1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Hoả tiễn Nga

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi khongquen25, 19/12/2002.

  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. Dzung

    Dzung Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    08/02/2002
    Bài viết:
    65
    Đã được thích:
    0
    Tớ thấy số máy bay Mỹ bị rơi ở VN do ta đưa ra là không chính xác(Vì các bác lạ gì căn bệnh thành tích của ta mà), vì vậy tôi không tin tên lửa Nga có các khả năng trên (vì ít chứng thực). Còn các tài liệu về tiếng Anh chẳng qua là phuơng Tây/Mỹ phân tích để họ đề phòng và làm cho Nga tin là Nga hơn Mỹ (dùng mưa thôi mà) về kỹ thuật mà thôi.
  2. tieunguyen

    tieunguyen Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    01/06/2002
    Bài viết:
    114
    Đã được thích:
    0
    hìhì bác này nói 2 điều đều sai cả hai, thứ nhất là dù có bệnh thành tích chăng nữa nhưng nếu ta không bắn được nhiều thì đời nào nó chịu chấm dứt, về điều kiện thì ta thế nào mà nó thế nào, hơn nữa Mỹ luôn xài thứ hiện đại nhất, trong khi đó ta đâu có được những thứ tốt nhất (nếu so với Cuba thời đó). Thứ hai là không bao giờ có chuyện người ta nói đồ của đối phương tốt đồ của mình kém, làm vậy thì đi bán cho ma à, lúc nào chẳng thấy Mỹ tán vũ khí của mình lên tận mây xanh, thời xưa mà nói đề cao kẻ đich hạ thấp quân ta còn dễ bị bêu đầu nữa cơ
    tieunguyen
  3. lekien

    lekien Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    01/01/2001
    Bài viết:
    698
    Đã được thích:
    0
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Vậy theo bạn phía Mỹ công nhận bao nhiêu máy bay B-52 bị rơi trong chiến dịch LineBacker năm 1972 ?
  4. NGU_ONG

    NGU_ONG Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    29/07/2002
    Bài viết:
    376
    Đã được thích:
    0
    Ông LÊ KIÊN:
    Đề nghị ông không cãi nhau với bọn không hiểu biết nữa, tập trung toàn bộ sức lực để dịch và post bài cho anh em với. giá kể có thể mời ông bữa bia thì tốt biết mấy
    5
  5. Dzung

    Dzung Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    08/02/2002
    Bài viết:
    65
    Đã được thích:
    0
    Ngu Ông,
    Đừng nói tớ là "bọn" vì cậu là người hiểu biết cơ mà.
    Thưa các bác nói chung những sự việc trên tôi nghĩ các bác cũng chả chính xác đâu. Về chiến tranh chống Mỹ tôi không nên nói nữa vì đó là vấn đề lịch sử. Còn mấy vũ khí Nga thì cũng theo phân tích của ai đó mà thôi. Điều quan trọng nó tốt xấu như thế nào thì các bác nhìn cuộc chiến Chesnia của Nga và các cuộc chiến của Mỹ gần đây thì biết ngay.
  6. digs

    digs Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    01/07/2001
    Bài viết:
    1.703
    Đã được thích:
    0
    Thế bác có gì về hai cuộc chiến đó? Bác rút ra được cái gì từ các cuộc chiến đó? Mỗi cuộc chiến có một cái khác nhau và không cuộc chiến nào giống cuộc chiến nào cả. Còn về số liệu thì có thể chính xác hoặc không chính xác. Người thắng thì luôn đưa số của mình to còn kẻ thua luôn đưa ra số nhỏ để làm giảm đi sự thất bại của mình. Nếu mà không tin thì cứ cộng vào chia đôi ra lấy đó là số liệu của riêng mình cho xong. Còn nếu bao vũ khí của Nga hơn Mĩ hãy là Mĩ hơn Nga đều không có cơ sở vì thực tế những vũ khí cực kỳ hiện đại của họ rất ít gặp nhau trên chiến trường. Về cơ giới có vẻ Nga trội hơn Mĩ còn không quân thì có vẻ Mĩ trội hơn Nga. Ngoài ra vũ khí hiện đại đến mấy nó còn phụ thuộc vào người sử dụng nó chứ đâu chỉ phụ thuộc vào vũ khí. Tại sao máy bay B52 Mĩ lại bị bắn rơi? Đó là do họ chủ quan một phần, phần còn lại là do sự sáng tạo và tinh thần chiến đấu cao của ta mà được. Một bên đi xâm chiếm và một bên bị xâm chiếm tinh thần bên nào sẽ cao hơn? Cái đấy chắc bác tự trả lời được!

