1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Giới thiệu về Su-27SKM và Su-30MK2

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi gulfoil, 19/06/2005.

Trạng thái chủ đề:
Đã khóa
  1. 1 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 1)
  1. steppy

    steppy Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    20/03/2005
    Bài viết:
    1.565
    Đã được thích:
    1.327

    -----------------------------------------------------------------------------------
    Bác Buratinos đúng đấy. Theo như mình được biết thì việc lựa chọn sơ đồ khí động học cho máy bay là một công việc hết sức phức tạp và quan trong công tác thiết kế máy bay. Và tính linh động của máy bay trong không trung phụ thuộc nhiều yếu tố, trong đó sơ đồ khí động học đóng vai trò quan trọng khi lựa chọn để thiết kế. Một trong những quyết định mà làm chiếc SU-27 có hình dáng như ngày nay là việc bố trí generator từ phần dưới bụng lên phía trên lưng của phần thân. Khi đó có nhiều người phản đối, nhưng tổng công trình sư Simonov vẫn quyết định làm lại chiếc T-10 mà đã chuẩn bị đưa vào dây chuyên xản suất hàng lọat. Kết quả là chiếc SU-27 và anh em của nó bây giờ có hình dáng đẹp như một cô gái.
    Chiếc F-22 cũng đẹp không kém.
    [/quote]
  2. steppy

    steppy Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    20/03/2005
    Bài viết:
    1.565
    Đã được thích:
    1.327
    xoá vì post nhầm 2 lần
  3. ducsnipper

    ducsnipper Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    08/04/2003
    Bài viết:
    1.866
    Đã được thích:
    0
    Ngồi đọc bài mấy ku cũng nhiều ý hay thật. Ở đây nhiều ku thông thạo vũ khí Nga quá, nhưng xem ra lại ít tìm hiểu về vũ khí Mỹ thôi thì ducsnipper tui xin góp vui với vài thông tin về vũ khí Mỹ.
    Tầm detection là phát hiện ra trong vùng có máy bay địch như 460 km của F-22. Radar mode ở mức target detection là Range-While-Search (RWS), ở mức này đã phát hiện ra máy địch và phỏng chừng khoảng cách nhưng không dò theo mục tiêu liên tục được. Khả năng phát hiện mục tiêu xa như vậy của F-22 là dựa vào hỗn hợp cả radar chính (APG-77) và cả hệ thu sóng thụ động ALR-94.
    Tầm track là theo mode Track-While-Scan (TWS), dò theo những mục tiêu đã phát hiện ra trong khi tiếp tục phát hiện mục tiêu mới. TWS hiệu quả cho bắn tên lửa ARH (Active-Radar Homing) như AMRAAM hay R-77 vì nó cho phép cập nhật vừa đủ thông tin cho tên lửa ARH qua datalink trong giai đoạn bay nửa đường (MCG - Mid-Course Guidance) đảm bảo hiệu suất của radar cho các công việc khác. Số lượng mục tiêu ở mode TWS càng lớn nếu máy tính hỗ trợ radar mạnh. Thường con số max targets cho TWS cao hơn ở máy bay Mỹ do lợi thế về điện tử máy tính.
    The fighter (F-22) can track up to 24 targets simultaneously and can target and fire on up to 12 targets simultaneously.
    http://www.kitsune.addr.com/Rifts/Rifts-Earth-Vehicles/Technowizard/TW-F-22_Raptor_Fighter.htm
    Lưu ý mấy ku, F-22 buồng chứa trong tối đa chỉ là 8 tên lửa, sở dĩ ở đây con số đưa ra là 12 (theo hiệu suất radar) là khi tính đến cả chuyện gắn cả tên lửa lên cánh F-22 trong trường hợp nó đụng những đối thủ yếu thế hơn và tàng hình không phải là yếu tố quan trọng.
