1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Lịch sử điện ảnh và sự phát triển của kĩ xảo đặc biệt ...

Chủ đề trong 'Điện ảnh (MFC)' bởi sskkb, 05/07/2003.

  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. cachito

    cachito Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/07/2003
    Bài viết:
    690
    Đã được thích:
    0
    Phần 9 : thập kỷ 70 - Chiến tranh giữa các vì sao
    Kỹ xảo điện ảnh dần đi xuống, cùng với sự vươn lên của thể loại phim hiện thực không đòi hỏi nhiều hiệu ứng đặc biệt, cho đến khi một loạt kỹ xảo mới ra đời, dự báo sự bắt đầu của một kỷ nguyên mới.

    Năm 1974, các nhà chuyên môn dự báo rằng đây sẽ là một thập kỷ thảm hoạ về kỹ xảo với những bộ phim "Earthquake" và "The Towering Inferno". Thêm một số phim gây thất vọng như "The Hindenburg" năm 1975 và "The Poseidon Adventure" năm 1972.

    Năm 1977, bộ phim "Close Encounters of the Third Kind" trình diễn một chiếc phi thuyền rực cháy với hàng ngàn tia sáng xung quanh nhờ sự giúp đỡ của chuyên gia hiệu ứng hình ảnh Doug Trumbull. Một cỗ máy quang học hiện đại nặng 400 pound, cao 4 feet và rộng 5 feet, thiết kế cẩn thận với vô số đèn neon, sợi quang học và đèn sợi đốt đã được sản xuất riêng cho bộ phim.

    Một hành tinh bị nổ, cảnh trong phim "Star Wars"

    Cũng trong năm 1977, bộ phim "Star Wars" của đạo diễn George Lucas ra mắt công chúng. Bộ phim đã biến mơ ước của các nhà làm phim về những trận chiến ngoài vũ trụ trở thành sự thực. Lần đầu tiên khán giả được tận mắt xem những cảnh phi thuyền không gian đuổi bắn nhau, những vụ nổ ngoài vũ trụ. Tất cả được thực hiện với chuyên gia đồ hoạ John Dykstra và sự giúp đỡ của máy vi tính. Với "Star Wars", Dykstra đã nhận được giải Oscar về hiệu ứng hình ảnh, nhưng quan trọng hơn cả là ông đã đem lại cho kỹ xảo điện ảnh một sức sống mới.

    Con tàu Millenium Falcon, cảnh trong phim "Star Wars"
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    Nguồn : www.pbs.org
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Tell me when will you be mine
    Tell me quando, quando, quando
    We can share a love divine
    Please don''''t make me wait again ....
    Được cachito sửa chữa / chuyển vào 10:19 ngày 16/07/2003
  2. sskkb

    sskkb Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    07/05/2002
    Bài viết:
    1.959
    Đã được thích:
    0
    Phần 10 - Thập niên 80
    Đồ hoạ máy tính được sử dụng rộng rãi trong các bộ phim.

    Năm 1982, cảnh làm sống lại một hành tinh chết trong phim "Star Trek: The Wrath of Khan" là cảnh phim đầu tiên hoàn toàn sử dụng đồ hoạ máy tính.

    Năm 1983, phần tiếp theo của bộ phim Star War : "Return of the Jedi" với một cảnh phức tạp nhất từ trước đến giờ, bao gồm hơn 300 đạo cụ cho 1 cảnh bắn nhau ngoài không gian.

    Năm 1985, nhân vật hoàn toàn bằng đồ hoạ máy tính ra đời, 1 hiệp sĩ thời trung cổ chui ra từ 1 vết bẩn cửa sổ trong phim "Young Sherlock Holmes". Đoạn phim 30 giây đó đã mất tới 6 tháng để thực hiện.
    Chàng hiệp sĩ máy tính trong phim "Young Sherlock Holmes"
    ~~~~~~~~~~~
    Nguồn www.pbs.org
    ~~~~~~~~~~~~~
    To really live, you must almost die ...
    [​IMG]
    Được sskkb sửa chữa / chuyển vào 12:34 ngày 30/02/2005
  3. sskkb

    sskkb Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    07/05/2002
    Bài viết:
    1.959
    Đã được thích:
    0
    Phần cuối : Titanic khép lại 1 thế kỷ thành công của kĩ xảo điện ảnh
    Năm 1991, bộ phim "Terminator 2: Judgment Day" giới thiệu nhân vật người máy bằng kim loại lỏng T-1000 với hơn 100 thiết bị đồ hoạ vi tính khác nhau để tạo ra nhân vật đó. Đây là lần đầu tiên, tất cả các kĩ xảo trong 1 bộ phim đều được xử lý bằng máy tính.
    T-1000 trong phim "Terminator 2"

    Năm 1993, các con vật được tạo ra bằng máy tính trông như thật được tung lên màn ảnh trong bộ phim "Jurassic Park" : những con thằn lằn ăn cỏ, những con thằn lằn bay, một con khủng long bạo chúa và một đàn thằn lằn săn mồi.

