed to be working on a stealthy follow-up to the J-10 Sinocanard fighter and have displayed models of supersonic stealthy unmanned vehicle designs.
    The first of the two Russian designs is an unmanned robotic strike and reconnaissance vehicle similar in concept to the US X-45 and X-47 UCAV/UCAS designs. One of the mockups, designed by the MiG bureau, was shown to Western media in 2007 and is designated the SKAT (skate). This ten tonne vehicle is a ?obatwing? design with a planform modelled on the US B-2A bomber, with less refined detail shaping compared to existing US designs.
    The second of these designs is the PAK-FA (perspektivniy aviatsioniy kompleks frontovoy aviatsii- Future Aviation System For Tactical Aviation), a multirole tactical fighter intended to compete in the air with the F-22A Raptor and in the marketplace with the F-35 Joint Strike Fighter. The PAK-FA will replace the Russian Sukhoi Flanker series as the primary fighter in the Russian Air Force and will become the principal export fighter for Russia?Ts booming defence industry.
    The prototype of the PAK-FA was intended to fly in 2008 but has been delayed to this year so, to date, no useful imagery of this design exists. The Russians have made numerous public statements which do provide some indication of what the design aims for this aircraft are: it is intended to be stealthy, highly agile to prevail in close air combat, it is intended to be fitted with an evolution of the 20 kiloWatt class NIIP N035 Irbis E phased array radar and to be powered by a pair of 35,000 lbf class supersonic cruise turbofan engines.
    On paper, these cardinal parameters put the PAK-FA in the class of the F-22A Raptor.
    The first question any observer will properly ask is whether the Russians have the basic technology to design, develop, test and produce a credible state-of-the-art stealth fighter. The key technologies required for this include shaping design techniques, absorbent material and coating techniques, digital flight control technology, rectangular engine nozzle technology, engine hot end technology, and Low Probability of Intercept (LPI) digital radar and networking technology.
    Shaping techniques are the most important prerequisite technology for stealth design - their purpose is to scatter radar waves illuminating an aircraft away from the threat radar. Good examples of smart shaping design include the F-117A, B-2A, YF-23A and F-22A Raptor, as well as the proposed FB-22A. The F-35 Joint Strike Fighter engine nozzle and lower fuselage areas are examples of especially poor shaping design.
    Effective shaping techniques permit an aircraft to be built with a 100 to 1,000 fold lower radar signature compared to a conventional design of similar size.
    The two principal tools required to perform proper rigorous shaping design are computer based simulation tools, typically based on physical optics, diffraction and surface travelling wave mathematical modelling and measurement tools and test range facilities to verify that shapes designed on a computer actually work as intended.
    With commo***y desktop computers now outperforming the supercomputer technology used by US defence contractors during the 1970s and 1980s, and Russia?Ts surplus of high quality PhD graduates in mathematics, physics and electrical engineering, the ability of Russian industry to produce a good stealth shaping design is limited only by the investment made in personnel, measurement tools and test ranges. As the SKAT UCAV mockup shows, current Russian design technique is converging with US design technique.
    What is often forgotten in the West is that Russian designers have a long history of cherry-picking the best ideas from extant Western designs, incrementally improving them, and fusing them together to produce an end product that outperforms its Western predecessors. Classic examples include the AS-4 and AS-6 supersonic cruise missiles, improving on the British Blue Steel or the Sukhoi Flanker, which fused key ideas from the US F-14, F-15 and F-16 fighters to produce an original new design outperforming all three US fighters.
    With a wealth of imagery available detailing the US F-117A, B-2A, A-12A, YF-23A and F-22A Raptor, the Russians have a defacto library of sound and well proven ideas to work with. There is no need for Russian industry to reinvent the wheel, as US engineers have paved the way with a wealth of creative thinking.
    Driving the signature of a stealth aircraft down further, into the size of tennis balls, golfballs and marbles, is done by the application of radar absorbent structures, material coatings and low signature seals, fasteners, antennas and other detail components.
    Russian industry has a long history of creative and original developments in coating technologies and materials science. Recent disclosures include a coating which reduced the radar signature of the engine inlet tunnels in the Su-35BM Flanker by a factor of 30 in the centimetre radar band. Other technologies the Russians have developed include multilayer laminates which rotate the polarisation of surface travelling waves *****ppress trailing edge reflections.
    The Russians mastered digital flight control technology during the 1990s and have been using it in the supermanoeuvrable Su-30MKI/MKM, Su-35BM and MiG-35 designs, to an advantage. There is now sufficient maturity in this technology to make a highly manoeuvrable stealth fighter, not unlike the F-22A.
    The technology of rectangular exhaust nozzles used in all proper US stealth designs to control radar and infrared signatures is also well within the reach of Russian industry, which tested a rectangular thrust vectoring nozzle during the early 1990s.
    In terms of engine technology, the Russians built the Al-41F supercruise engine during the 1990s and since then migrated its hot end technology into the Al-31F-117S for use in the Su-35BM. A 35,000 lbf class supercruise engine for the PAK-FA is therefore a non-issue.
    (Xem tiếp - Do dài quá)
  5. mig1000