    Không có gì là không thể

  7. Dzung

    Dzung Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    08/02/2002
    Bài viết:
    65
    Đã được thích:
    0
    Tôi nghĩ tranh cãi thì cũng khó mà rõ là ai đúng. Tôi cũng khá bức xúc về 2 nhà sx và xk vũ khí lớn này vì sau Thế chiến II, không nói Chiến tranh VN (nhạy cảm), thì có các cuộc chiến giữa Isael (3 triệu nguời hơn) và khối Ả rập (6 nuớc), Israel đã thắng 1 cách oanh liệt bằng chiến tranh thông thường (không phải dukích). Israel thì xài toàn đồ Mỹ + tự chế còn Arập chủ yếu là xài hàng LX. Tôi chưa nói đến yếu tố con người ở đây, thì tôi nghĩ vũ khí cũng là 1 yếu tố quan trọng đấy chứ.
  8. lat_kt

    lat_kt Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    13/01/2002
    Bài viết:
    501
    Đã được thích:
    0
    Theo cái dưới đây thì Mẽo mất tổng cộng 24B52 trong VN war, trong số đó 10 cái bị thịt tại miền bẵc VN, số còn lại rơi rụng chỗ khác, trong đó tính cả số vừa cất cánh đã tõm ngoài biển. Nếu tính theo con số bị thịt vì trúng đạn của VN thì ngoài 10 cái mất ngay trong địa giới miền bắc, số dính đạn lết ra được ngoài biển, hoặc về đến căn cứ thì hỏng chỉ có 8 chú. Tính như vậy thì số B52 bị mất do ta đánh trúng là 18 chiếc, 6 chiếc mất do rơi rụng vì mất điều khiển ngay lúc vừa cất cánh hoặc bất cẩn lúc tiếp dầu trên không.
    Tài liệu này chính xác hay ko thì tôi ko dám khẳng định, nhưng đây cũng là 1 con số để mọi người tham khảo. Dưới đây có đầy đủ tên tuổi, ngày tháng rơi, phi hành đoàn của các B52 bị mất.
    December 19, 2001

    B-52Ds, B-52Fs, and B-52Gs flew Combat Missions in South East Asia. B-52Ds and B-52Gs flew the Linebacker II missions into Route Pack Five and Six, December 1972.

    This document was done to clear up some confusion as to the crewmembers of ten B52s lost over North Vietnam and fourteen B52s lost in other locations. I have not had the opportunity to read two excellent source books, Linebacker II: A View From the Rock by McCarthy and Linebacker - The Untold Story of the Air Raids Over North Vietnam by Karl J. Eschmann. Four ad***ional Linebacker books are listed on Amazon.com. This document should supplement these and future publications. This document uses the ?oofficial? shoot down dates as recorded by the U.S. Defense Department. For example, Cobalt 1 was shot down over Hanoi at 0003 local time on 12-28-72. Other researchers fix the shoot down date as 12-27-72, the date the a/c took off from its home base. (A flight could take eight hours just getting to the target). I will use 12-28-72, the official Department of Defense date. Ranks shown are the ranks at the time of shoot down.

    Call sign Model Date Base Crewmember Position Status
    Charcoal 1 B52G 12-18-72 Andersen LtCol Donald Rissi Pilot NR
    No. 58-0201 1stLt Robert Thomas Co-Pilot NR
    Maj Richard Johnson Radar/Nav RR
    Capt Robert Certain Navigator RR
    Capt Richard Simpson EWO RR
    E7 Walter Ferguson Gunner NR

    Rose 1 B52D 12-19-72 U-Tapao Capt Hal Wilson Pilot RR
    No. 56-0608 Capt Charles Brown Co-Pilot RR
    Maj Fernando Alexander R/Nav RR
    Capt Richard Cooper Nav XX
    Capt Henry Barrows EWO RR
    E6 Charlie Poole Gunner XX

