1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Fold and Unfold

Chủ đề trong 'Kiến Trúc' bởi wegotjam, 23/10/2004.

  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    Chào các bạn, hhaha,...cái chuyện tiếng việt hay tiếng anh...không thành vấn đề, chủ yếu là truyền đạt được thông điệp là hay nhất.(bây giờ thì đến các anh lịch sự rồi)...
    Gởi bạn vanthe-1 va những bạn khác: Tôii nghĩ anh having-bath hay 13- friday hay AYA  và rất nhiều bạn trong đây, đều là những người hiểu biết và có kiến thức cả...và điều này chứng tỏ họ là những người biết lắnng nghe, và có cách nhìn thoáng. Cho nên đây là cơ hội để các bạn có thể tham gia đàm luận...nếu có bất cứ suy nghĩ gì thì cứ lên tiếng, bởi đây là đề tài mang tính chất trừu tượng..bạn có thể hỏi bất cứ câu hỏi nào liên quan đến fold and unfold, ở bất kì khía cạnh nào của kiên trúc và cuộc sống của chính bạn...một số bài viết gần đây chúng ta thấy sự đóng góp của những nguời như: Chutichh2o, là sinh vien, cho đến lão già white-fangs...(mặc dù những câu khách sáo của hai vi này chiếm khá nhiều diện tích trong bài viết)...toi xin các bạn hãy nói lên tư tưởng các bạn. ...xin moi, ndmt, win-arc, kiemtiennguyen, arcvuable, goblue, duyk6, hacdieu, lucia,hot-heart, cadmark....
    Xin thông báo trước, tuần tới tôi sẽ post it bài hơn vì có công việc bận, cho nên theo cách của having-bath, tôi sẽ post thêm một số hình ảnh, để quí vị tiện tham khảo.

    [​IMG]
     
