1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Su-30 VS F-15

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi vnas, 18/09/2006.

  1. 1 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 1)
  1. vnas

    vnas Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    01/09/2005
    Bài viết:
    3
    Đã được thích:
    0
    SU-30[​IMG]
    Su30 VS F-15[​IMG]
    F-15eagle[​IMG]


    Em cho rằng Su-30 càng tốt
  2. siquanmic

    siquanmic Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    15/09/2006
    Bài viết:
    3
    Đã được thích:
    0
    Phản đối , em cho rằng F-15 tốt hơn , hệ thống điện tử của máy bay Mỹ tốt hơn Nga nhiều , tuy tính năng cơ động của Su-30 tốt hơn F-15 , nhưng về mặt tính năng ra-đa , Su-30 thì không gì sánh bằng !
    Bạn có thể tìm hiểu ở đây: F-15 Eagle.ppt
    http://www.herlittlebook.com/newsletter/admin/F-15Eagle.ppt
    Được siquanmic sửa chữa / chuyển vào 16:52 ngày 18/09/2006
  3. kien0989

    kien0989 Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    04/02/2006
    Bài viết:
    4.157
    Đã được thích:
    1.672
    PHải so với F15 nào mới được chứ??? F15 A, B, C, D, E...... Z ???
    Và Su30 thì là 30 nào
  4. naval_flanker