    Orange 3 B52D 12-20-72 U-Tapao Maj John Stuart Pilot XX
    No. 56-0622 1stLt Paul Granger Co-Pilot RR
    Maj Randolph Perry R/Nav XX
    Capt Thomas Klomann Nav RR
    Capt Irwin Lerner EWO XX
    E7 Arthur McLaughlin Gunner XX

    Quilt 3 B52G 12-20-72 Andersen Capt Terry Geloneck Pilot RR
    No. 57-6496 1stLt William Arcuri Co-Pilot RR
    Capt Warren Spencer R/Nav NR
    1stLt Michael Martini Nav RR
    Capt Craig Paul EWO NR
    E5 Roy Madden Gunner RR

    Olive 1 B52G 12-21-72 Andersen LtCol Keith Heggen Air Cdr KR
    No. 58-0198 LtCol James Nagahiro Pilot RR
    Capt Donovan Walters Co-Pilot NR
    Maj Edward Johnson R/Nav NR
    Capt Lynn Beens Nav RR
    Capt Robert Lynn EWO NR
    E3 Charles Bebus Gunner NR

    Blue 1 B52D 12-22-72 U-Tapao LtCol John Yuill Pilot RR
    No. 55-0050 Capt Dave Drummond Co-Pilot RR
    LtCol Lou Bernasconi R/Nav RR
    1stLt William Mayall Nav RR
    LtCol William Conlee EWO RR
    E5 Gary Morgan Gunner RR

    Tan 3 B52G 12-21-72 Andersen Capt Randall Craddock Pilot NR
    No. 58-0169 Capt George Lockhart Co-Pilot NR
    Maj Bobby Kirby R/Nav NR
    1stLt Charles Darr Nav NR
    Capt Ronald Perry EWO NR
    E5 James Lollar Gunner RR

    Scarlet 3/1 B52D 12-22-72 U-Tapao Capt Peter Giroux Pilot RR
    No.55-0061 Capt Thomas Bennett Co-Pilot XX
    LtCol Gerald Alley R/Nav NR
    1stLt Joseph Copack Nav NR
    Capt Peter Camerota EWO RR
    E7 Louis LeBlanc Gunner RR

    Ebony 2 B52D 12-26-72 U-Tapao Capt Robert Morris Pilot NR
    No. 56-0674 1stLt Robert Hudson Co-Pilot RR
    Capt Michael LaBeau R/Nav RR
    1stLt Duane Vavroch Nav RR
    Capt Nutter Wimbrow EWO NR
    E6 James Cook Gunner RR

    Cobalt 2/1 B52D 12-28-72 Andersen Capt Frank Lewis Pilot RR
    No. 56-0605 Capt Samuel Cusimano Co-Pilot RR
    Maj James Condon R/Nav RR 1stLt Bennie Fryer Nav NR
    Maj Allen Johnson EWO NR
    E7 James Gough Gunner RR


    Personnel data is from Defense Prisoner of War/Missing in Action Office Reference Document ?oU.S. Personnel Missing, Southeast Asia (and Selected Foreign Nationals) (U) dated March 1998. Crew positions determined from direct testimony from the returned POWs. Ranks for the Gunners are: E3=Airman 1/c; E4=Senior Airman; E5=SSgt; E6=TSgt; E7=MSgt. Air Cdr=Airborne Commander.

    Status codes: KR?Died in Captivity, negotiated remains returned, 3-13-74.
    XX?Presumptive finding of death. Remains still unaccounted for.
    NR?Negotiated remains returned. Dates of return in our records.
    RR?Returnee (POWs). Dates of return in our records.


    A total of 10 B-52s went down inside the borders of North Vietnam. 61 total crewmembers. 33 survivors became POWs and were released at the end of the war. 28 of the downed 61 warriors perished. (Information is listed above).

    Fourteen other B52s went down outside of North Vietnam. (Seven were due to combat. Seven others were operational losses, which occurred while B52s were enroute to combat areas in Vietnam. (Information listed below).

    Olive 2 B52D 11-22-72 U-Tapao SA2 damage at Vinh. Crashed near NKP. Lost 4 engines on one side. 6 crewmen bailed out/recovered. No. 55-0110.
    P- N.J. Ostozny; C/P- Tony Foley; RN- Bud Rech; N- Bob Estes; EWO- Larry Stephens; G- Ronald W. Sellers.