    Một mode radar khác là dò theo một mục tiêu duy nhất Single-Target-Track (STT), toàn bộ radar tập trung vào một mục tiêu. STT dùng cho việc bắn tên lửa SARH (Semi-Active Radar Homing) như R-33 (trừ R-33E và R-33S). STT cho SARH đòi hỏi máy bay theo mục tiêu cho đến khi tên lửa trúng, chính xác hơn nhưng khá nguy hiểm vì đối phương dễ dàng phát hiện ra máy bay bắn tên lửa và bắn hạ hoặc phá nó trước khi nó điều khiển tên lửa đến đích. MiG-31 thường dùng mode này kể cả khi nó bắn ARH vì mục tiêu của MiG-31 là SR-71, B-1, B-52,... MiG-31 không quan tâm chuyện bị bắn trả. Radar của MiG-31 theo dạng high-powered với mục tiêu là "burn through ECM" và phát hiện tàng hình nhưng sẽ dễ làm nó lộ diện với máy bay chiến đấu địch như F-22 chẳng hạn .
    Có một chuyện vui là radar Smerch đời đầu ở MiG-25 có thể bắn chết một con thỏ cách 200m, không biết đúng hay sai .
    Ballistic range của R-37 lên đến 400 km, trong một lần thử nó bắn rơi mục tiêu cách xa 300 km nhưng không phải chỉ do một máy bay điều khiển. Chiếc MiG-31 bắn ra R-37 nhưng radar không cơ nào điều khiển đến mục tiêu, một chiếc Su-30 ở gần mục tiêu hơn giành quyền điều khiển tên lửa sau đó và đưa nó về đích cách xa đến 300 km. Vấn đề trong chiến đấu là chiếc Su-30 gần mục tiêu hơn đó có tồn tại để tiếp tục điều khiển tên lửa hay không đặc biệt là trước một đối thủ như F-22. Đùa mấy ku vậy thôi, chứ R-37 chỉ xử lý được mục tiêu đến 4-5G, không có ý nghĩa gì với F-22, chỉ là với máy bay ném bom. Nếu ku VictorCharlie có thể cho link là R-37 chống tàng hình thì khá hay cho tui cập nhật thông tin.
    "Silent attacks" theo datalink không phải là cái riêng biệt mà chỉ người Nga có ở MiG-31. F-22 datalink gồm: Intra-Flight DataLink (IFDL) và Joint Tactical Information Display System (JTIDS).
    A secure "Intra-Flight Datalink (IFDL)" system to allow cooperation between F/A-22s; other NATO fighter and attack aircraft; and an Airborne Warning & Control System (AWACS)" aircraft. It can also download data from reconnaissance platforms. The datalink system provides such capabilities as allowing one F/A-22 to attack a target using the radar system of another F/A-22. The F/A-22 also has a "Joint Tactical Information Display System (JTIDS)" datalink capability; it is unclear if this is associated with the IFDL or if it is a separate datalink system.
    http://www.vectorsite.net/avf22.html
    Silent attacks dựa trên khả năng phát hiện mục tiêu và phối hợp đội hình. F-22 tàng hình khó phát hiện - diện tích bức xạ radar (Radar Cross Section - RCS) của F-22A là 0.07 sq ft. MiG-31 không phải là máy bay tàng hình, radio silence không có nghĩa là tàng hình mà chỉ biến máy bay tấn công thành low radar signature.
    Khả năng phát hiện địch của Nga và Mỹ như sau:
    Ở tầm xa, F-22 luôn tắt radar chủ động, dùng ALR-94 gồm một loạt ăng-ten gắn nhiều nơi trên máy bay thu sóng một cách thụ động, APG-77 AESA của nó sau đó sẽ phát ra sóng gây nhiễu radar lock của địch nào phát hiện được.
    http://www.airtoaircombat.com/background.asp?id=9&bg=99
    Sở dĩ điều này khả thi là vì F-22 là máy bay đầu tiên kết hợp xử lý của cả máy bay và radar vào một thay vì máy tính riêng cho radar như ở các thế hệ trước. Cụ thể máy tính F-22 gồm 2 Common Integrated Processors (CIPs).
