1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Giới thiệu về Su-27SKM và Su-30MK2

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi gulfoil, 19/06/2005.

Trạng thái chủ đề:
Đã khóa
  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. huyphuc1981_nb

    huyphuc1981_nb Thành viên mới Đang bị khóa

    Tham gia ngày:
    05/05/2002
    Bài viết:
    4.356
    Đã được thích:
    165
    Hải Cà Sáy điên thật rồi, đã điên dễ độ cười ngặt nghẽo rồi, chân đã ống bơ, tóc bồng bềnh bù, mioệng cười ngặt nghẽo mãi không thôi. Hải Cà Sáy có back_ground quá tệ, chưa đạt điểm chuẩn của học sinh phổ thông, thế mà lại đi bàn luận say mê về những thành tựu tiến tiến nhất của cơ học, toán học và điện tử-máy tính. Những người như Hải Cà Sáy khi bàn như thế, được quyền cười nói thoải mái, vì trong đầu họ không có gì hãm phanh lời họ nói. Cười nói thoải mái dến ngày hôm nay, cười ngặt ngẹo mãi không thôi.
    Hải cà sáy và đồng đội đã nhiều lần hô hào rằng radar của F-22 đạt mức 400-500km. Thật ra, một đài radar đơn lẻ có antenna mạng pha nhỏ như trên máy bay chiến đấu có thể thu sóng phản hồi từ rất xa, hàng ngàn km. Nhưng sóng phản hồi đó mang lại thông tin kém chính xác và không thể sử dụng để dẫn đường tấn công được. Việc kết hợp nhiều đào để tăng độ chính xác đã có từ lâu, như HP nói, từ thời ww2 người ta đã dùng nhiều đài để thăng độ chính xác trong định vị đài phát radio.
    Tín hiệu phát từ các đài radar là các xung, đặc điểm xung này được sử dụng để nhận dạng mục tiêu. Khi phản hồi từ những mục tiêu có hình dạng khác nhau, các xung này bị nhiễu đi, người ta lấy mẫu cái nhiễu này, so sanh với kho mẫu trong bộ nhớ radar để xác định loại mục tiêu. ĐÓ là một trong những bài toán cơ sở của radar, được thực hiện trên những mạch điện chạy cực nhanh, mà dung lượngkhông lớn.
    Lớp bài toán thứ hai, là giải quyết tín hiệu mờ, vẫn đưa về mục tiêu nằm trong một hình bầu dục mờ. Tâm đậm nhất là nơi xác xuất vị trí thật của mục tiêu cao nhất. Việc kết hợp nhiều đài tăng độ chính xác, tăng khoảng cách hữu ích (có thể dùng thông tin thu được từ radar để dẫn đường). Khoảng cách hữu ích là khoảng cách rất nhỏ so với khoảng cách thu được sóng phản hồi. Hải cà sáy và đồng đội bịa đâu ra con số 300-400km đó, cũng như từng hô hào bịa đặt F-22 có khả năng cơ động ngang khủng khiếp, lái khí thải 3D.v.v.v.v radar trên SU 30 đơn lẻ có tầm hữu ích bán cầu trước từ 180-250km, đặc biệt phía sau 80-120km. là vùng F-22 mù. Cộng thêm với radar là hệ theo dõi định vị hồng ngoại, có hỗ trợ đo xa laser phát hiện báo động sớm tên lửa sao 80km trước 40km. Hệ thống này F-22 hoàn toàn không có. CÙng với các sensor cố định trên, ECM cũng là một mặt mạnh của SU. ECM như là chiến thuật tác chiến điện tử, do địch ta luôn thay đổi, nên làm nó cố định kém tác dụng. SU cũng như một số máy bay tiên tiên châu ÂU đeo ECM ở ngoài, dễ dàng thay đổi theo chiến thuật. Các tên lửa dẫn đường radio bị ECM này hạ. Hệ báo động sớm radar-hồng ngoại-laser (đối kháng quang điện tử) và ECM là điểm trội vượt bậc của SU, F-22 không thể có vì đeo nó thì mất tính tàng hình. Vậy là, phần lớn các tên lửa tầm xa (radio homing) của F-22 khi bắn SU sẽ đi ma-cao đánh bạc. Các mạch điện phản ứng nhanh (dùng trong các bài toán lớp đầu của radar đã nói trên), là thế mạnh đặc biệt của SU. Một thành tựu của nó mà F-22 mơ còn lâu mới được. Đó là phát hiện tầu ngầm đang chuyển động nhờ phân tích giao toan sóng phản hồi từ mặt nước của SU-32 trở lên. Khi phát hiện khu vực có tầu ngầm, vài chục phao phát hạ âm được thả xuống. Các phao này có radio, định vị, đồng hồ thời gian thực(qua định vị), dò âm sẽ định vị chính xác vị trí tầu ngầm bằng hạ âm. Tiếp theo thì như các hệ thỗng vũ khí khác thôi, tên lửa hạ xuống mặt nước, thả một cái xuồng và phóng ra ngư lôi có dây dẫn nối với xuồng, tín hiệu truyền lên máy bay mẹ qua radio.