    Peach 2 B52G 12-18-72 Andersen Crew bailed out/rescued over Thailand.
    No. 58-0246.

    Brass 2 B52G 12-20-72 Andersen Crew bailed out/rescued over Thailand.
    No. 57-6481.

    Straw 2 B52D 12-21-72 Andersen Crew bailed out over Laos. R/N Maj Frank Gould not recovered. Status XX. Other crewmembers recovered.
    No. 56-0669.

    Ash 1 B52D 12-26-72 U-Tapao Crashed at U-Tapao. Attempted go-around with 4 engines out on same side. 4 KIA. CP (1st Lt Bob Hymel) & G (TSgt Spencer Grippen) rescued. No. 56-0584.

    Ash 2 B52D 12-27-72 U-Tapao Bailed out over Laos. Crew recovered.
    No. 56-0599.

    Ruby 02 B52D 1-4-73 U-Tapao SA2 hit over Vinh. Went feet wet, crew bailed out, all rescued by US Navy. No. 55-0056.

    (Unknown) B52D 5-8-69 Andersen, no. 56-0693 was lost on takeoff from Guam. It started a right turn after t/o and crashed in the sea killing all six aboard.

    (Unknown) B52D 7-28-69 Anderson, no. 56-0693 was lost on takeoff from Guam. It crashed into the sea killing all eight aboard.

    (Unknown) B52G 7-8-72 Anderson. No. 59-2600 stalled after loss of airspeed indicators on takeoff and crashed into the sea killing one with five survivors.

    (Unknown) B52F 6-18-65 Andersen, no. 57-0047 collided with no. 57-0179 over the South Pacific while circling awaiting KC-135As fro pre-strike air refueling. 4 survivors, 8 fatalities among the 12 crewmen.

    (Unknown) B52F 6-18-65 Andersen, no. 57-0179 collided with no. 57-0047.

    (Unknown) B52D 7-6-67 no. 56-0627 had a mid-air collision with no. 56-0595 over South China Sea near Saigon while ?ochanging formation lead.? Seven survivors, six fatalities among the 13 crewmembers.

    (Unknown) B52D 7-6-67 no. 56-0595 collided with no. 56-0627.

    Out of 498 BUFF sorties over Hanoi/Haiphong the loss rate was 1.7% (.017). The conservative number of SAMs fired was 884, with 24 BUFFs hit. Source: Linebacker II: A View From the Rock published by the Air War College in 1979. (Note: 2001 Boeing records list 32 B52 aircraft hit by SAMs). (Note: There were a total of 724 B-52 sorties flown during LB II).

    Bailout:


    B-52 D The B-52D has upward ejection seats for the Pilot, Copilot, and Electronic Warfare Officer and downward ejection seats for the Navigator and Radar Navigator. In the B-52D the Gunner is in the tail of the aircraft. For bailout, the gunner jettisons the gun turret and ?odives out? of the hole created when the gun turret was jettisoned. Bailout order was Nav, EW Officer, CP, Extra Crewmembers, RN, P. If any topside seats failed or any extra crewmembers were on board (up to 10 crewmembers can be carried) the crewmember came down to bail out through the hole the Nav left. The RN was there to assist. The Pilot always went last. The Gunner bailed out as soon as the bailout command was given. In an uncontrolled bail out, it was every man for himself?as quickly as possible

    B-52 G The B-52G has upward ejection seats for the Pilot, Copilot, Electronic Warfare Officer and Gunner, and downward ejection seats for the Navigator and Radar Navigator. In the B-52G the Gunner sits in an ejection seat next to the EW Officer. Bailout order was Nav, Gunner, EW Officer, CP, Extra Crewmembers, RN, P. If any topside seats failed or any extra crewmembers were on board (up to 10 crewmembers can be carried), the crewmember(s) came down to bail out through the hole the Nav left. The RN was there to assist. The Pilot always went last. In an uncontrolled bail out, it was every man for himself?as quickly as possible.

    Ninety-four B-52s still actively flying with the USAF. All are B-52Hs built in 1960-62. The Vietnam and Desert Storm veteran B-52s (B-52D and B-52G) have all been retired. The B-52Hs have taken their place and took part in post Desert Storm missions over Iraq (Note: one B52G, 59-2593 crashed returning from a Desert Storm Mission). 184 Combat missions were flown during Operation Allied Force in Kosovo. Currently, all B-52Hs are based at two U.S. Bases. The 2nd Bomb Wing at Barksdale AFB, Louisiana and the 5th Bomb Wing at Minot AFB, North Dakota. The B-52Hs are scheduled to retire in 2040.