    The major sensors, which consist of the radar, CNI, and electronic warfare, have antennas and electronics distributed throughout the aircraft. The information from these sensors is processed, digitized, and sent via fiber-optic lines to the CIPs, which function as the brains for controlling and processing sensor information.
    http://www.codeonemagazine.com/archives/2001/articles/jan_01/f22presp/f22_bio2.html
    MiG-31 thay vào đó dùng bức xạ cực lớn để phát hiện tàng hình, có phát hiện được hay không là một vấn đề và sau đó giữ tracking lock trên máy bay tàng hình của địch là cả một vấn đề nữa tùy thuộc nhiều yếu tố thời tiết, địa hình, xử lý tình huống của địch, vân vân và vân vân. Đồng thời khi tăng bức xạ radar, MiG-31 đó sẽ như là "lạy ông con ở bụi này" .
    Ở tầm ngắn, Nga đi trước về IRST, bên mắt phải phi công có cái kính nhỏ như kính mấy ku thầy bói ngắm bắn. Âu Mỹ học tập làm cả cái mũ đội nhìn cả hai mắt và có thêm thông tin điện tử như trong HUD. IRST nói chung được xem là khá hiệu quả cho việc chống tàng hình ở tầm ngắn.
    http://www.vsi-hmcs.com/pages_hmcs/02_jhm.html
    F-22 ban đầu được tính trang bị bằng AIRST (Advanced IRST) sau bị bỏ, hiện nay đang tính gắn IRST của E-2 Hawkeye. Có thể xem về tầm ngắn Nga Mỹ ngang nhau hay Nga có thể nhỉnh hơn vì lợi thế R-73, AIM-9X của Mỹ được quảng cáo nhiều nhưng chưa có thực tế chiến trường.
    R-77 (AA-12) và AMRAAM theo số liệu mà nói thì R-77 có tầm xa hơn và được cho là cơ động hơn nhưng chưa có thực tế chiến trường. Nga đi sau Mỹ về medium-range ARH missiles. AMRAAM ngược lại đã khá hiệu quả trong các cuộc chiến gần đây của Mỹ, sắp tới sẽ ra đời BVRAAM, ERAAM, FRAAM, Meteor. Sở dĩ cần những thông số trên giấy tờ của R-77 cần đặt dấu hỏi vì nếu cũng đem những chỉ trên số trên giấy tờ đó ra để so sánh AMRAAM và R-27 (AA-10) thì R-27 có lẽ cũng khiếp hơn AMRAAM thực, trong khi đó R-27 đã tỏ ra rất kém hiệu quả còn thua cả AIM-7 thời chiến tranh Việt Name trong chiến tranh Ethiopia với Eritrea. Tầm có thể xa nhưng bắn không trúng cũng bằng thừa. Một điểm nho nhỏ về tính chính xác của tên lửa như việc AMRAAM đã dùng lofted flight trajectory trong khi R-77 mẫu hiện tại không có, Nga hứa sẽ áp dụng ở R-77PD gì đó.
    Tui nghĩ là so sánh F-22 với MiG-31 hay thứ gì khác của Nga trừ mấy thứ như MiG 1.42 (đã bị bỏ) hay S-37 là khập khiễng. F-22 là máy bay thế hệ thứ năm, Su-37 hay MiG-29 SMT cũng chỉ là thế hệ bốn cộng. Nếu đem bàn về chiến đấu bên nào hơn thì cũng chẳng đi đến đâu. Cũng có thể như ngày xưa MiG-17 đánh được F-4, nhưng nếu như điều đó có thực diễn ra giữa gia đình Su-27, MiG-29, hay MiG-31 với F-22, thì cũng chắc chắn không vì thế mà ta mãi bay MiG-17 đến thế kỷ sau mà không thấy cái gì đã đi tới trước để học tập theo.
    Vài ba ý, chúc các bạn tranh luận vui .