    Kỹ thuật kết hợp các đài radar lớp đầu tiên là tăng độ chính xác định vị và vận tốc qua trao đổi hướng mục tiêu và tốc độ đo được bằng doppler. Lớp phát triển thứ hai của kỹ thuật này là vi sai: không gian chung. Các đài phát tín hiệu mang theo thông tin thời gian phát tín hiệu theo đồng hồ trên đài. Qua đó, các đài đồng bộ thời gian thực và định vị với nhau thành hệ không gian nhỏ (đồng bộ thời gian và không gian). Sau khi đó đồng bộ những thứ đó, thông tin mục tiêu trở lên rất chính xác. Nếu kỹ thuật nhận dạng xung (bằng những mạch điện sử lý cực nhanh) phát triển nữa, thì người ta không cần phát sóng cũng theo dõi được mục tiêu xa hàng ngàn km (đài radar thụ động). Trang bị đài radar này, MIG-31 đủ tầm radar để theo dõi và tiêu diệt vệ tinh. không như trước đây, các tên lửa chống vệ tinh chỉ sử dụng máy bay như là bệ phóng trợ lực, còn dẫn đường từ nơi khác. Các mạch điện sử lý cực nhanh của SU và MIG cũng cho phép nhận ra tín hiệu yếu từ hàng đống nhiễu một cách chính xác, nên trong khi F-22 chỉ dẫn đường bắn mục tiêu 10 mét vuông tầm 180km, thì SU và MIG tiêu diệt mục tiêu chỉ vài đề xi met vuông, tức là chưa cần dùng bước sóng cỡ mét đã hạ F-22 ở 150-180km.
    Một chiến thuật lợi thế của F-22 là sử dụng thông tin radar trên đài từ máy bay khác, tắt senor, vào sâu đội hình địch mới tấn công. Chiến thuật này là học của các SU-27 đời đầu, chính là SU-27. SU-27 có nhiều loại, trong đó hệ thống điện tử SU-30 là phát triển tiếp theo của SU-27PU, vốn đã được coi là mini AWACS. MIG sử dụng kỹ thuật kết nối tiên tiến như trên, chứ không phải chiến thuật cắn trộm này.
    Người ta dùng một công nghệ đặc biệt để chế ra các khối cầu kim loại rỗng. Rồi chế tạo bột từ các hạt này với nhiều kích thước khác nhau, rồi tương vào chất kết dính với đầy đủ gân xương và các tính chất điện từ. Rồi phủ lớp này lên máy bay. Các cầu rỗng này đóng vai trò các mạch điện vòng tròn như đã trình bầy trong bài trước. Loại sơn phủ này có lợi khi phủ lên các bề mặt ngoắt ngéo, nhưng hiệu quả không cao bằng các tấm xốp được chế tạo công phu và tất nhiên sơn phủ này cũng không làm mỏng lớp hấp thụ đi.
    Một số gã không đủ kiến thức tối thiểu để hiểu lời văn được trình bầy rất dễ hiểu, nên hỏi lặp đi lặp lại, rồi cười ngặt nghẹo lặp lại mãi không thôi. Forum của chúng ta ngày càng vui. Nhiều hình nhiều vẻ.
    Nhưng dù sao, SU-27 vừa ra đời đã nổi tiếng là máy bay chiến đấu ổn định và cơ động với tốc độ ngang thấp, động tác bay rắn hổ mang.v.v. Các SU đời sau tăng cường tính cơ động với lái khí thải và bào khí trước, giảm nữa tốc độ ổn định ngang và có thể bay đứng yên trên không, bay ngược. Đó là những kỳ tích mà không một máy bay không chiến nào khác có được, xứng đáng để SU là máy bay có cơ động ngng tốt nhất trong các máy bay chiến đấu. Cơ động dọc cũng ngày càng hoàn thiện với động cơ tiên tiến. Thật ra, F-22 có động cơ chẳng hơn gì SU nhiều, mà khoảng khối lượng cất cánh của SU rộng hơn nhiều F-22 (hơn 10 tấn và hơn 4 tấn) trong trường hợp không chiến (mang nhẹ) thì động cơ hiện tại (đảm bảo cơ động dọc, động cơ AL-37) của SU chả kém gì F-22. Sau này SU có động cơ tốt hơn là AL-41. Thiết bị điện tử của SU, được phát triển từ SU-27PU (mệnh danh mini AWACS), cũng được cải tiến không ngừng. Hệ thống chống tên lửa thì SU có mà F-22 không.
    Nên chả cần không chiến tầm xa với MIG-31, chỉ với SU thế hệ 4 và 4+ thôi, F-22 chỉ ngang cơ (nếu có thể nói như vậy cho thoáng) ở tầm xa và yếu hơn về tầm gần.
    Đánh với MIG, tầm radar xa hơn nhiều lần, tốc độ trên M3 và M2,5..v.v.v. thì F-22 chạy xa mới kịp, à quên, không phải, chạy rẽ đất không thoát. MIG hạ được vệ tinh mà. Cái thứ F-22 là diều bay trong tầng đối lưu thì chấp gì. Lại nói về vệ tinh, kỹ thuật truền xung mang theo thông tin thời gian phát xung là kỹ thuật cơ bản của hệ định vị toàn cầu đấy, chả cần sóng mạnh gì, có tầm toàn cầu luôn, cho Hải cà sáy cười ngặt nghẹo đến mai luôn. Đồng bộ một không gian các đài phát khu vực là kỹ thuật đo vi sai.
    Cái đầu cơ bản của Cà Sáy quá tệ, chắc đang cười. Cứ tường tượng ra xem, cười mệt rũ ra, chỉ giật giật, không thành tiếng, vẫn cười.