    naval_flanker Thành viên quen thuộc

    Tham gia ngày:
    31/05/2002
    Bài viết:
    192
    Đã được thích:
    0
    Gửi anh em vài thông số (không chính thống) về radar
    Note that the following are derived from a multitude of sources, and may be understated, overstated, or just plain estimates, but these provide a pretty good picture of how well different radars detect different targets. The detection ranges for most radars listed are for 2-5m2 targets against fighters, 10-25m2 targets against large fighters, and non-stealthy targets for bombers (not sure on the actual RCS, but probably somewhere in the range of 50-100m2 for most). However, more modern systems, such as those on the F-22, and probably the Rafale and EFA 2000 as well, may be for much smaller RCS targets. I believe the F/A-22''s radar range, for example, was for stealthy (<1m2 RCS) fighters.
    Though not specifically stated in most cases, AWACS radar ranges are probably tracking range for most of these, as I''ve seen 800+ km listed for the A-50 and most of the others are distinctly shorter ranged than I would expect.
    AWACS:
    APS-138 (E-2): 220 km (fighter), 463 km (bomber)
    APS-145 (E-2C): 267 km (small fighter), 400 km (large fighter), 565 km (bomber)
    APY-1/2 (E-3 & E-767): 267 km (small fighter), 400 km (large fighter), 565 km (bomber)
    Phalcon: 267 km (small fighter), 400 km (large fighter), 565 km (bomber)
    Shmel 100 (A-50): 100 km (fighter), 200-300+ km (bomber)
    Shmel 2 (A-50U): 230 km (MiG-21), 500 km (bomber)
    MESA (Wedgetail): 350 km (fighter), 745 km (bomber)
    Erieye (EMB-145 & S 100B): 225 km (small fighter), 340-350 km (large fighter), 450-480 km (bomber), 320 km (ship)
    Search Ranges (for fighters unless otherwise noted):
    F-15E (AN/APG-70): 300 km (mapping)
    F-20 (AN/APG-67): 130 km
    JAS.37 Viggen (PS-46/A): 75 km
    J-7C/D (JL-7A): 70 km
    J-10 (KLJ-3): 100-130 km
    J-10 (Zhuk-10PD): 160 km
    MiG-21PF (RP-21): 13-20 km
    MiG-21SMT (RP-22 Sapfir-21): 30 km
    MiG-23S (RP-22 Sapfir-21): 30 km
    MiG-23 (Sapfir-23): 70 km
    MiG-25 (Sapfir-25): 100 km
    MiG-29 (N019 Sapfir-29): 100 km
    MiG-31 (SBI-16 Zaslon): 200 km
    MiG-29M/MiG-33 (Zhuk-ME): 120 km (aircraft), 250 km (ships), 150 km (ground radar)
    Mirage 2000 (RDM or RDI): 100 km
    Su-27SK (N001E Zhuk): 240 km (probably large fighter, maybe bomber)
    Su-30MK3 ('andafRadar): 190 km (aircraft), 300 km (ships)
    Tracking Range Against Small fighter:
    EFA-2000 (ECR 90): 160-175 km
    F-4E (AN/APG-30): 38 km
    F-14 (AN/APG-71): 213 km (120+ km for cruise missiles)
    F-15A (AN/APG-63): 110-160 km
    F-15C (AN/APG-70): 195 km
    F-16A/C (AN/APG-66): 50-60 km
    F-16C Block 25 (AN/APG-68): 70 km
    F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)7): 80 km
    F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)9/10): 105 km (future upgrade to F-16 fleet, promising 30%+ range increase)
    F-16E Block 60 (AN/APG-80): 130 km
    F/A-18A (AN/APG-65): 60-65 km
    F/A-18C (AN/APG-73): 72 km
    F-20 (AN/APG-67): 90 km
    F/A-22 (AN/APG-77): 230 km
    F-7P Skybolt (Grifo 7): 55+ km
    F-7MP Skybolt (Grifo 7): 55+ km
    F-8IIM (Zhuk-8B): 70 km (front), 40 km (rear)
    J-7: 15-55 km, depending on radar fitted
    J-8II (SL-5A): 40 km
    J-8B (JL-8A): 60 km
    J-8H (KLJ-1): 75 km
    J-10 (KLJ-3): 80-90 km
    JAS.39 Gripen (PS-05): 90 km
    MiG-21PF (RP-21): 7-10 km
    MiG-21SMT (RP-22 Sapfir-21): 14-19 km
    MiG-23S (RP-22 Sapfir-21): 19 km
    MiG-23 (Sapfir-23): 55 km
    MiG-25 (Sapfir-25): 47-66 km
    MiG-29 (N019 Sapfir-29): 80 km
    MiG-31 (SBI-16 Zaslon): 110 km
    MiG-29M/MiG-33 (Zhuk-ME): 60-70 km
    Mirage F.1 (Cyrano IV): 45 km
    Rafale (RBE2): 100 km
    Su-27 (N001 Zhuk): 80-100 km (front), 40 km (rear)
    Su-30MKK (N001VE Zhuk): 110 km (front), 40 km (rear)
    Su-27M/Su-35 (N011 Zhuk-27): 100 km (front), 55 km (rear)
    Su-27M/Su-35 (Zhuk-PH): 165 km (front), 60 km (rear)
    Tracking Range Against Bombers
    EFA-2000 (ECR 90): 370 km
    F-4E (AN/APG-30): 80 km
    F-14 (AN/APG-71): 370 km
    F-15A (AN/APG-63): 240 km
    F-15C (AN/APG-70): 410 km
    F-16A/C (AN/APG-66): 100-110 km
    F-16C Block 25 (AN/APG-68): 130 km
    F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)7): 140 km
    F-16C Block 50/52 (AN/APG-68(V)9/10): 185 km (future upgrade to F-16 fleet, promising 30%+ range increase)
    F-16E Block 60 (AN/APG-80): 275 km
    F/A-18C (AN/APG-73): 150 km
    F/A-22 (AN/APG-77): 490 km
    JAS.39 Gripen (PS-05): 190 km
    MiG-25 (Saphir-25): 100-140 km
    MiG-29 (N019 Sapfir-29): 100+ km
    MiG-31 (SBI-16 Zaslon): 240 km
    Also provided here is a list of estmated frontal RCS of various aircraft. Note that this is highly variable, and RCS is dependant on angle presented and external stores, among other issues. For most of these, I unfortunately do not know if it''s for a "clean" or loaded aircraft, and in some cases (such as Rafale & EFA 2000), it''s really just a rough estimate from unofficial sources, but these nonetheless provide an excellent starting comparison.
    Estimated RCS of various aircraft (frontal view):
    A-10: 25m2
    B-1B: 10m2
    B-52: 100m2
    Cruise Missile (ie Harpoon): 0.1m2
    EFA 2000: 0.1m2
    F-4: 25m2
    F-16C: 1.2m2 (w/ reduced RCS)
    F/A-18C: 3m2, 1.2m2 w/ reduced RCS
    F/A-18E: 0.1m2
    F/A-22: 0.0002m2
    F-35: 0.0015m2
    JAS.39 Gripen: 0.5m2
    MiG-21: 5m2
    Mirage 2000: 2m2
    Rafale: 0.1-0.3m2 (clean)
    Su-30: 10-14m2
    Tornado: 8m2
    IMO it is the best way to compare fighters, because one would win a fight only if he can achieve a kill while enemy is BVR. Otherwise there will be a tie in dog fighting with similar aircrafts (e.g. both sides with helmet mounted sensors and IRIS-T-equal weapons).
    AWACS will only play a roll in the beginning of a fight but would not help to achieve a BVR kill, and of course in peacetime.