    mig1000 Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    20/06/2008
    Bài viết:
    1.770
    Đã được thích:
    2.587
    (Tiếp theo)
    In radar, the choice of mature Russian hybrid phased array technology for the PAK-FA over immature active array technology is a short term measure. It took US radar designers a decade to transition from the quad module technology used now in Phazotron?Ts Zhuk-AE to current single channel module technology. By 2020, probably sooner, the Russians will have mastered this, emulating US designs. That technology will permit the ad***ion of the wideband frequency hopping techniques and stealthy antenna arrays which characterise current US Low Probability of Intercept (LPI) AESA radars and top end data links.
    The most recent generation of Russian radars use fully digital processing chains which opens up the full gamut of sophisticated processing algorithms that have appeared in US radars during this decade.
    There can be no doubt that the Russians possess all of the basic technologies required to design an F-22 class supercruising and agile stealth fighter - the basic aerodynamic, shaping and propulsion design of the F-22 was performed over a decade ago.
    When the PAK-FA is unveiled later this year we will see exactly how effective Sukhoi?Ts design engineers have been in fusing these technologies together to produce a new design. We can be confident that the design will be an effective supercruiser and it will be highly agile. The only uncertainty at this stage is in how stealthy it will be.
    How stealthy does the PAK-FA need to be to defeat US legacy fighters? A radar cross section of only -20 dBSM would deny early Beyond Visual Range (BVR) missile shots using the AIM-120C/D AMRAAM to all current and planned US fighters. Doing any better, like -30 dBSM or -40 dBSM, simply increases the level of difficulty in prosecuting long-range missile attacks.
    The consequence of this is that missile combat will be compressed into shorter distances and shorter timelines, putting a premium on the stealth, supersonic persistence and close combat agility of US fighters. A larger portion of engagements will be at visual range and most BVR engagements will end up taking place inside 30 nautical miles.
    Only the F-22A Raptor is viable in an air combat environment where the PAK-FA is deployed, and the F-22A will not provide a 144:0 kill ratio against the PAK-FA.
    The F-35 Joint Strike Fighter struggles *****rvive against the conventional Su-35BM Flanker, with only its -30 dBSM class front sector stealth keeping it alive in some BVR combat situations. Against even a -20 dBSM class PAK-FA, the F-35 falls within the survivability black hole into which US legacy fighters such as the F-16C/E, F-15C/E and F/A-18A-F have already fallen.
    Americans need to start thinking about which strategic niche they wish to occupy in 2020. The stealth monopoly cannot last forever and the US must now confront the prospect of a future in which the asymmetric advantage of US stealth is no longer absolute, but rather incremental.
    There is a big difference, operationally and strategically, in using stealthy jets against opponents who have none, versus using stealthy jets against opponents who also use stealthy jets. Incremental differences in stealth performance will matter, but much less in such ?osymmetric? stealth vs. stealth conflicts, compared to past asymmetric conflicts.
    The most fundamental and immediate conclusion is that US planning for the future of its fighter fleet must be architected around the F-22A Raptor and improved future derivatives, since only this aircraft will be survivable in a future globalised market for stealthy combat aircraft.
  6. gepard9