    Việc áp dụng radar bước sóng mét và radar có sử dụng bước sóng mét, rồi đưa chúng lên máy bay, cũng như radar dẫn đường nhậy tất công được mục tiêu cỡ đẽimet (cỡ chim bồ câu) ở khoảng cách lớn đã được phát triển từ lâu.
    Radar thụ động, như đã nói trên, là thànht tựu nổi bạt của Nga. Ucraina và Seg có một phần nào đó, nhưngh phần điện tử lõi vẫn của Nga. Mỹ thì mới chỉ thành công trong thử nghiệm, còn hàng chục năm nữa mới có sản phẩm. Radar thụ động trên mặt đất làm tăng vọt tính đối kháng của hệ thông phòng không-không quân, trong đó có các SU.
    Một điểm nữa, lợi thế của hệ thống radar đồng bộ không gian từ nhiều đài. Như trên đã nói, F-22 học kỹ thuạt cắn trộm của SU-27 cổ. Ban đầu, một phương án hiệu quả của S-27 là tắt sensor, lái tự động lượn sát đất, luồn sâu bí mật tấn công. Nay, nếu phía sau SU có một giàn đài radar như 4 chiếc máy bay trên, có không gian thời gian được đồng bộ, thì chiếc SU tiền tiêu có khả năng sử dụng trực tiếp tín hiệu phản hồi của đài bạn, tăng hiệu quả rất nhiều so với dùng thông tin số. Nó là thế này, các đài nếu không phát đều thu được tín hiệu phản hồi ở mục tiêu, phát từ đài bạn. Nhưng người ta đo xa bằng cách tính thời gian sóng phát ra và về, nên trước đây không thể hùng tín hiêuh phản hồi do đài bạn phát, do không thể đo xa được. Nay nhờ đồng bộ, đài thu biết vị trí mình, vị trí bạn và chùm sóng phản hồi mang thông tin thời gian nó xuất phát, vậy là đo được xa. Như vậy, máy bay tiền tiêu dù klhông bật sensor vẫn thu được sóng radar, tốt hơn nhiều sử dụng thông tin số. Điều đó cho phép SU cắn trộm chính xác và bí mật hơn nhiều trước đây. Tốt hơn nhiều cáchd ùng thông tin số cổ điển mà F-22 học mót được.
    Và, SU vẫn là máy bay vô địch về cơ động, cùng với MIG là máy bay vô địch không chiến tầm xa. ĐIỀU ĐÓ DỄ HIỂU HƠN LÀ TÌM HIỂU KỸ THUẠT RADAR BẰNG google như Hải Cà Sáy làm. Việc F-117 rơi, yếu thế trong tập trận (đối kháng bằng vũ khí tầm ngắn) ở Ấn Độ, càng ngày họ hàng các F càng có vẻ không chiến kém đi. Hải Cà Sáy và đồng đội tức tối vì điều đó, gào lên là MIG và SU ít, ít thì ít, một nửa dân số thế giới lấy chúng làm máy bay chiêbns đấu chính, và chũng vãn là những máy bay chiến đấu mạnh nhất. Thế là Cà Sáy cười mãi không thôi.
    À, bác Việt Kô này, thông tin của bác cũ rồi, động cơ ấy chế tạo từ những năm 1970. Nay nó dùng động cơ khác từ lâu, thân máy bay và điện tử cũng nhiều đời cải tiến, nhưng dù sao, lúc đó nó cũng tốc độ M3 , ăn đứt F-22 bi giờ (dù phương Tây có nói là M2.8 cũng ăn đứt F-22 bi giờ). Vẫn cái kiểu đòi link với dùng google ấy hả bác. Bác cà sáy qua google tìm được vỏ tàng hình nhẹ đấy, và đang cười ngặt nghẽo sung sướng. Cà sáy đem bán vỏ tàng hình nhẹ, thế là Northrop Gumrman thất nghiệp, B-2 và FW bán cho ma, mỗi cà sáy là giầu.
    Những năm 1970 đó máy bay cũng chưa có vũ khí như bây giờ, tên lửa chống hạm định tầm chính xác, tên lửa tầm ngắn đá hậu trực tiếp và tên lửa tầm xa chống nhiễu đá hậu gián tiếp.
    bác Vệt Kô search rồi đưa lên một vài thông tin sai, em đính chính lại chút.
    MIG-31 là máy bay đóng lại từ MIG-25 trên cơ sở công nghệ mới. Phục vụ 1983. MIG-31, ban đầu được thiết kế là máy bay đánh chặn (interceptor: không chiến chuyên nghiệp) hai chỗ ngồi hai động cơ. Phương thức chiến đấu lợi thế là tốc độ cao, khí tài lớn tấn công tầm xa. Thiết kế ban đầu có APD-518 RADAR tấn công song song 4 mục tiêu. Một đơn vị liên kết đạt 800-900km tầm radar, 200km không gian trên cao (bác Việt Kô cố ý nhầm chăng). Thông tin số RK-RLDN. Ban đầu máy bay mang hai động cơ Tumansky R-31 (Perm D30F6 trong thử nghiệm). 8 tên lửa, có thể mang 1 súng 30mm.
    MIG-31M: caỉ tiến điện tử.
    MIG-31B, mẫu mới, có tính cơ động cao hơn, chế được vài mẫu thì dừng, do điệp viên Tolkachev làm lộ.MiG-
    MIG-31D, "Dorabotannyi" thay thế, hay còn gọi là MIG-31BS.
    MiG-31D, "product 07", máy bay chống vệ tinh.
    MIG-31BM: thêm tấn công mặt đất.
    Được huyphuc1981_nb sửa chữa / chuyển vào 11:11 ngày 30/07/2005
  2. VietKedoclap