  5. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    --------------------------------------------------------------------------------------
    Thật là số liệu hiếm nhưng không biết chuẩn RCS là bao nhiêu,của nga ngáy xưa là 5m2 bây giờ là 3m2
  6. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    US F-15s Versus Indian Su-30s
    by James Dunnigan
    October 14, 2004
    Discussion Board on this DLS topic
    More details have come out about the "losing" performance of U.S. F-15Cs (from the Alaska-based 3rd Wing) against India''s air force in the "Cope India" air-to-air combat exercise earlier this year. The Air Force and some members of Congress have used the "failure" of American aircraft to further justify the need for new F/A-22 and F-35 fighters. Some are calling the results a dramatic example of weakening of American air combat capabilities
    Two factors have been cited as major reasons why the 3rd Wing took a drubbing. None of the participating American aircraft had the latest long-range AESA radars, although some of the F-15Cs of the Wing had this equipment. A decision had been made beforehand not to send the AESA equipped planesùẵ toùẵ India due to the ad***ional maintenance package required *****pport them. A total of six F-15Cs were sent to India, each equipped with a fighter data link, short-range AIM-9X heat-seeking air-to-air missiles, and the U.S.''s helmet-mounted cueing system.ùẵ
    Secondly, at India''s request, the U.S. agreed to mock combat at 3-to-1 odds and without the full range of capabilities of simulated long-range radar-guided AIM-120 AMRAAM missiles. U.S. fighters could not use the active on-board radar capability of the AMRAAM, and the missile was limited to around 32 kilometers range and required the use of the F-15C''s onboard radar to target Indian aircraft. In standard use, AMRAAM has a range of over 100 kilometers and is a fire-and-forget missile that doesn''t require ad***ional guidance from the F-15. Practiced tactics by the F-15 crews mix two AESA-equipped F-15Cs with two stock aircraft. The AESA aircraft take long-range missile shots to thin out and disrupt the formation of a numerically superior force before the two sides close up for closer fighting.ùẵ
    The F-15s flew in groups of 4 against packages of 12 Indian Air Force aircraft consisting of a mix of Mirage 2000, Su-30, Mig-21, and Mig-27 aircraft. The Mirage and Su-30 aircraft were used in the air-to-air role, while the Mig-27 was used as the strike aircraft with the Mig-21 providing escort to the Mig-27s. The Indians also had a simulated AWACS platform and the use of simulated active radar missiles such as the AA-12 and the French Mica, unlike the F-15Cs. This gave the Indian Air Force a fire-and-forget air-to-air missile capability that the U.S. fighters didn''t have, a heavily unrealistic assumption in actual hostilities.ùẵ
    However, the U.S. pilots admitted that they did have problems with the simulated active missile threat and don''t normally train against launch-and-leave threats. They also admit they underestimated the training and tactics of the Indian pilots. Indian air force planners never repeated failed tactics and were able to change tactics as opportunities became available, mixing things up and never providing the same tactical "look." Some of the Indian aircraft radars had different characteristics than U.S. pilots had seen on stock versions of the aircraft, including some of the Mirage 2000s.
  7. winfish