  4. VietKedoclap

    VietKedoclap Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/02/2005
    Bài viết:
    1.188
    Đã được thích:
    0
    Vâng đúng là cái Canard dùng thay cho cánh thăng bằng ở đuôi và tạo thêm lực nâng . tuy nhiên nó cũng tăng lực cản khi bay siêu thanh vì bay siêu thanh mủi máy bay tạo ra shock wave nó sẽ trực tiếp tác động ngay lên canard và một số sách nói là canard làm giảm hiệu quả điều khiển của flaps ở đuôi cánh chính . ( điều khiển nghiêng cánh , roll....)
    Advantages
    The canard surface normally produces positive (upwards) lift which adds to the overall lift, whereas a conventional tailplane normally produces a downforce, partially cancelling the lift from the main wings.
    Disadvantages
    The wing operates in the downwash from the canard surface, which reduces its efficiency.
    It is often difficult to apply flaps to the wing in a canard design. Deploying flaps causes a large nose-down pitching moment, but in a conventional aeroplane this effect is considerably reduced by the increased downwash on the tailplane which produces a restoring nose-up pitching moment.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Canard
    Đọc thêm :
    http://www.desktopaero.com/appliedaero/configuration/canards.html
    http://www.desktopaero.com/appliedaero/configuration/canardprocon.html
    link sau có nhiều bài về khí động lực , điều khiển máy bay .....
    http://142.26.194.131/aerodynamics1/Stability/Page11.html
    ............................................................................
    Bác Đức phân tích khá hợp lý như vậy có sức thuyết phục hơn Cá nhân em không phải quá thiên Mỹ hay ghét Nga gì cả nhưng không thích lối Xào Cứu một chiều thôi . Thấy nó phản tác dụng .
    .....................................................................................................................
    Bổ sung về cái radar AN/APG-77 AESA . Nó có thể thay đổi frequencies signal hơn 1000 lần ( một nghìn ) một giây vì vậy đối phương khó mà theo dỏi hay gây nhiểu nó . ( trừ phi đối phương có computer mạnh hơn ) . Nó còn có thể tập trung emissions của nó tấn công gây quá tải cho radar đối phương vậy là máy bay đối phương ...mù . software chính của F-22 có đến 1,7 triệu dòng code . Bác nào làm nghề viết chương trình thì hiểu mức độ của nó . Chưa kể đến khả năng data fusion , tất cả mọi nguồn thông tin từ tất cả nơi được máy tính tổng hợp và hiển thị chung trên một display ......còn cả rừng nữa làm biếng viết quá ....Tất cả những thứ đó khiến cho giá thành của nó trỡ nên cắt cổ . Hiệu quả tác chiến cao nhưng giá thành vượt giới hạn cho phép đó là lý do F-22 gây tranh cải nặng nề trong chính trường và quân đội Mỹ .
    Link tham khảo thêm :
    http://en.wikipedia.org/wiki/F/A-22_Raptor
    Combat systems
    The Raptor''''s combat computer systems and power are unmatched by any other fighter planned to be developed by 2020. The AN/APG-77 AESA radar, designed for air-superiority and strike operations, features a low-observable, active-aperture, electronically-scanned array that can track multiple targets in all kinds of weather. The AN/APG-77 changes frequencies more than 1,000 times a second to reduce the chance of being intercepted. The radar can also focus its emissions to overload enemy sensors, giving the plane an electronic-attack capability.[2]
    The radar''''s information is processed by the two Hughes-built Common Integrated Processor (CIP)s. Each CIP operates at 10.5 billion instructions per second and has 300 megabytes of memory. Unprecedented amounts of information can be gathered from the radar and other onboard and offboard systems, filtered by the CIP, and offered in easy-to-digest ways on several ****pit displays, enabling the pilot to remain on top of complicated situations. The Raptor''''s software is composed of over 1.7 million lines of code, most of which concerns processing data from the radar [3].
    ...........................................................................................................

    However, this factor that gave Russia an advantage ten years ago is losing its significance as technological equipment is aging, the headway made in science and technology in the Soviet times is fading and the average age of the personnel at design bureaus and industrial facilities is growing.