    VietKedoclap Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/02/2005
    Bài viết:
    1.188
    Đã được thích:
    0
    Vài chi tiết về MiG-31 ( Thật ra thì mọi người đều có thể hết sức dể dàng tìm kiếm vô số thông tin từ nhiều nguồn khác nhau trên internet thông qua search với www.google.com hay yahoo . Tuy nhiên em copy ít ra đây để hy vọng các Bác đỡ công tìm kiếm chút thôi ạ )
    Despite the stronger airframe, the ''''Foxhound'''' has extremely limited maneuverability, limited to a maximum of 5''''''''g'''''''' at supersonic speeds. It is not intended for close-combat or rapid turning.
    The MiG-31 was the world''''s first operational fighter with a phased array radar, the extremely powerful ''''''''''''Zaslon S-800''''''''''''. Its maximum range against fighter-sized targets is approximately 200 km (125 mi), and it can track up to 10 targets and simultaneously attack four of them with its R-33 (AA-9 ''''Amos'''') missiles. It is claimed to have a limited astern coverage (perhaps the reason for the radome-like protuberance above and between the engines) The radar is matched with an infrared search and tracking system (IRST) in a retractable undernose fairing. Up to four MiG-31s can coordinate via datalink, spaced up to 200 km (125 mi) apart to cover a wide swath of territory. The radar is controlled by the backseater, whose ****pit has only two small vision ports in the sides of the canopy, limiting visibility.
    The MiG-31M/MiG-31D/MiG-31BS-standard aircraft have an upgraded ''''''''''''Zaslon-M'''''''''''' with greater detection range (said to be 400 km (250 mi) against AWACS-size targets) and the ability to attack six targets simultaneously. The back-seater''''s controls are replaced with modern multi-function displays (MFDs). ECM capability is also upgraded, with new ECM pods on the wingtips.
    General Characteristics
    * ''''''Crew:'''''' two (pilot and weapons system officer)
    * ''''''Length:'''''' 22.69 m (74 ft 5 in)
    * ''''''Wingspan:'''''' 13.46 m (44 ft 2 in)
    * ''''''Height:'''''' 6.15 m (20 ft 2 in)
    * ''''''Wing Area: '''''' 61.6 m² (663 ft²)
    * ''''''Empty weight:'''''' 21,820 kg (48,100 lb)
    * ''''''Loaded weight:'''''' 41,000 kg (90,400 lb)
    * ''''''Maximum takeoff weight:'''''' 46,200 kg (101,900 lb)
    * ''''''Powerplant:'''''' 2x Soloviev D-30F6 afterburning turbofans, each 9,500 kgf (93 kN, 20,900 lbf) military thrust or 17,500 kgf (172 kN, 38,600 lbf) with afterburner
    Performance
    * ''''''Maximum speed:'''''' 1,500 km/h (930 mph) clean at sea level; 3,000 km/h (1,860 mph) at altitude
    * ''''''Combat radius:'''''' 720 km (450 mi)
    * ''''''Ferry range:'''''' 3,300 km (2,050 mi)
    * ''''''Service ceiling:'''''' 20,600 m (67,600 ft)
    * ''''''Rate of climb:'''''' 12,500 m/min (41,000 ft/min)
    * ''''''Wing loading:'''''' 666 kg/m² (136 lb/ft²)
    * ''''''Thrust/mass ratio:'''''' 0.85:1
    http://q-basic.xodox.de/Mikoyan_MiG-31
    Em đề nghị Bác nào muốn tìm hiểu nhiều hơn về bất kỳ loại máy bay nào , bất kỳ loại vũ khí nào . Các Bác dùng web search sau đó đọc chừng 5-10 trang web khác nhau vậy là ta có thể có cái nhìn chung tương đối rồi . Bác nào cần dịch ra tiếng Việt xin đưa link hoặc copy bài ra . Trên đây rất nhiều Bác giỏi tiếng Anh sẽ dịch giúp . Em khi có thời gian cũng vui vẻ được làm ạ .
    Được VietKeDocLap sửa chữa / chuyển vào 10:23 ngày 30/07/2005
  3. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4