  2. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  3. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  4. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    [​IMG]
  5. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    [​IMG]
  6. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    Personal dictionaryUN Studio
    [​IMG]Continuous difference: an extreme blurring of architectural properties into cohesive oneness. Enriched by light, sound, and movement, a situation emerges in which the unified organisation is permeated with changeable substances. This fluent merging of constituent parts into an endlessly variable whole results in the organisation of continuous difference.
    [​IMG]Crossing Point: fragment within the architecture of emergence. The Crossing Points represent opportunities for the mobile forces of architecture to concentrate in such a way that they can generate architectural structures within the flexible and unpredictable. The Crossing Points then proliferate new meanings for their surroundings.
    [​IMG]Deep Plan: based on new techniques and a new co-operative work strategy. Using combinations of digital techniques, Deep Planning integrates infrastructure, urbanism, and various programmes. This requires the extended overview of network practice to detect correspondences and overlaps between the locations, parties and functions involved. The procedure of the Deep Plan involves generating a situation-specific, dynamic, organisational structural plan with parameter-based techniques. The in-depth, interactive nature of the Deep Plan means that it incorporates economics, infrastructure, programme, construction and time.
    [​IMG]Diagram: part of a technique that promotes a proliferating, generating and instrumentalising approach to design. The essence of the diagrammatic technique is that it introduces into a work qualities that are unspoken, disconnected from an ideal or an ideology, random, intuitive, subjective, not bound to a linear logic, qualities that can be physical, structural, spatial or technical. There are three stages to the diagram: selection, application and operation, enabling the imagination to extend *****bjects outside it and draw them inside, changing itself in the process.
    [​IMG]Endlessness: an extension of the single surface organisation from a primarily horizontal structure to a three-dimensional organisation encompassing the vertical and the diagonal as well, leading to structures that are scale-less, subject to evolution, expansion, inversion, and other contortions and manipulations.
    [​IMG]Hybridisation: an intense fusion of construction, materials, circulation and programme spaces. The different features of the work are blurred and exist in layers which do not necessarily relate to each other or to the scale and structure of the shapes and substances from which they originate. The fact that the unity of the image is not disrupted by the diversity of its ingredients is what distinguishes hybridisation from collage.
    [​IMG]Inclusiveness: has to do with an integral design approach, entailing the overlapping treatment of three main points - construction, circulation and distribution of the program. In an architectural ensemble of this sort there are no separate structural, programmatic, and circulation layers. We no longer think in terms of individual ingredients, but instead base the organisation on one big gesture incorporating difference.
    [​IMG]Mediation: has three important architectural consequences: the expansion of the spatial imagination, the radical break with a hierarchical design approach and the introduction of different disciplines into the design process, relating the design immediately to its realisation. A correlative approach to plan development necessitates the ability to reveal relations in informational data with the aid of specific visualising techniques.
    [​IMG]Mobile forces: an architecture of emergence, deriving from a number of unpredictable, physical and pre-physical forces, including economic, politic, cultural, contextual and structural forces. Partly overlapping and partly conflicting, these forces are always in motion - they are never distinct, several, static. The mobile forces of architecture are intensive complex junctions where public, political dimensions cross with structural techniques, topological readings and infrastructure calculations.
    [​IMG]Network practice:: new working mode for the architect as co-producing technician, organiser and planner in a highly structured, co-operative process involving clients, investors, users, and technical consultants. Network practice provides an alternative to the bullying tactics of the largely American corporate system and the largely European star system. Network practice allows architects to be involved with design, technique, detail and execution by building close working relationships with other experts.
    [​IMG]Parameter design: way of proportioning and structuring digital information. Parameters express architectural values in rational, functional and objective terms. As the evolution of the chosen parameters is traced over time, the project emerges as if of its own accord. In reality the number of parameters is always too large for this to happen, but the technique nonetheless uncovers the neutral values forming the basis of the project.
    [​IMG]Policy: a new, critically generated commitment that is founded on engagement with the situation in which the production of architecture takes place. Architects have drifted into new working models without articulating their own policy. A new motivational mobilises the liquid within the politic.
    [​IMG]Public science: architecture and urban planning in contemporary circumstances involve public space, public forces and the public imagination. As an expert on everyday public information, the policy of the architect is simply to collect information that is potentially structuring, to co-ordinate it, transform it, and to offer a centralising vision on the basis of that information.
    [​IMG]Time dimension: emerges when data begin to interact. At that point the elements of time and movement enter the process. The object is formed as the result of the interrelations of parameters and forces - it is the solidification of energies acting on each other.
     