    ( dịch cho Zui theo kiểu Zui : Máy móc già nua , chuyên gia lụ khụ , khoa học kỹ thuật XÀO NẤU của thời CCCP để lại )
    http://mdb.cast.ru/mdb/6-2001/di/rsqr/
    Được VietKeDocLap sửa chữa / chuyển vào 00:12 ngày 05/08/2005
    Được VietKeDocLap sửa chữa / chuyển vào 00:58 ngày 05/08/2005
    Được VietKeDocLap sửa chữa / chuyển vào 01:01 ngày 05/08/2005
  5. hairyscary

    hairyscary Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    20/10/2003
    Bài viết:
    1.354
    Đã được thích:
    1
    Cậu dịch chỗ này cũng không rõ lắm. acquire an enemy aircraft with radar thì cái acquire phải được hiểu kiểu như là tóm được máy bay địch (với đủ thông số để dẫn bắn) bằng radar (with radar)-nghĩa là F-22 chủ động dùng radar để track/lock gì đó.
    Mờ cậu vưỡn cứ post hình trùng.
    Được Hairyscary sửa chữa / chuyển vào 00:37 ngày 05/08/2005
  6. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    Lại nói về cái stealth của Nga và ra đa thụ động đánh stealth
    1-Lại bài về F-117 ở Kosovo
    Czech anti-stealth radar may be operating in Yugoslavia
    PRAGUE, April 1 - The Czech defence ministry said on Thursday that it was trying to trace dozens of surplus Czech-made ``Tamara'''' anti-aircraft radar systems after a report in Germany claimed some may have fallen into Yugoslav hands.
    The Tamara, a web of electronic cylinders usually carried in heavy trucks, can allegedly detect the U.S. radar-evading ``stealth'''' fighters which have been used in the NATO air campaign against Yugoslavia.
    One U.S. F-117 stealth fighter crashed during a raid last weekend but the pilot was rescued, and it is still not clear whether the aircraft was shot down or crashed in an accident.
    The Czech Republic, part of the former Soviet bloc but a NATO member since last month, has been under close Western scrutiny over arms deals, especially the Tamara system, in the years leading up to joining the alliance.
    Germany''s ZDF television on Wednesday quoted a British security analyst who cited U.S. intelligence sources as saying that a Tamara system which the former Czechoslovakia sold to Russia prior to 1990 had been passed on to Yugoslavia.
    Czech defence ministry spokesman Milan Repka told Reuters on Thursday that tens of Tamaras and the predecessor ``Ramona'''' had been discarded as part of a conventional forces reduction agreement after the end of the Cold War earlier this decade.
    ``The ministry is checking on whether any of the discarded (Tamaras and Ramonas) made their way to Yugoslavia,'''' he said.
    Repka said the ministry was tracing documents on the surplus systems but could not verify if other countries may have re-exported them.
    Tamara''s maker, the privatised but struggling HTT Tesla a.s. located in the eastern Czech town of Pardubice, has been accused on several occasions of trying to sell the Tamara to countries considered antagonistic to NATO.
    But Czech government officials insist that their post-Communist arms export controls have prevented potential enemy armies from obtaining illicit arms and the Tamara.
    A spokesman for the Czech intelligence service BIS told Czech Radio on Thursday that it was unaware of a Tamara being sent to any crisis area or hotspot in the world.
    (Source: Reuters, April, 1999)
  7. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4

    02.12.2002 18:30
    THE UNLUCKY DESTINY OF ANTI-STEALTH RADARS

    The scandal connected to Ukraine s alleged sale of a Kolchuga radar system to Iraq has already brought our country appreciable political and economical losses. Only some national weapon businesses still hope that every cloud has a silver lining, and due to the international Ukrainian weapon became so popular, that now Kolchugas will be snapped up straight away. Hope is always the last to die. But it turned out, that this story is not something new. Our Kolchuga had its predecessor the Czech Tamara.