    KS-172 -Long range air-air missile
    In 1993, the Russian Novastor showed the air-air missile of extreme-long reach KS-172 in the aerial fair of Abu Dabi and in Zhukosvsy. Later it was not had plus no notice of the project. Russia did not adopt the missile and opted to the R-37M of the Vympel to equip the Mig-31M. The Novator tries to cooperate with Sukhoi while the Vympel works with the Mig.
    After the success with the joint project of the missile supersonic anti-ship Brahmos, together India if to project KS-172 in the 2004 and project renasceu.
    Model of the KS-172 shown in 1993. The length is of 6 meters, the diameter of 40cm and weighs 750kg. The missile shown currently (KS-172S-1) has different form and weighs 700kg. The diameter diminished of the missile was increased. The length of I serve as apprentice it of acceleration was diminished, but keeping the total length.
    The KS-172 is considered a missile anti-AWACS or ?oAWACS Killer?. He was projected to attack white of highest value as aircraft of alert anticipated (AWACS), JSTARS, flight refuelling and maritime patrol without that the launching aircraft has to pass for the escorts. Other targets are aircraft of recognition, electronic war, missiles cruise and air-air missiles SAM and of other huntings. Radar N-011M Bars (leopard of the snow) of the Indian Su-30MKI must give the capacity of necessary guidance more than detecting white great 300km.
    The missile also is called also AAM-L, or Izdeliye 172, or R-172. The flight standard is similar to the AIM-54, going up to an altitude of up to 30 km in the phase of acceleration and with terminal speed of Mach 4. The reach must arrive 400km in the Russian version and 300km in exportation version KS-172S-1. The targets can be flying enter 3 meters 30km of height, flying until 4000km/h and maneuvering until 12g.
    The guidance system is inertial with update for datalink in the initial phase and active radar in the terminal phase. Perhaps it can be guided by netting Indian Phalcon. The fuse of proximity for radar sets in motion the ogive of 50kg.
    The Novastor also planned a version anti-satellite (ASAT). The Su-27 and variants would be the launching platform with guidance from stations in land.
    The KS-172 is derived from the missile 9M83 of the system of defense anti-missile ballistic S300V of the Novator (SA-12 Gladiator). The back barbatanas and the first accelerating period of training are different. The KS-172 already was gone off in tests without the systems of guidance and only with automatic pilot to fly the initial phase.
    A model of the Su-35 was shown in public with two KS-172S-1, variant of exportation of the version offered for the Russian Air Force. The version shown in 1993 had diameter of the lesser nose, now with constant diameter and shorter barbatanas of the tail in cross and longer rope.

