1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

KIEN TRUC va ENGLISH

Chủ đề trong 'Kiến Trúc' bởi wegotjam, 18/01/2004.

  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. hoasosac

    hoasosac Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    15/09/2003
    Bài viết:
    3.002
    Đã được thích:
    0
    Chào cả nhà ,chúc cả nhà một ngày cuối tuần vui vẽ và hạnh phúc
    Cho HSS hỏi cụm từ trong cái chữ ký của bác wegotjam : "Architecture must be passionate." có nghĩa là gì thế ạ ? ( nghĩa đen và nghĩa bóng )

  2. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    hihi
    trước tiên tớ cảm ơn "GACON" về lời khen....hihih..không giám nhận đâu..
    còn chị Hoasacso: thì mình có lời khen đấy, hỏi một câu hỏi mà dương như muốn trả lời nhiều thứ...
    wegotjam: we got jam...tức là chúng ta đang bị dính, nhào, bị nén, hay bị ép lại...đại khái như không gian sống ở những tp lớn tại vn chẳng hạn.
    Ant: Architecture - Nature - Technology ...Kiến trúc - thiên nhiên( môi trường) - Kỉ thuật, công nghệ....cũng như nhắc nhở và là phong cách design của mình...luôn luôn có sự kết hợp của cả 3, mặt khác Ant cũng có nghĩa là con kiến, một lốii sống có cộng đồng, cần cù, và khiêm tốn.
    "Architecture must be passionate." : Đây chỉ là câu nói khẳng địng cho bản thân từng kts, là mỗi người kts luôn luôn có một nguồn cảm hứng sáng tạo mạnh mẽ, và sự đam mê với công việc mình làm.
    Trả lời như vậy thì có hài lòng chưa vậy?
    hihihih
    Ant
  3. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    We don''t want sitting architects, but walking architects
    Cities should act like chips: do more and more in less space
    Only that which can be represented can be built
    House are no longer measured in m2 but in m3
    In the information society, economic growth no longer requires physical growth
    Re-information is the process by which the physical world is constructed using information as the fundamental raw material.
    If the city is landscape, buildings are mountains
    If the house is the computer, the structure is the network
    Chaos: potentially profitable state
    The dwelling is a micro-city from which one works, shops, rests
    To have an urban life, it is no longer necessary to live in the city
    Architecture will exist as the result of the interaction of natural, artificial and digital natures - or it won''t exist.
    ( Con tiep)
  4. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    Telework will require specific spaces in domestic environments to avoid the ?o24/7 work syndromê?
    If the home was transformed by the arrival of running water, and years later by electricity, the massive arrival of information will cause a transformation of similar scale.
    Rurban: five days in the country and two in the city
    We generate fields within other fields
    Agriculture is industrialized, landscape is urbanized.
    The best way to protect a heritage is to enhance it.
    Builder: when you buy bananas, do you by them by weight or by shape?
    Only those who add value to the chain of knowledge shall have a place in the production system.
    The most advanced state of creation is not ?oinventing sliced bread but inventing bread?.
    The project does not illuminate on its own; it must be infused with a light that I must produce.
    Europe is a field of pixels
    Our architectures are increasingly becoming sleights of hand.
    Formerly context, now field or environment ?" Mayor, is your city advanced?
    Operative topographies: enclaves capable of generating their own energy
    The architecture project is no longer designed, but negotiated.
  5. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    HOUSE
    (Home):
    the actual place of residence-resistance of the subject in the city has always been the home. Public space does not pertain to the dweller, not only because it belongs to others, but because at the same time it is controlled. At home are all the things that never found a precise place. At home, one finds all the things that memory has cornered. Memory would be, then, the place of space more than time. With memory, duration no longer exists to allow imprecise residing. If architecture loses the symbolic structures of the past, if the home is no longer a refuge, if the room dissolves into an intermediate space of promiscuity, or if the entire exterior fits in the interior (TV, information, etc.), then to inhabit means something else and suggests other relations. Imagination and invention seem to take possession of a space yet to be defined.
  6. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    no-box:
    Advanced architecture can not consider the box as a- priori architectonic. The modern movement completed a process of destroying the Classical box from which there is no turning back. The definition of walls as thick facades or voids, the construction of filter facades or deep facades, fuild space, or layout are consequences and elements of this new architectural object. The box is obselete.
    no-form
    one of the characteristics of today''s archiecture is indeterminacy. Better said, the inconstancy of its determination. An architecture based on formal design can not resist change of one of it parts without losing its identity. An architecture without form - informal - allows change, restoration, and change of its image without its form being altered, and as such, the object remains. it can spontaneously absorb addtitions, subtractions, and technical modifications, without disturbing its essential order.