    As it s known, href=http://www.defense-ua.com/rus/hotnews/?id=3209> The Kolchuga passive surveillance radar station locates and analyzes the electrical signals generated by an object, which gets to the station s zone of operation, disregarding the object s location on the earth, in the water or air. Any anti-aircraft system, ship or stealth plane are similar in the point that all of them are tra***ionally equipped with their own radar stations. The Kolchuga locates their signals, staying imperceptible itself. This is the general scheme of the station s operation. But the Tamara radar system, which used to be recognized as an only radar system in the world capable of detecting US stealth planes, had a similar principle of operation. The Tamara systems were created by Czech military specialists prior to the Velvet Revolution of 1989. They were recognized as the best radar systems manufactured in the Warsaw Treaty member-states. According to the Czech MoD, over 50 Tamara radar systems were operated abroad, primarily in the USSR. The Czech Armed Forces operated 2 Tamaras, Slovakia, US and Germany had one radar system each. In 1991 a Tamara was sold to Oman. The states acquiring Tamaras simultaneously pledged not to sell/transfer the system to third states. However in 1996, subsequent to a report in the Washington Times about a number of Bulgarian businessmen and famous politicians involved with deliveries of the Tamara radar systems to Iraq, a scandal flared up in the mass-media. According to the newspaper, the systems were capable of detecting US stealth aircraft in the Iraqi air space. The Bulgarian Trade Ministry has denied any national company transferred 5 Tamara radar systems to Baghdad. The investigation conducted by a Bulgarian commission in charge of weapon and dual purposes systems sales indicated, that no permission was granted to transfer the system and the companies mentioned in the Washington Times had not been registered in Bulgaria, the Ministry stressed. Since those times Prague, despite an increased interest towards the system in the world, has refused to conclude any Tamara s sales contracts. This policy had a simple explanation. The Czech Republic committed to membership in NATO, and after joining the Alliance all the issues concerning weapon exporting would have to be coordinated with the future allies. The US have always been against the sales of similar systems. Admittedly, in 1999 the German mass-media spread the information on Yugoslavia operating a Tamara radio- and radiotechnical reconnaissance station (RRRS), and the designation data disseminated by this system were used to shoot down a F-117A fighter-bomber. The US experts refuted this report and assured that, firstly, the Tamara is not a radar station, but a passive RRRS, capable only to locate and classify the electronic signals. Secondly, the F-117 aircraft operate on con***ion of electronic silence. The Tamara determines the location of the radiating object and disseminates the information to the anti-aircraft radar station, but it is almost always mistakenly regarded as a low-frequency radar station. This kind of radar stations is capable of detecting a stealth aircraft, but its data are insufficient for the missile homing. The then Czech Defense Minister was trying to track down where the excess copies of the Tamara and Ramona had been sold, however Prague never succeeded in collecting the information on the possible systems sales to third countries. Presently the military experts regard the Tamara as an obsolete and uncompetitive system. Is it what likely to happen with the Ukrainian Kolchuga? P.S.
    Before the Prague summit a batch of tractor transmissions, which can be used in Soviet-made armored vehicles, was intercepted at the Bulgarian-Turkey border. The cargo was heading for Syria, which is considered to be an intermediary in Iraqi weapon deals. The Defense Minister Nikolay Svinarov declared his readiness to tender his resignation in connection with this incident, but the danger was over. Bulgaria was admitted to NATO.
  8. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    2-Phát hiện ra Stealth
    Low-frequency radars may be used to overcome "Stealth" technology
    "Low-frequency radars, destined to become the base element of any detection system against LO aircraft and guided missiles, enjoy increasing confidence of military hardware developers, as computing capabilities of modern radars and sophistication of computing algorithms are rapidly growing and allow to identify even the smallest characteristics of aircraft designs using "Stealth" technology.
    A recently published article from Aviation Week & Space Technology, based on the interview with a US Navy pilot, who participated in the planning of strikes against Iraqi air defense during the early stages of the operation Desert Storm, indicates that there is "nothing invisible in the radar frequency range below 2GHz" [reverse translation from Russian] and with a well-designed low-frequency radar it is possible to "see even a dragonfly at a great distance" [reverse translation from Russian].