  7. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    Personal dictionaryUN Studio
    [​IMG]Continuous difference: an extreme blurring of architectural properties into cohesive oneness. Enriched by light, sound, and movement, a situation emerges in which the unified organisation is permeated with changeable substances. This fluent merging of constituent parts into an endlessly variable whole results in the organisation of continuous difference.
    [​IMG]Crossing Point: fragment within the architecture of emergence. The Crossing Points represent opportunities for the mobile forces of architecture to concentrate in such a way that they can generate architectural structures within the flexible and unpredictable. The Crossing Points then proliferate new meanings for their surroundings.
    [​IMG]Deep Plan: based on new techniques and a new co-operative work strategy. Using combinations of digital techniques, Deep Planning integrates infrastructure, urbanism, and various programmes. This requires the extended overview of network practice to detect correspondences and overlaps between the locations, parties and functions involved. The procedure of the Deep Plan involves generating a situation-specific, dynamic, organisational structural plan with parameter-based techniques. The in-depth, interactive nature of the Deep Plan means that it incorporates economics, infrastructure, programme, construction and time.
    [​IMG]Diagram: part of a technique that promotes a proliferating, generating and instrumentalising approach to design. The essence of the diagrammatic technique is that it introduces into a work qualities that are unspoken, disconnected from an ideal or an ideology, random, intuitive, subjective, not bound to a linear logic, qualities that can be physical, structural, spatial or technical. There are three stages to the diagram: selection, application and operation, enabling the imagination to extend *****bjects outside it and draw them inside, changing itself in the process.
    [​IMG]Endlessness: an extension of the single surface organisation from a primarily horizontal structure to a three-dimensional organisation encompassing the vertical and the diagonal as well, leading to structures that are scale-less, subject to evolution, expansion, inversion, and other contortions and manipulations.
    [​IMG]Hybridisation: an intense fusion of construction, materials, circulation and programme spaces. The different features of the work are blurred and exist in layers which do not necessarily relate to each other or to the scale and structure of the shapes and substances from which they originate. The fact that the unity of the image is not disrupted by the diversity of its ingredients is what distinguishes hybridisation from collage.
    [​IMG]Inclusiveness: has to do with an integral design approach, entailing the overlapping treatment of three main points - construction, circulation and distribution of the program. In an architectural ensemble of this sort there are no separate structural, programmatic, and circulation layers. We no longer think in terms of individual ingredients, but instead base the organisation on one big gesture incorporating difference.
    [​IMG]Mediation: has three important architectural consequences: the expansion of the spatial imagination, the radical break with a hierarchical design approach and the introduction of different disciplines into the design process, relating the design immediately to its realisation. A correlative approach to plan development necessitates the ability to reveal relations in informational data with the aid of specific visualising techniques.
    [​IMG]Mobile forces: an architecture of emergence, deriving from a number of unpredictable, physical and pre-physical forces, including economic, politic, cultural, contextual and structural forces. Partly overlapping and partly conflicting, these forces are always in motion - they are never distinct, several, static. The mobile forces of architecture are intensive complex junctions where public, political dimensions cross with structural techniques, topological readings and infrastructure calculations.
    [​IMG]Network practice:: new working mode for the architect as co-producing technician, organiser and planner in a highly structured, co-operative process involving clients, investors, users, and technical consultants. Network practice provides an alternative to the bullying tactics of the largely American corporate system and the largely European star system. Network practice allows architects to be involved with design, technique, detail and execution by building close working relationships with other experts.
    [​IMG]Parameter design: way of proportioning and structuring digital information. Parameters express architectural values in rational, functional and objective terms. As the evolution of the chosen parameters is traced over time, the project emerges as if of its own accord. In reality the number of parameters is always too large for this to happen, but the technique nonetheless uncovers the neutral values forming the basis of the project.
    [​IMG]Policy: a new, critically generated commitment that is founded on engagement with the situation in which the production of architecture takes place. Architects have drifted into new working models without articulating their own policy. A new motivational mobilises the liquid within the politic.
    [​IMG]Public science: architecture and urban planning in contemporary circumstances involve public space, public forces and the public imagination. As an expert on everyday public information, the policy of the architect is simply to collect information that is potentially structuring, to co-ordinate it, transform it, and to offer a centralising vision on the basis of that information.
    [​IMG]Time dimension: emerges when data begin to interact. At that point the elements of time and movement enter the process. The object is formed as the result of the interrelations of parameters and forces - it is the solidification of energies acting on each other.
     
  8. Lucia

    Lucia Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    19/11/2003
    Bài viết:
    172
    Đã được thích:
    0
    Ko khách sáo lằng nhằng nhé, tôi ko nghĩ là "rất nhiều bạn trong đây, đều là những người hiểu biết và có kiến thức cả" đâu. Ít ra là đúng so với tôi bác wegotjam ạ, cho nên, bác làm ơn post bài có tính cách dạy dỗ tí chút, vì tôi được cái cũng ham học hỏi, mồm lại thơm tho. Tôi đọc 2 trang bài Fold & Unfold của các bác mà tôi chả hiểu gì cả, lại còn post mấy cái hình ngoằn ngoèo, nhìn rất có vẻ khoa học, nhưng tôi chả hiểu gì cả, xin lỗi, hay là nói nhẹ nhàng là do tôi nghiên cứu về mảng khác, nói nặng là đầu óc còn u tối chăng. Như đã nói, dù sao tôi được cái ham học hỏi, mồm miệng lại ..., nên nhờ các bác tư vấn cho em hiểu về cái Fold & Unfold nó nôm na và mô phạm 1 tí, chẳng hạn các bác dịch mẹ nó ra tiếng Việt là cái gì, rồi từ từ suy ra, nhỉ. Đồng ý là có nhiều từ trong tiếng Anh ko có từ tương đồng trong tiếng Việt, nhưng mà tôi nghĩ nhiều từ tiếng Việt thì vẫn giải thích được chứ, hả ! Xong rồi tha hồ các bác có thể văng thoải mái.