    Năm 1995, "Toy Story", bộ phim truyện đầu tiên hoàn toàn được làm bằng máy tính ra mắt công chúng. 77 phút của bộ phim đã tốn mất 4 năm để sản xuất, 1000 gigabytes dữ liệu và hơn 800.000 giờ làm việc trên máy tính.

    Năm 1997, bộ phim "Titanic" thu về 11 giải Oscar bao gồm cả giải thưởng dành cho hiệu ứng hình ảnh. Với hơn 450 cảnh kĩ xảo do hãng Digital Domain và 16 công ty khác thực hiện, Titanic đã trở thành bộ phim có doanh thu cao nhất của mọi thời đại.
    ~~~~~~~~~~~~
    Nguồn : www.pbs.org
    ~~~~~~~~~~~~~
    To really live, you must almost die ...
    [​IMG]
    Được sskkb sửa chữa / chuyển vào 12:34 ngày 30/02/2005
  4. sskkb

    sskkb Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    07/05/2002
    Bài viết:
    1.959
    Đã được thích:
    0
    Phụ lục : các thuật ngữ điện ảnh (English version)
    animatronics: puppets of human, animal, or creature form controlled by an operator manually or remotely via electronic or radio control.
    blue-screen photography (also green-screen): technique of filming a subject in front of a blue- or green-screen; the blue or green background is then removed through optical or digital processes, allowing the subject, or element, to be isolated for compositing with another element. Often characters are filmed with a blue-screen in order to place them in a different scene, or on a miniature set.
    composite : to combine two or more individual images onto one piece of film by photographic or digital means. Early compositing was accomplished in the camera by masking part of the scene when filming, rewinding the film and removing the matte and shooting again to expose the previously masked portion. The photographic technology of the optical printer revolutionized visual effects in the 1920s. In the 1990s, digital compositing is commonplace, in which multiple film images are scanned into the computer, combined digitally, and output to a single piece of film.
    computer generated imagery (CGI): Images created with the use of a computer. Also called computer graphics (CG), computer animation, or digital animation.
    element: one photographic image, which will be composited with others to create a complete visual effects shot.
    gag (also trick): a special effect.
    glass shot: background scenery painted on glass that is positioned in front of the camera and filmed so that it appears to be part of the scene.
    hanging miniature: a miniature suspended in front of the camera. When viewed through the lens, it appears to be part of a structure in the scene. In the Ben Hur (1925) chariot race scene, only the lower part of the coliseum was built. The upper tiers, including thousands of tiny "spectators" mounted on rods to allow them to stand, was a hanging miniature.
    matte (also mask): Early filmmakers created in-camera composites by covering part of the lens with a mask while filming, or placing a sheet of glass with a blacked-out area between the camera and the scene, to prevent a portion of the film from being exposed. The cameraman would then rewind the film, and shoot again with the mask removed and the previously exposed area covered, thus combining two images in one shot. In "The Playhouse," (1921), Buster Keaton used this method to put himself on-stage as nine different characters. A stationary matte marks off a static defined area; a travelling matte follows the silhouette of a moving character or object and changes shape from frame to frame.
    matte painting: painting of elaborate background scenery that can be composited with live action or miniatures. They were originally painted on glass, but artists now often create them with the computer.
    mechanical effects (also called practical or physical effects): special effects created on-set in front of the camera which may not require ad***ional photographic manipulation. Includes pyrotechnics, animatronic creatures, make-up effects, flying with wires.
    motion-control camera: a camera controlled by a computer, which can be programmed to precisely duplicate the same movement repeatedly. With motion control, multiple elements can be filmed in exactly the same way, allowing the images to be aligned for compositing.
    multiple exposure: the photographing of two images onto the same piece of film.
    optical printer: device consisting of a projector and camera with lenses facing each other; in the process called compositing, two or more pieces of film with elements of a scene are placed in the projector and photographed together onto a new piece of film in the camera.
    pyrotechnics: the controlled use of incendiary materials to create explosions, fires, and smoke.
    rear projection: a previously filmed background scene is projected behind actors on a screen in a studio, to create the illusion that they are on location.
    stop-motion animation: technique in which a miniature puppet is moved incrementally through a range of motions and photographed one frame at a time with each movement. When the filmed scene is run at the conventional film speed of 24 frames per second, the illusion that the creature is moving is created. "King Kong," animated by Willis O''Brien, is an acclaimed example of the technique.
    substitution shot: trick shot in which the camera is stopped and the actors freeze while an object or actor is exchanged for another. In "The Execution of Mary Queen of Scots," the actors froze while a dummy was substituted for the actress just as the ax is poised to fall; the camera was then re-started to capture the "beheading."
    trick (also trick shot or gag): a special effect
    visual effects (also called optical or photographic effects): special effects achieved with the aid of photographic or digital technology, occurring after the principal photography, or main shooting, of a film. Includes miniatures, optical and digital effects, matte paintings, stop-motion animation, and computer-generated imagery (CGI).
    ~~~~~~~~~~~~~~~
    Nguồn : www.pbs.org
    ~~~~~~~~~~~~~
    To really live, you must almost die ...
    [​IMG]
    Được sskkb sửa chữa / chuyển vào 12:34 ngày 30/02/2005

Chia sẻ trang này