    According to another high-ranking US Navy official, following an evaluation of current radar systems, used by the US in combat con***ion today, it became clear that the approach selected for the development of some of the earliest radar was quite effective. "If it would be possible to filter out the noise, then long-wave, low-frequency radars will be capable of detecting a variety of objects [reverse translation from Russian].
    In particular, former defense partners of USSR and China have a considerable quantities of older low-frequency radars still in service. These radars use very basic technology, however their performance can be drastically improved through the application of latest computer microprocessor technology. Well-known modifications of such radars include the Iraqi "Tiger Song" radar, Chinese "Nantsin" radar and a number of older Soviet-made long-range radars.
    According to the official spokesman for the US Navy, today these countries invite specialists in the area of microprocessors, who will concentrate their efforts on creating computing algorithms for noise filtration. A possibility appeared of using these modified old radars in networks, maximizing the effectiveness in combat situations. "Now it is known that certain type of radar signals present a threat, even though in the past such types of signals were not considered dangerous. Characteristics of a combat zone have drastically changed" [reverse translation from Russian].
    According to the same US Navy representative, " a positive side of such low-frequency radar systems is their large size, making them vulnerable in the area of combat, even though it is extremely difficult to jam such radars. These type of radars are difficult to transport. Attempts to introduce rapid changes in a network of low-frequency radars may damage the network''s performance even without the "help" of enemy aviation" [reverse translation from Russian]. A negative side of low-frequency radar networks is that American military planners may not be aware of all components of such air defenses, if they do know the specifics of communications among the individual elements of early detection networks.
    However, in industrialized countries low-frequency bands are normally used by a wide variety of communications systems, navigation equipment and television. Intensive use of low-frequency bands by secondary systems makes it difficult to find bandwidths wide enough for military planners to use low-frequency radars.
    Soviet-made Bar Lock long-range radar

    Soviet-built low-frequency "Bar Lock" and "Spoonrest" radars were used for detecting targets at great distances. These radars operated in the UHF and L-band frequency ranges when it was possible to make use the half-wave resonance effect. This effect can be observed when the length of an aircraft or a cruise missile roughly corresponds to the half of the wavelength, thus creating phase-coherent reflections from the terminal points of the target. Dipole reflector, developed during the Second World War, used this effect to jam radars of that era. Metallic film, cut into strips of the length corresponding to half of the wavelength, resonate with the incoming radar signal, creating an illusion of a large target. Using the resonance effect it is relatively easy to detect even the most advanced LO aircraft, cruise missiles and ballistic missiles.
    On the other hand, the width of low-frequency bands makes it difficult to detect a target with sufficient accuracy (in the range of 30-50m), to provide targeting information to SAMs or AAAs. Thus LO aircraft and missiles at the moment continue to enjoy the advantages of stealth."
    (my translation of RNTI ITAR-TASS article from 04-05-99)
  9. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    3-Làm máy bay thế hệ <5 tàng hình "Stealth"
    The major components of radar stealth -- RAM coatings and surface quality -- are subject to the production and maintenance tolerance as it was shown by USAF F-117 and B-2 operational experience. Untightened screws, scratches or unfastened access panels were known to greatly deteriorate the RCS of the aircraft, reducing the engineering efforts put into aircraft design. It remains to be seen how Sukhoi will overcome the looser production standards of the Russian aircraft plans.
    Low Observable
    One of the early Sukhoi exposures to the low visibility technologies were tests with Sukhoi Su-25 Frogfoot prototypes T8-11 and T8-12. First trial, code named "Astra", involved T8-11 which is now displayed in Monino Air Force museum. A graphite based filler was applied to the basic T8-11 airframe for reduction of the aircraft radar cross section (RCS). Ad***ional tests involved the first series production T8-12, which became a testbed for radar absorbing material (RAM) coatings and special camouflage schemes, intended to lower radar and visible signatures of the aircraft. This low visibility paint tests were similar to those carried out for USAF A-10 in early 1990s. The cannon port was faired-over and forward fuselage of the stealthy Frogfoot was painted with rubber like material. For a brief period this RAM coated T8-12 joined T8-16 at Khodynka, but its prompt removal suggested that the hightech and state secrets were at stake and it was put on display by a mistake or ignorance in a first place.