    unfolding
    -Architecture is more like geography than an object, something closer to a line than a point.
    - Folding is a generative process of form. Forms unfold their possibilities being part of the program, on site, according to budget, etc. Thoughts unfold over reality. Spaces unfold over volume.
    Composition is subsitituted for a pendulous process between unfolding and douling.
    bàn thêm: có thể hiểu ngắn gọn 3 cái định nghĩa trên là, tất cả những công trình mà chúng ta đang xây dựng hoặc đang thiết kế đều đưa đến kết qủa là những hình khối nhất định. Và những hình khối này đều liên quan đến chức năng, vị trí, tài chính..v.v..chínnh vì điều này mà dẫn đên vấn đề đa dạng của hình khối. Như vậy đối với kts, chuyện này không dừng o đây mà là quan niệm và cách nhìn của mình cũng như đem tư tưởng của mình vào công trình của mình như thế nào mới là quan trọng.
    no-box: coi như những không gian xung quanh công trình cũng là không gian của công trình. như vậy thì không co giới hạn không gian bên ngoài hay bên trong....điều này có thể hiểu như những bức tương không còn mang tác dụng ngăn cách..mà là một thành tố của không gian.
    no-form: hình khối không cố định hoặc không định dạng...hình khối chỉ xảy ra khi người kts và người sử dụng ct hiểu được giá trị của hình khối và không gian, thì họ tự tìm lấy những không gian mà họ có thẻ hiểu được, rồi tự ráp lại và khi đó họ có cảm nhận riêng về cho chính họ về công trình.
    unfolding; nếu ta tưởng tượng chúng ta đang dùng nhiều tờ giấy để gấp lại 1 công trình. sau khi gấp xong, bạn thấy những không gian nào cần được mở, thì bạn mở phần bị gấp ra, đến lúc nào đó, bạn sẽ tạo được hình khối mà bạn muốn.
    eeeeee, xin quí vị bàn thêm
    Ant
  7. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    SCENE
    Open your eyes + close your eyes = a scene.
    The scene is the unit of the creative flash of spectacle. Its temporal duration does not coincide with its emotional duration. It is made up of a series of layers. All of them independent, yet simultaneous. They evolve individually, but coexist on stage. Its layers: textual, visual, musical, choreographic, cardiac, the audience. Layers that are syntonised in the mind of the spectator. It is very important to create advanced ?" new ?" scenes rapidly. Reality is way ahead of us and at times bests us. It seems easy: ?oAn empty place, an action and an observer,? Peter Brook
    ENRIC RUIZ - GELI
    Bàn thêm: có thể hiểu giống như máy chụp hình vậy, sau khi một cái "FLASH!!" chúng ra đã có một tấm hình. Nhưng một người khác ở một nơi khác và chưa bao giờ nhìn được cảnh mà bạn đã chụp...người đó không thể nào có cái cảm giác giống bạn khi chụp hình được. ..tại sao? có lẽ chính bạn có thể giải thích được cho chính mình....cũng dễ hiểu là tại sao có người dành cả đời để mà ngắm mặt trời lên và lặn mà không biết chán..tại sao? và tại sao không?
    Ant
  8. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    TABLELAND
    A plateau is an elevation platform, tray or plain.
    It is a roof-building, preferably flat, upon which it is possible to walk.
    Bàn thêm: trong không gian, có một mặt phẳng mà ít ai trong chúng ta để ý tới, đó là mặt phẳng ngay dưới chân mình. nhưng nó cũng là mặt phẳng duy nhất mà chúng ta luôn có sự tiếp xúc với. Tại sao lại như vậy? mặt phẳng này tương tác với chúng ta như thế nào? và mặt phẳng này đã có tác dụng gì mà sao chúng ta luôn có sự tiếp xúc liên tục mà không có sự quan tâm nhiều?....vậy thì, làm sao để tất cả những mặt phẳng khác đem đến chúng ta sự cảm nhận như vậy?
    Ant
  9. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    Breakwater
    The metapolis is no longer a unit. Creating another city, within the city, is no longer a problem of scale or size, but of social reading, functional complexity and interaction of layers of use. A part of the city is another city, just as movement, cabling and the underground trains create other cities within the city. A jetty attached to a port ( that of Barcelona, for example) is a breakwater, an unclassifiable place of manifold interchange between a domesticated sea and the natural one, an urban spur jutting into the unconstructed half of the city: the sea. The breakwater is a potential void for thinking about a city, not about a building: buildings can be cities, in fact, depending on the amount of information they contain.
    Bàn thêm: mỗi con người, mỗi ngôi nhà, mỗi khu phố, là một thành phố nhỏ trong thành phố lớn?định nghĩa về thành phố không được xét dưới dạng số lượng hoặc khối lượng, nhưng được xét bằng sự phức tạp, tương tác, hòa hợp của những tầng đa dạng và đa chiều khác nhau. Một phần của thành phố cũng là một thành phố riêng bản thân nó. Từng phần một cứ nối dần thành những phần tử hoặc vệ tinh cho thành phố lớn. Một trong những phần này được đề cập đến là ?o breakwater? tức là sự tương tác của không gian, xã hội, và văn hóa của thành phố có hệ thống mặt nước hoặc gần biển. Đây là sự kết hợp giữa qui hoạch và lấn biển nhưng ở dưới dạng có sự tương tác với mặt nước và bầu trời?dùng nước, bầu trời, và môi trường gần nước như một thứ kết nối cố đặc lại ở trong thành phố biển này?khó có thể giải thích như thế nào về ý tưởng ?obreakwater? , nếu bạn có cơ hội đến Barcelona, spain thì bạn có cơ hội hòa nhập vơi môi trường ?obreakwater? này hơn..
    Chúc may mắn
    Ant
  10. wegotjam