  9. Lucia

    Lucia Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    19/11/2003
    Bài viết:
    172
    Đã được thích:
    0
    Ko khách sáo lằng nhằng nhé, tôi ko nghĩ là "rất nhiều bạn trong đây, đều là những người hiểu biết và có kiến thức cả" đâu. Ít ra là đúng so với tôi bác wegotjam ạ, cho nên, bác làm ơn post bài có tính cách dạy dỗ tí chút, vì tôi được cái cũng ham học hỏi, mồm lại thơm tho. Tôi đọc 2 trang bài Fold & Unfold của các bác mà tôi chả hiểu gì cả, lại còn post mấy cái hình ngoằn ngoèo, nhìn rất có vẻ khoa học, nhưng tôi chả hiểu gì cả, xin lỗi, hay là nói nhẹ nhàng là do tôi nghiên cứu về mảng khác, nói nặng là đầu óc còn u tối chăng. Như đã nói, dù sao tôi được cái ham học hỏi, mồm miệng lại ..., nên nhờ các bác tư vấn cho em hiểu về cái Fold & Unfold nó nôm na và mô phạm 1 tí, chẳng hạn các bác dịch mẹ nó ra tiếng Việt là cái gì, rồi từ từ suy ra, nhỉ. Đồng ý là có nhiều từ trong tiếng Anh ko có từ tương đồng trong tiếng Việt, nhưng mà tôi nghĩ nhiều từ tiếng Việt thì vẫn giải thích được chứ, hả ! Xong rồi tha hồ các bác có thể văng thoải mái.

  10. Lucia

    Lucia Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    19/11/2003
    Bài viết:
    172
    Đã được thích:
    0
    - "Sự kết hợp (đặt mỗi phần vào vị trí của nó) tạo nên những đường nhăn đồng dạng, hình thành sự hòa trộn khó hiểu của những chương trình(thuật số) và một khái niệm hổ trợ. Không gian đánh lừa chúng ta, chính nó đưa ra một khía cạch mới cúa kĩ thuật của không gian trong công trình. Tuy nhiên, cái thú vị nhất của ?ofold? là sự khám phá của không gian và sự liên kết và kết hợp trao đổi qua lại ở những tầng mà nơi những tổ chức và xã hội đan chéo và kết hợp với nhau." ---> xin lỗi, ko hiểu. Cái fold thì hiểu.
    - Này, đâu phải ai củng biết về tất cả các kts bậc thầy trên thế giới đâu, nhể, tất nhiên càng biết nhiều càng tốt, nhưng nói chung em chỉ biết ai gần với mình nhất, nên em chả biết Rem, Ben, Bos gì hết, các bác cứ tuyên ngôn với tuyên cáo loạn cả lên, nào có ai biết nó là cái c.. gì đâu, ờ, nếu topic này của riêng 3 bác thì ok, nhưng mà mấy bác đã có nhời mời anh em, thì dẹp mấy cái Ben Bos ấy đi là vừa, còn ko thì làm ơn cho em biết cái tuyên ngôn tuyên cáo ây nó là cái gì mà oách thế, nghe cũng oai phết (em cũng có tuyên ngôn của em đấy). Khéo lại phải mở 1 topic riêng về cái Ben Bos ấy nhể, cả Rem nữa.
    - Còn cái "UN" nữa, các bác cho em thêm thông tin đi, ít nhất em phải biết nó là cái gì chứ, tiệm chụp hình à. Mấy cái dòng tiếng Anh đánh số em sẽ đọc, nhưng nhìn hơi oải. Em cũng có vài tuyên ngôn tuyên cáo định post, nhưng toàn bằng tiếng Anh, mà dịch thì ko có thời gian, các bác mà cứ thế em cứ tương phứa lên đấy nhé.

Chia sẻ trang này