    The Afghanistan experience where Sukhoi''s encountered a thread of the shoulder launched infrared homing surface-to-air missiles such as Redeye, Stinger and SA-7, forced Sukhoi team to work on the reduction of the infrared signature of the Su-25. The results materialized in the Su-25T development -- Su-25TM (Su-39 in Sukhoi''s nomenclature). The installation of the intake cones hiding the turbine blades and efficient mixing of the exhaust with cold air reduced the IR signature of the Frogfoot from front and rear aspects. This fourfold reduction at expense of 2% lower SFC is indeed an impressive achievement.
    Further experiments with low visibility involved the advanced Flanker development prototypes, aircraft of 700 (Su-35,-37) and 600 (Su-30) series. These fighters wear eye catchy new camouflage schemes designed to reduce the visual signature of the aircraft on the ground and in the sky. One of the most interesting examples of Sukhoi experiments was a scheme applied to 701, designed to deceive space based optical systems.
    Some effort was directed in reduction of the radar cross sections of advanced Flankers as well. The Su-34,-32FN have optimized radar random shape, lack variable geometry intakes and were reported to have partial RAM coating. Recently Sukhoi stated that basic export models of Su-30MK can be treated with RAM to fulfill customer requirement for a lower RCS aircraft. Clearly benefitting from previous research, the S-37 prototype relies heavily on the Sukhoi''s state of the art low observable technology. The forward swept wing, a conformal underfuselage weapon station(s), use of RAM and the inward-canted tailfins, suggest a further reduction of the aircraft radar signature down from similarly sized Flanker''s 3-5 sq m. The extend of the reduction of the IR signature of the S-37 exhausts will depend on the choice of the trust vectoring nozzle. The F-22 type flat 2D nozzle can give a better results while 2D nozzle might contradict to Simonov''s superagility ideas favouring 3D exhaust. The Saturn-Lulka was reported to work on reduction of the IR signature of the axi-symmetric trust vector controlled (TVC) Al-37FU power plant on non-afterburning regimes.
  10. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    4-Tình hình ra đa phát hiện tàng hình mới của Nga mới thấy nói ở trên mặt đất ( ví dụ như Metric wave ) nhưng các loại Su thế hệ <5 có lẽ phải dùng Optronic ( Bây giờ có nhiều tên gọi như Electro Optic ,... )
    OEPS-27 Optronic sighting system for SU-27SK
    Range of vision angle, deg.:
    - in elevation
    + 15 ? - 60
    - in azimuth
    ± 60
    Mass of set, kg
    174
    Application:
    -search, acquisition and tracking of air targets in IR band
    -setting of coordinates,measurement of range to air and ground targets
    -search, acquisition and tracking of targets at any altitude, in free
    space, on Earth background, day-and-night, in case of jamming
    -measurement of range to air targetswhen gunning
    Standard components:
    -heat direction finder
    -laser range finder
    -helmet-mounted target
    designation system
    OLS (52Sh) Optical-location station for Su-35
    Viewing angles, degrees:
    - in elevation - 15 ? + 60
    - in azimuth ± 60
    Working temperature, °C: - 50 ? + 60
    Optical-electronic unit dimensions, mm: 841x916x575
    Mass of set, kg 200
    Intended purpose:
    Day-and-night detection of airborne targets by their heat radiation; automatic tracking of airborne targets, laser range finding of airborne and ground targets for cannon firing; laser illumination of a ground target for using of controlled missiles with laser homing head.
    Composition:
    - field-of-view stabilization system
    - thermal direction finder for airborne targets
    - laser range finding illuminator for airborne and ground targets
    [​IMG]
    [​IMG]
Trạng thái chủ đề:
Đã khóa

Chia sẻ trang này