    winfish Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    19/07/2005
    Bài viết:
    4
    Đã được thích:
    0
    Su-30 của ta càng tốt hơn OSu-30MK Beats F-15C ''Every Time'' !!!!! oai lắm Ta hiện có 4 chiếc rồi !
  8. HungSon12C7

    HungSon12C7 Thành viên gắn bó với ttvnol.com Đang bị khóa

    Tham gia ngày:
    13/03/2006
    Bài viết:
    3.047
    Đã được thích:
    3.910
    Su-30 của ta càng tốt hơn OSu-30MK Beats F-15C ''''Every Time'''' !!!!! oai lắm Ta hiện có 4 chiếc rồi ! <<<< Bác này thông tin lạc hậu quá giớ này đã 12 chiếc rồi
  9. Rockerfeller_III

    Rockerfeller_III Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    27/09/2004
    Bài viết:
    814
    Đã được thích:
    31
    Muốn so sánh hơn thua thì cách tốt nhất là đem ra chọi nhau mới biết. Mà chọi nhau rồi cũng xét tùy vào hoàn cảnh cụ thể mới nói được.
    Chẳng hạn như trong chiến tranh tại đảo Falklands giữa Anh và Argentina, Sea Harrier của Anh bắn rụng 22 máy bay Mirage III và Mirage V Dagger của Argentina mà phía Anh chẳng tổn thất một mống nào. Tất nhiên nói về độ chiến thì Harrier của Anh hơn hẳn, nhưng cũng cần xét tới những yếu tố khác. Chẳng hạn như trong cuộc chiến Falklands, máy bay của Argentina khi bay tới đảo Falklands thì đã gần hết xăng rồi, trong khi máy bay của Anh (hiện đại hơn) lại chực sẵn ngay trên bầu trời của quần đảo này, lấy gì không thắng thế. Đó là chưa kể hồi đó Anh có tên lửa AIM-9 Sidewinder cực xịn cùng ra-đa Blue Fox không đối thủ.
    Ngoài ra, chiến thuật chơi, kỹ năng của phi công cũng quyết định rất lớn. Không thể nói rằng cứ 1 con F-22 có thể chọi thắng một phi đội SU-30 được.
  10. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    Su-30 ngàyb xưa bây giờ đã lạc hậu rồi cư lấy Su-30K ( sau này nâng lên Su-30KI) và Su-30MKI của Ấn Độ làm thí dụ .Nga giao cho Ấn Độ 3 đợt Su-30MKI- Đợt đầu coi như là Modification I, đợt 2 coi như là Modification II, còn đợt 3 là Modification III có nghiãi là sử dụng hết khả năng của ra đa "BARS" có khả năng dùng tên lửa "BRAHMOS".Gần đây Nga và Ấn Độ thỏa thuận trong năm 2006 nâng cấp tất cả Su-30MKI lên Su-30MKI Modification III ( Su-30MKI Mk3),còn loại cổ Su-30KI sẽ giao lại cho Nga và đổi lại là Su-30MKI Mk3,nhưng hình như Ấn Độ lại bán lại cho Belarussia.
    Российско-индийский кон,?ак, 1996 г. на по- с,авкf 40 много"fнк?ионалOнС «'а?с» и не обеспе?ивалосO п?именение ?яда сис,ем воо?fжения. Yосле полf?ения заклZ?и- ,елOн<. 12 ма^ин, полнос,OZ соо,ве,с,вfZ?и. п?едfсмо,?енномf кон,?ак,ом «ли?f» самоле- ,а, вс,ал воп?ос о доведении до и. f?овня ?анее пос,авленн<. ма^ин.
    sак сооб?ила индийская п?есса, 6 янва?я э,ого года сос,ояласO ?або?ая вс,?е?а п?едс,а- ви,елей индийской ко?по?а?ии HAL и аген,с,ва DRDO с ?оссийскими спе?иалис,ами, на ко,о?ой обсfждалисO воп?ос< моде?низа?ии ?анее пос,авленн<. в ~ндиZ самоле,ов Сf-30os~. ' .оде пе?егово?ов б<ло дос,игнf,о согла^ение о п?оведении э,и. ?або, на п?едп?ия,ия. HAL в ~ндии, С?и,ае,ся, ?,о до?або,ка все. 22 само- ле,ов ва?иан,ов oк1 и oк2 (пос,авки 2002 и