    Được gulfoil sửa chữa / chuyển vào 18:07 ngày 30/07/2005
  4. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    KAB-500/1500 Series Guided Bomb
    Indigenous Laser Guided Bomb
    The PLA Air Force (PLAAF) has been studying the guided bomb technology for over a decade. This effort has led to the introduction of a laser guided bomb (LGB) similar to the U.S. GBU-12 Paveway-II, and later a new design possibly based on Russian technology. No evidence shows that any of the designs has entered operational service. Along with the Su-30MKK fighter-bomber the PLAAF also obtained a range of Russian-made guided bombs that would exploit the aircraft?Ts precision attack capabilities.


    KAB-1500
    At the 2003 Moscow Air Show, the Russian Region Bureau revealed that it had sold its 1,525kg (3,335lbs) KAB-1500 series guided bomb to the PLAAF in 2002. Although the report did not reveal the specific model of the bomb sold to China, it is believed to be the KAB-1500Kr which uses a ?oTV correlation homing? guidance system. Most likely using pre-loaded image-intelligence data of the target, the bomb?Ts guidance system ?olocks on? to the target area while still on the aircraft, and then is automatically guided to the target. Such a system requires clear weather, but allows the attacking aircraft to initiate defensive manoeuvres immediately after dropping the bomb, instead of ?odwelling? over the target as it would for a laser guided bomb.
    Another version of the KAB-1500 use laser guidance and it is possible that it has also been sold to the PLAAF. The bomb can carry high explosive, deep penetrating or thermobaric warheads.
    KAB-500
    The smaller 500kg (1,100lbs) KAB-500 has been seen carried by the PLAAF Su-30MKK. It uses TV correlation homing and come in versions with runway penetrating or thermobaric warheads. It can also be carried by Chinese indigenous fighter and attack aircraft such as Xi?Tan JH-7, Nanchang Q-5, and Chengdu J-10.
    In ad***ion, Region Bureau also unveiled its new KAB-500S-E bomb, a 560kg bomb that uses satellite navigation guidance similar to the U.S. Joint Direct Attack Munition (JDAM). A Region brochure claims that the bomb is equipped with the devices for GLONASS/GPS navigation. The advantage of using satellite navigation is that guidance is not affected at all by weather. All that it requires is a precise location coordinate for the target. In the future it can be expected that Region will apply its new satellite navigation systems to other bombs, like the KAB-1500 and that it will sell its new satellite guided bombs to the PLA.
    INDIGENOUS LASER-GUIDED BOMB
    Region Bureau revealed for the first time at the 2003 Moscow Air Show its LGB-250, a 300kg (660lbs) laser-guided bomb specifically developed for export customers. Some observers believe that China is most likely the first customer for the LGB-250.
    While this is possible, it may also be the case that the PLA funded the technology development to boost its indigenous laser-guided bomb developing capability. The PLA has been trying to develop its own laser-guided bombs but with unknown success. In early 2002, a model of the JH-7A mock-up appeared on Internet sources featuring a new type of laser-guided bomb. It is possible this could be the LGB-250. This bomb is designed by a ground-based designator, which means it is likely to be carried by a number of PLA attack aircraft, such as the Xi?Tan JH-7, Nanchang Q-5, and even Chengdu J-10.
    Ad***ionally, China has also developed Blue Sky laser targeting pod which is comparable to the U.S. LANTIRN navigation and targeting pods. The latest versions of the Q-5 attack aircraft are said to be able to use a new indigenous laser-guided bomb, called the LS-500J. Upgrading with such weapon allows this obsolete but still numerous aircraft in the PLAAF and PLANAF to conduct modern precision attack missions.
    SPECIFICATIONS
    KAB-1500
    Weight: 1,525kg
    Warhead: 1,100~1,170kg HE; deep penetration; thermobaric
    Guidance: TV correlation homing; or semi-active laser, gyro stabilized
    Accuracy: (TV guidance) 4m CEP; (laser guidance) 7m CEP
    KAB-500Kr
    Weight: 500kg
    Warhead: 380kg HE; concrete piercing; or 250kg thermobaric
    Guidance: TV correlation homing
    Accuracy: 4m CEP
    LGB-250
    Weight: 300kg
    Warhead: 250kg, high-explosive fragmentation
    Guidance: semi-active laser
    Accuracy: 3~10m CEP
    Air-Dropped Bomb
    The PLAAF and PLANAF are equipped with a range of air-dropped, unguided bombs for various missions. As well as the general purpose high-explosive fragment anti-personnel bombs, China has also developed specialised air-dropped bombs such as anti-armour cluster, incendiary, fuel-air explosive (FAE), and anti-runway. China has also obtained some of the Russian-made 500kg FAE and anti-personnel cluster bombs in together with the Su-30MKK fighter-bomber.
    FIRST-GENERATION AIR-DROPPED BOMBS
    Chinâ?Ts first generation indigenous air-dropped general purposes bombs based on the Soviet FAB-M54 entered service with the PLAAF and PLANAF in the mid-1960s, replacing the older generation Soviet-made bombs. This series of air-dropped bomb, including the Type 250-1 (250kg), Type 500-1 (500kg), Type 1500-1 (1,500kg), and Type 3000-1 (3,000kg), are only suitable to be carried internally in the aircraft''''s bomb-bay because their flat-nose and ring-shape stabiliser causes high air resistance when carried under the wings. This series of bomb are mainly equipped by the H-5 and H-6 bomber. Variants include high-explosive and incendiary material.
    SECOND-GENERATION AIR-DROPPED BOMBS
    The second-generation general purposes bombs were specially developed to be carried externally by the fighter and ground attack aircraft. The conical bomb body and fin stabiliser are designed for high-speed and low-altitude flight. These bombs are equipped by the J-7, J-8, JH-7, and Q-5. Variants include Type 250-2 (250 kg), Type 500-2 (500 kg), Type 1500-2 (1,500 kg), and Type 3000-2 (3,000 kg). They are filled with high-explosive or incendiary material.
    THIRD-GENERATION AIR-DROPPED BOMBS
    The third-generation indigenous air-dropped bombs were developed in the 1980s. As well as the general purposes bombs filled with high-explosive or incendiary material, it also includes specialised bombs including the Type 250-3 anti-armour cluster bomb, which has a cylinder dispenser containing hundreds of anti-material, anti-personnel sub-munitions.
    ANTI-RUNWAY BOMBS
    An 200kg anti-runway bomb was seen carried by the PLAAF aircraft during exercise. The bomb is designed to penetrate the hardened concrete runway surface before the explosives detonate.
    RUSSIAN FAE AND CLUSTER BOMBS
    The PLAAF obtained an unknown number of the Russian-made 500kg fuel-air explosive (FAE) and anti-personnel cluster bombs along with the purchase of the Su-30MKK fighter-bomber. The 500kg FAE was specially designed to eliminate enemy personnel hiding in trenches and shallow ****s. It can also be used to clear minefield and destroy light armour vehicles. The 500kg cluster bomb contains 108 sub-munitions, which can be pre-set to ignite at 3~5m above the ground to maximum their damage. Both bombs may have been built under license in China, or their technologies can be used to update Chinese indigenous designs.

    Được gulfoil sửa chữa / chuyển vào 18:24 ngày 30/07/2005
  5. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    Có tin TQ đã thử tên lửa đất đối không Kh-59MK (X-59MK )
    bạn naog có ảnh TQ thử tên lửa thì giúp đi
    CHINA
    Radar-guided Kh-59MK anti-ship missile testing
    Flight testing is underway in Russia of the Raduga Kh-59MK Ovod-M (NATO designation: AS-18 Kazoo) anti-ship missile, intended to arm the Chinese PLA Navy?Ts 24 Sukhoi Su-30MKKs, which began deliveries in mid-2004. The Kh-59MK replaces the TV seeker of the earlier Kh-59M with a radar seeker, and has its range extended to about 300km. The powerplant is a Saturn 36MT turbojet engine.
    The PLA Navy already operates the 200km-range, radar guided Zvezda-Strela Kh-31P Mod 2 (AS-17 Krypton) anti-ship missile. © DAPSS S.A., 2005, Switzerland
  6. VietKedoclap