    gepard9 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    18/02/2009
    Bài viết:
    207
    Đã được thích:
    0
    Hàn Quốc muốn trang bị F-35B cho tàu đổ bộ
    Hàn Quốc đang cân nhắc việc triển khai máy bay chiến đấu F-35B do Lockheed Martin chế tạo trên tàu đổ bộ Dokdo trọng tải 14.000 tấn, cùng với phiên bản máy bay F-35A như một phần của kế hoạch cải thiện sức mạnh tầm trung và tầm xa.
    Động thái trên đưa ra khi cơ quan Quản lí Chương trình Thu mua vũ khí (DAPA) của Hàn Quốc chuẩn bị khởi động chương trình mua chiến đấu cơ F-X giai đoạn 3 trong những năm tới. Trước đó, DAPA cho biết họ sẽ thông báo mời thầu cung cấp máy bay F-X giai đoạn tiếp theo vào năm 2011, nhằm mục đích triển khai các chiến đấu cơ này trong giai đoạn 2014-2019.
    Trong một sự kiện liên quan, một nhóm các quan chức Lầu Năm Góc cung cấp bản giới thiệu tóm tắt về chương trình Máy bay Tấn công Phối hợp (JSF) cho các quan chức DAPA tại Seoul hồi đầu tháng trước theo yêu cầu của cơ quan này.
    ?oCơ quan này đang tiến hành nghiên cứu sơ bộ về chương trình thu mua chiến đấu cơ giai đoạn tiếp theo và thu thập thông tin về máy bay chiến đấu nước ngoài, trong đó có F-35 JSF,? nguồn tin giấu tên trên tiết lộ với Korea Times.
    Quan chức trên cho biết thêm, đối với JSF, hiện đang được phát triển, trước đó DAPA tập trung vào phiên bản máy bay cất và hạ cánh thông thường F-35A cho Lực lượng Không quân nhưng hiện họ cũng đang cân nhắc về phiên bản máy bay hạ cánh thẳng đứng và cất cánh khoảng cách ngắn (STOVL) F-35B cho Hải quân hoặc quân đoàn lính thủy đánh bộ. Sẽ có phiên bản máy bay khác dành cho Hải quân, đó là F-35C.
    Nhật Bản, Israel và Đài Loan đều bày tỏ quan tâm đến phiên bản máy bay F-35B.
    F-35B là máy bay chiến đấu thế hệ 5 có chức năng tàng hình, tốc độ siêu thanh và đặc biệt là có thể hạ cánh trực tiếp không cần đường băng. Dự kiến đến năm 2012, không quân Mỹ sẽ bắt đầu đưa vào sử dụng loại máy bay này.
    Hải quân Hàn Quốc đã hạ thủy tàu đổ bộ Dokdo (LPH 6111) đầu tiên trong năm 2005 và muốn sở hữu thêm một tàu lớp Dokdo nữa vào năm 2016.
    Các chuyên gia nhận định khi tàu đổ bộ này được trang bị một model trượt thì máy bay hạ cánh thẳng đứng và cất cánh khoảng cách ngắn, chẳng hạn như Harrier hoặc F-35B, sẽ có thể được cất cánh từ boong.
    Giới quan sát nhận định động thái trên cho thấy Seoul quan tâm nhiều đến máy bay JSF (có tên gọi chính thức là Lightening II), và coi JSF là ứng viên cho thỏa thuận cung cấp máy bay F-X sắp tới. Trong cuộc đấu thầu này, F-15K NF III của Boeing, Gripen NG của Saab, Typhoon của Eurofighter và các máy bay khác sẽ là đối thủ của JSF.
    Thực hiện chương trình F-X, Hàn Quốc muốn trang bị cho Không quân nước này 120 máy bay tiên tiến vào năm 2020 để thay thế phi đội máy bay lỗi thời. Công ty Boeing đã đã giành các đơn hàng cung cấp 40 và 21 máy bay F-15 trong 2 thỏa thuận trước đây.
    F-22 Raptor của Lockheed Martin cũng là ?oứng viên? sáng giá trong cuộc đấu thầu nhưng cơ hội để Seoul giành được chiến đấu cơ tàng hình thế hệ 5 năm này rất mong manh do khó khăn về tài chính và luật pháp. Luật bảo vệ công nghệ của Mỹ cấm xuất khẩu máy bay F-22 tiên tiến nhất thế giới.
    Trong hoàn cảnh này, F-35, với các khả năng tương tự như F-22, thường được xem là ?oứng viên? có thể giành chiến thắng.
    Lockheed cho biết việc giao máy bay F-35A cho Hàn Quốc sẽ bắt đầu vào năm 2014 nếu hợp đồng được kí kết trước năm 2010.
    Nguồn tin: http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2009/03/205_40483.html
  7. mig1000

    mig1000 Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    20/06/2008
    Bài viết:
    1.770
    Đã được thích:
    2.587
    Sơ lược về bài dịch ở trên được VIT tóm lại như sau :
    PAK-FA đe dọa đến sự độc quyền ?otàng hình? của Mỹ
    Các chuyên gia quân sự nước ngoài lo lắng về bước tiến của công ty Sukhoi (Nga) có được trong việc chế tạo chiến đấu cơ thế hệ 5 (chiến đấu cơ có khả năng tàng hình) đang được thực hiện theo dự án PAK-FA (T-50), vì điều này có thể đe dọa đến tính độc quyền của Mỹ trong lĩnh vực chế tạo máy bay tàng hình.
    Xem thêm bản dịch tóm lược ở link dưới đây :
    http://vitinfo.com.vn/Muctin/Quansu/THSK/LA57037/default.htm
    Thân mến!
  8. AndrewTran

    AndrewTran Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    13/05/2006
    Bài viết:
    3.135
    Đã được thích:
    80
    Lâu nay pro Nga vẫn chê chưởi tàng hình. Bây giờ ca tụng việc Nga học đòi tàng hình với mức tàng xém bằng Mỹ. haaaa....hài vãi.....
  9. mig1000

    mig1000 Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    20/06/2008
    Bài viết:
    1.770
    Đã được thích:
    2.587
    Báo tây mà Mr, có ai pro đâu? đưa nguồn của Tây nói về chuyện máy bay thế hệ 5 của Nga mà. Pro đọc kỹ chưa (phần tiếng Anh tớ đưa ở trên ấy) mà phán xanh ngắt thế.
    Thân mến!
    Được mig1000 sửa chữa / chuyển vào 11:59 ngày 10/03/2009
  10. Su35FlankerE

    Su35FlankerE Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    12/01/2009
    Bài viết:
    493
    Đã được thích:
    0
    Em tưởng công nghệ tàng hình của Nga là công nghệ Plasma tiên tiến hơn hẳn của cái kiểu tàng hình làm chệch hướng sóng Rada của Mĩ cơ mà, sao bây giờ bác nói là mới gần bằng.

Chia sẻ trang này