    During the period April 9, 1972 thru January 14, 1973, 15 other B-52s (one G model and 14 D models) received major battle damage over North Vietnam (caused by SAMs). Following is a list of fifteen B52s which received major battle damage over North Vietnam, April 1972-January 1973 (aircraft recovered, no deaths or injuries reported):

    Serial No. Date of damage Remarks (All damage noted was from SAMs)

    D 56-0665 4-9-72 Landed at Danang and flown to U-Tapao, Thailand. 156 damage areas. Repaired and back in service.

    D 56-0589 4-23-72 Landed at Danang and flown to U-Tapao. Approximately 400 outer surface holes. 20,000 manhours. In commission 1-9-73. Currently located at Wright-Patterson AFB, Ohio.

    D 56-0604 11-5-72 Landed at U-Tapao. 333 external damage areas. Using horizontal stabilizer from 55-097. Estimated time in commission (ETIC) 2-1-73.

    D 55-0052 11-22-72 Landed at U-Tapao. Approx 20 holes. Repairable by T.O. 1B-52B-3. In commission 1-9-73.

    D 56-0678 12-18-72 Landed at U-Tapao. No inspar damage. ETIC 7-30-73. Est. 60,000 manhours. 350 external holes; 24 areas require kits. Lilac 03?

    D 56-0583 12-18-72 Landed at U-Tapao. Returned to service 12-20-72 minus three repairs 53 manhours. 10 external holes plus several dents and gouges.

    D 56-0592 12-18-72 Landed at NamPhong, Thailand; one time flight to U-Tapao 12-23-72. ETIC 3-15-73. External holes estimated 2,000 manhours.

    G 58-0254 12-18-72 Landed at Andersen AFB, Guam. Sheet metal damage top of fuselage 30 to 50 holes. Minus three repairs.

    D 55-0067 12-22-72 Landed at U-Tapao. Minus three repairs. In commission 1-9-73. 70 manhours. Nineteen external holes. Call sign ?oBrick 2?.

    D 55-0051 12-24-72 Landed at U-Tapao. In commission 1-9-73. 226 manhours. Eleven external holes.

    D 55-0062 12-26-72 Landed at Andersen AFB, Guam. Minus three repairs. Returned to service 12-27-72. Cream 1.

    D 55-0090 12-26-72 Landed at Andersen AFB, Guam. Minus three repairs. Returned to service 12-28-72. Cream 2.

    D 56-0629 12-26-72. Landed at U-Tapao. Black 03 B-52D. TOT 1609Z Duc Noi 37,000 MSL. Returned to service 12-31-72. 63 manhours to repair fourteen external holes plus three dents.

    D 55-0052 1-8-73 Second incident. Landed at U-Tapao. Approx. 45 holes.

    D 55-0116 1-14-73 Landed at Danang. Over 200 holes. Left wing section 21 needs replacing. Left drop tank numerous holes. Removed both; being salvaged 4-1-73. (According to one source there was not enough time before the cease-fire to salvage the aircraft so it was scraped).

    Note: Source of aircraft data?Boeing maintenance records. Note that Boeing records show 19 aircraft were lost in combat?but that has to be in error. Nos. G 58-0216 (19 Dec 72) and G 57-6472 (20 Dec 72), shown as downed in Vietnam, later flew in the 1980s. The correct total number of B52s lost in combat must be 17. However, seven ad***ional B-52s were operational losses while enroute to a combat area. Total Vietnam B52 loses: 24.
    Khỏe để xây dựng và bảo vệ tổ quốc VN XHCN
  9. lekien