    wegotjam Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/09/2003
    Bài viết:
    777
    Đã được thích:
    0
    LOGIC, FUZZY
    "Fuzzy logic is a way of doing science without math. It''s a new branch of machine intelligence that tries to make computers think the way people think and not the other way around.
    You don''t write equations for how to wash clothes. Instead you load a chip with vague rules like "if the wash water is dirty, add more soap," and " if very dirty, add a lot more."
    All wash water is dirty and not dirty - to some degree. It''s just common sense. But it breaks the old either/or logic of Aristotle. That offends some scientists, who would like us to think and talk like off/on switches. But they still haven''t produced a statement of fact like "the sky is blue" or "E=mc2" that is 100 percent true or 100 percent false. Fact ain''t math. You can never get the science right to more than a few decimal places.
    "That''s one reason we find chaos when we look at things up close."
    Bàn Thêm: " Một trong những lí do khiến chúng ta nhìn sự vật rối loạn, khi chúng ta quan sát sự vật ấy ở một mức độ qúa tỉ mỉ."
    logic fuzzy: có thể gọi là một kiểu lí luận phức tạp và không theo đường lối nào cả. Nó chỉ có ở sự cảm nhận, và quan sát...nhưng những kết qủa của nó luôn luôn là sự hiện diện đã có, nói cách khác là sự thật và bằng chứng thật. Một lí luận không thể dùng toán hoặc công thức để lí giải được. Ví dụ, mọi người có một khuôn mặt khác nhau, mỗi cái cây có hình dáng khác nhau. Nói cho gần nữa ...hãy nhìn một cái bàn ăn cho một nhóm người...hãy so sánh từ lúc đầu ngồi vào bàn cho tới lúc mọi người bước ra khỏi bàn. Bạn có thể tưởng tượng và cảm nhận được...nhưng không có công thức nào có thể tính toán được những tình huống sẽ xảy ra.
    Xin qúi vị bàn thêm
    Ant

Chia sẻ trang này