    VietKedoclap Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/02/2005
    Bài viết:
    1.188
    Đã được thích:
    0
    MIG-29SMT so sánh trong air-to-air combat với SU-27 là 1.75:1 ( Mig=1.75 , SU=1 ) so sánh với F-16C block50 là 1.3 :1 . Theo đại diện của Mig mapo về chương trình hiện đại hoá của không quân Nga . F-16 nay đã là block60 . như vậy SU-27 kém xa MiG-29 SMT và kém luôn cả F-16C block 50 trong hiệu quả không chiến .
    Tài liệu Nga :
    Mikoyan representatives say that after the second stage of 9-17 modernisation, the new MiG-29''''s combat efficiency in air-to-air missions will be 2.1:1 compared with the current MiG-29 (and even 6.5:1 in long-distance air combat). Mikoyan officials ad***ionally claim 1.75:1 in relation to the Su-27 and 1.3:1 compared to the F-16C Block 50. The combat potential of 9-17 aircraft in air-to-ground missions will supposedly be increased by a factor of x3.8 (or even x8 against point targets); ie, a little better than the F-16C Block 50 and three times better than the Su-27. Taking the aircraft''''s price into consideration, the superiority of the modernised MiG-29 would become even more significant.
    http://www.aeronautics.ru/ruaf7.htm
    Được VietKeDocLap sửa chữa / chuyển vào 00:29 ngày 31/07/2005
  7. hairyscary

    hairyscary Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    20/10/2003
    Bài viết:
    1.354
    Đã được thích:
    1
    (Hairyscary lại tiếp tục cười ngặt nghẽo)
    Bảo trước cái chuyện thụ động rồi mà.
    Việc áp dụng radar bước sóng mét và radar có sử dụng bước sóng mét, rồi đưa chúng lên máy bay, như là Mig-31 đã được Nhà máy bê tông Chèm sản xuất vào một lúc nào đó, do ku giáo sư Huyphuc làm chủ nhiệm nghiên cứu và sản xuất.
    Mà cũng có thể đó là một bí mật khác mà dân Nga đã tiết lộ với ku giáo sư này.
    Mother cái dân Nga! Thế mà nó không tiết lộ cái loại radar có tầm xa nhất của Mig-31 cho ku giáo sư. Mà cũng phải, vì cũng chỉ có được vài cái Mig-31 có radar như thế.
    Hôm nay Nhà máy bê tông Chèm lại tung ra sản phẩm đài radar thụ động gì đó để nhét lên Mig-31. Nhờ cái đài này mà bắt được cái hình bầu dục từ hàng nghìn km. Những cái dàn radar over-the-horizon gì đó ở Mẽo với Úc chỉ là thứ vớ vẩn, vừa lằng nhằng, vừa tốn chỗ.
    Xong rồi thì cứ nhiều hình bầu dục chồng lên nhau là có được chính xác cái gì gì đó sáng nhất ở giữa?!!!
    Dạo này Nhà máy bê tông Chèm cho ra lò nhiều sản phẩm mới. Chắc sắp tới nước ta khỏi cần mua vũ khí Nga với Ukraina làm gì. Cứ tới Nhà máy bê tông Chèm là có hết.
    Bởi vậy nên mới nhắc lại với ku giáo sư là lúc nào cái nhà máy đó nó cổ phần hoá thì nhớ báo giùm tớ một tiếng. Mà nhớ bí mật qua PM, chứ mà cứ post lên forum thì bà con ở đây đi mua hết mất phần tớ.
    Cái chuyện bắn tên lửa hạ vệ tinh ý, tớ đã nói rồi mà ku không chịu tìm mà đọc lại. Cứ bám vào cái thụ động ấy rồi xào nấu lên mà làm gì. Loanh qua loanh quanh. Đầu tiên thì Mẽo không có. Rồi đến khi Mẽo có thì lại dùng bomber. Đến khi không phải bomber thì lại máy bay chỉ là bệ phóng còn dẫn đường từ nơi khác. Thế lúc ku phịa ra là bomber thì ku không nghĩ tới việc bomber có đạt đô cao và tốc độ như cái F hay Mig không nhỉ? Giờ lại lôi thêm cái radar thụ động vào nữa.
    Cả cái đoạn tàu ngầm ý. Ku vẽ ra nghe khiếp quá.
    Rồi lại lôi B-2 vào làm gì. Cứ cái lý thuyết tàng hình ferrite vòng dây với ống dẫn thanh dẫn của ku ý (gọi là gì nhỉ? kỹ thuật tàng hình ferrite nặng hả) mà đem phệt lên B-2 như thế thì nó còn tệ hơn F-22 nhiều, chẳng rời khỏi mặt đất được đâu. Diện tích cánh của nó gấp khoảng 6 lần F-22, mà lực đẩy thì chỉ được gấp hai lần thôi. Diện tích cánh lớn như thế, đeo những cái vòng dây với ống thanh gì đó, có mà nặng gãy càng. Đứng còn khó nói gì bay.
    À, nhưng mà sau khi xem thấy kiểu đeo vòng nặng quá, nên Nhà máy bê tông Chèm lại xào cho nó teo xuống thành cái cầu kim loại rỗng gì đó, bằng cái công nghệ đặc biệt gì đấy. Thế nói mới đủ nhẹ để phết lên máy bay. Chắc là công nghệ nano.
    Chết thật! Công nghệ nano được áp dụng rộng rãi đến thế từ thuở nào ý rồi mà chẳng mấy ai hay. Chắc đây là bí mật mà Mẽo hay Nga gì đó mới công khai.
    Được Hairyscary sửa chữa / chuyển vào 02:07 ngày 31/07/2005
  8. VietKedoclap