    lekien Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    01/01/2001
    Bài viết:
    698
    Đã được thích:
    0
    Quả là có nhiều nguồn số liệu khác nhau- nhưng nhiều nguồn của Mỹ nói xác nhận 15 B-52 rơi trong LineBacker 1972
    LINEBACKER II
    1972 CHRISTMAS BOMBINGS
    December 18,1972 - December 29,1972
    LINEBACKER II map of B-52's from Andersen AFB, Guam
    and Utapao RTAFB, Thailand
    USAF Aircraft Losses Dec. 18-29, 1972
    Date Type Call Sign Target (Mission) Cause
    Dec. 18 F-111A Snug 40 Hanoi Radio unk.
    Dec. 18 B-52G Charcoal 01 Yen Vien complex SA-2
    Dec. 18 B-52G Peach 02 Yen Vien complex SA-2
    Dec. 18 B-52D Rose 01 Hanoi Radio SA-2
    Dec. 20 B-52D Quilt 03 Yen Vien complex SA-2
    Dec. 20 B-52G Brass 02 Yen Vien complex SA-2
    Dec. 20 B-52G Orange 03 Yen Vien complex SA-2
    Dec. 20 B-52D Straw 02 Gia Lam rail yard SA-2
    Dec. 20 B-52G Olive 01 Kinh No complex SA-2
    Dec. 20 B-52G Tan 03 Kinh No complex SA-2
    Dec. 21 B-52D Scarlet 03 Bac Mai airfield SA-2
    Dec. 21 B-52D Blue 01 Bac Mai airfield SA-2
    Dec. 22 F-111A Jackle 33 Kinh No complex unk.
    Dec. 23 EB-66C Hunt 02 (non combat) engine out
    Dec. 26 B-52D Ebony 02 Giap Nhi rail yard SA-2
    Dec. 26 B-52D Ash 01 Kinh No complex SA-2
    Dec. 27 F-4E DeSoto 03 (strike escort) MiG-21
    Dec. 27 F-4E Vega 02 (MiGCAP) MiG-21
    Dec. 27 HH-53 Jolly Green (rescue) small arms
    Dec. 27 B-52D Ash 02 SAM site SA-2
    Dec. 27 B-52D Cobalt 02 Truan Quan rail yard SA-2
    Source: Pacific Air Forces
    Day 4 - Dec. 21-22, 1972
    Phase II
    By the end of the third evening 58% of all the B-52s that received either damage or were shot down during Operation Linebacker II had occured. It was estimated that no less than 567 SA-2 SAMs had been fired at the attacking bomber crews. Thus far 315 sorties had been completed on numerous military targets in the Hanoi area. On December 20, 1972 several B-52s reported intercepting a new radar signal identified as T-8209. This radar was capable of changing band frequencies from the low-band, Echo to a higher-band, India. This signal appeared to be used for determining range only information for the Fan Song radar. Up until now the Vietnamese had been launching salvos of numberous SAMs at the B-52s, now they could pinpoint their target with a greater degree of accuracty and launch only one or two SAMs and be just as effective. The electronic countermeasures employed by the US aircraft at this time were not capable of neutralizing this threat. Mission planners had to alter strike plans from the previous nights in order to continue the operation.
    Còn lại đều bị hư hại hoặc rơi ngoài miền Bắc Việt Nam nên mỹ phải dừng ném bom.
    Được lekien sửa chữa / chuyển vào 06:42 ngày 28/12/2002
  10. NGU_ONG

    NGU_ONG Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    29/07/2002
    Bài viết:
    376
    Đã được thích:
    0
    Bọn Mỹ chơi theo kiểu cậy có tiền, chúng nó sẵn sàng đổi một quả tên lửa trị giá vài triệu $ lấy một cái nhà xưởng rỗng trị giá chưa đến 10.000 $.Thằng Israel một năm nhận được 4 tỷ $ vũ khí của Mỹ cộng với bị dồn vào chân tường nếu không chiến thắng thì sao mà không đánh lại được, tôi đồng ý với các ông về ý kiến con người quyết định thắng thua của cuộc chiến, trong cuộc chiến ở Vn , con nguời Vn chịu đựng đwợc gian khổ, quyết tâm giải phóng đất nước khỏi bọn xâm lược và bán nước cho nên họ chiến đấu hết mình, còn dân Ả RẬP quen sướng rồi, ra trận mới nghe tiếng đạn đã bỏ cả xe tăng mà chạy rồi thì còn đánh nhau với ai , với lại vũ khi của Nga khi đó bán cho Ả RẬP là vũ khí cỗ lỗ, còn thằng Israel lại được viện trợ vũ khí mới thì sao mà không thắng cơ chứ
    5

Chia sẻ trang này