    VietKedoclap Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/02/2005
    Bài viết:
    1.188
    Đã được thích:
    0
    Sukhoi ký hợp đồng trị giá 120 triệu USD mua avionics của Thales để trang bị cho máy bay Russian Regional Jet (RRJ) của họ . Tin từ Paris airshow . Họ siêu Kỹ thuật cao thế sao họ không tự làm lại đi mua làm gì cho phí ngoại tệ nhỉ ???????
    http://defence-data.com/paris2005/pagep183.htm
    Tin thêm về F-22 ở paris airshow :
    This programme milestone follows initial operational test findings in February and March by both the Air Force and the Department of Defense, which judged the aircraft to be ''''overwhelming effective'''' in its performance
    In a presentation to reporters at the Paris Air Show, Prins described the F/A-22 as ''''real, required and relevant'''' with advanced technologies never before designed into a single fighter.
    http://defence-data.com/paris2005/pagep178.htm
    "The world doesn''t yet fully understand the ramifications of bringing together stealth, speed, advanced avionics and manoeuvrability in these new fighters," he said. "The synergy of combining these capabilities and getting them in the hands of the pilot is going to bring changes greater than anyone has imagined."
    Heath noted the degree of lethality and survivability demonstrated last year in US Air Force testing of the F/A-22 Raptor, which US Air Force officials said was "overwhelmingly effective," allowing the F/A-22 to defeat air-to-air and ground-based threats and operate with "impunity."
    "The F/A-22 and the F-35 will allow warfighters to do things that were previously considered impossible, and to think things that were previously unthinkable," Heath said.
    http://defence-data.com/paris2005/pagep153.htm

    Được VietKeDocLap sửa chữa / chuyển vào 06:34 ngày 31/07/2005
    Được VietKeDocLap sửa chữa / chuyển vào 06:41 ngày 31/07/2005
  9. VietKedoclap

    VietKedoclap Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/02/2005
    Bài viết:
    1.188
    Đã được thích:
    0
    Tin thêm về radar trên MiG-31 :
    Avionics were significantly improved. The main sensor is the SBI-16 (S-800) ""Zaslon"" (""Shield"" / NATO ""Flash Dance"") phased-array / electronically steered radar, the first such type of system to reach first-line service in a Soviet fighter, with 120 degrees coverage; excellent look-down / shoot-down capabilities; maximum detection range of 200 kilometers (125 miles); and maximum tracking range of 120 kilometers (75 miles). The radar can track ten targets and engage four of them at one time, with the targets prioritized by the interceptor''s mission computer. A semi-retractable TP-8 IRST is also fitted as a passive sensor. Both are linked into an Argon-15 digital fire-control computer.
    http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=23
  10. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    --------------------------------------------------------------------------
    Thêm tin mới về F-22
    F/A-22 approved for full-rate production
    Michael Sirak JDW Staff Reporter
    Washington, DC
    Ad***ional reporting by Andrew Koch JDW Bureau Chief
    Washington, DC
    The US Department of Defense (DoD) has approved the Lockheed Martin-built F/A-22 Raptor stealth multirole fighter aircraft for full-rate production, according to US sources familiar with the decision.
    However, the action did not address the proposed severe reduction in the number of Raptors that the US Air Force may procure, leaving that decision to the outcome of a broad review of priorities taking place within the DoD.
    As JDW went to press, the DoD had not formally announced the decision, which its senior acquisition oversight panel rendered on 29 March, according to the sources.
    The approval for full-rate production symbolises the DoD''s confidence in the Raptor''s design and the ability of Lockheed Martin to produce it consistently to specifications. The Raptor completed its operational evaluation in 2004 and earned high marks for its performance.
    Revolution in the balance: budget cuts threaten F/A-22 programme
    By Bill Sweetman
    It is the best and worst of times for the Lockheed Martin F/A-22 Raptor fighter. Last year, the fighter emerged from a long and arduous development programme with a successful initial operational test and evaluation (IOT&E) programme, which demonstrated that the F/A-22 represents a vast increase in survivability and lethality over any other fighter. The aircraft was proceeding towards full-rate production at a unit cost which, although high, was at least stable. Avionics problems which had crippled flight testing in 2001-02 had been largely solved and the aircraft was well on its way to approval for full-rate production, which was attained in April.
    At the end of the year, however, a leaked memorandum - Program Budget Decision (PBD) 753 - from the Office of the Secretary of Defense (OSD) threw the programme''s entire future into jeopardy, by planning to terminate production in Fiscal Year 2008 (FY08), after the delivery of 178 aircraft. Before that, the programme had been working with a fixed total cost cap and a flexible production number; OSD budgeteers expected to see 279 aircraft produced, while the USAF hoped for more. The lower number has several implications, all of them negative.
    Ironically, though, one of the biggest impediments in the path of efforts to save the programme is the security regime that was established to protect it. One consistent theme through the life of the F/A-22 project is that the fighter''s classified capabilities are beyond what they are generally understood to be.
    Lockheed Martin Aeronautics president Ralph Heath remarked at the Paris Air Show in June 2005 that USAF pilots flying the F/A-22 are "discovering and inventing" new ways to use the fighter in combat, "things we never imagined before", says Heath. "The word back is, ''Holy smokes, this thing is very, very different,''" he adds. Programme officials predict even more innovations once the aircraft is in service and the 422nd Test & Evaluation Squadron at Nellis Air Force Base (AFB) can focus on developing new tactics.
Trạng thái chủ đề:
Đã khóa

Chia sẻ trang này