    2003 гг.) до f?овня Сf-30os~ oк3 должна б<,O п?оведена до кон?а 2006 г.
    Y?и э,ом ^и?око обсfждав^аяся ?анее в пе- ?а,и возможнос,O аналоги?ной моде?низа?ии сам<. пе?в<. пос,авленн<. в ~ндиZ 18 само- ле,ов Сf-30s п?изнана не?елесооб?азной: fж сли^ком силOно они о,ли?аZ,ся в конс,?fк,ив- ном плане о, Сf-30os~. ' связи с э,им п?иня,о п?едва?и,елOное ?е^ение о ,ом, ?,о ~ндия ве?не, России все 18 полf?енн<. в 1997 и 1999 гг. ис,?еби,елей Сf-30s, а взамен и. «~?кf,» пос,ави, ей нов<е Сf-30os~. sоли?ес,во и fсловия пос,авки э,и. самоле,ов пока не извес,н<. Но в п?ессе fже появиласO ин"о?ма?ия о воз- можной далOней^ей сfдOбе индийски. Сf-30s. Yо неко,о?<м данн<м, и. може, п?иоб?ес,и 'ело?fссия. Y?едва?и,елOное согла^ение об э,ом б<ло дос,игнf,о в декаб?е п?о^лого года. ' полOзf ,акого ва?иан,а ?азви,ия соб<,ий гово?и, и ,о обс,оя,елOс,во, ?,о на ?асположенном в 'а?анови?а. 558-м авиа?емон,ом заводе п?и f?ас,ии спе?иалис,ов zs' «Рfсская авионика», в.одя?его в сос,ав НYs «~?кf,», в на?але 2004 г. б<л моде?низи?ован один из ис,?еби,е- лей Сf-27У' ''С Респfблики 'ела?fсO (под?обнее об э,ом - см. «'зл',» "-6/2005, с. 29). oо- де?низи?ованн<й самоле,, полf?ив^ий назва- ние Сf-27У'o1, по своемf обликf, по сf,и, пол- нос,OZ соо,ве,с,вfе, в<пf?енномf в 1999 г. «~?кf,ом» много?елевомf ис,?еби,елZ Сf- 30sН, ко,о?<й, в своZ о?е?едO, полf?ен пf,ем до?або,ки се?ийного Сf-30s - ,о?но ,акого же, как ма^ин<, имеZ?иеся пока е?е f ~ндии. Так ?,о, с f?е,ом п?овозгла^енной командованием ''С 'ела?fси идеи моде?низа?ии па?ка ис,?еби,елей, ^анс< на ,о, ?,о индийские Сf-30s полf?а, бело?fсскfZ «п?опискf», а за,ем п?ой- дf, моде?низа?иZ на 558 АР-, в<глядя, вполне ?еалOн<ми. .сли соо,ве,с,вfZ?ий кон,?ак, бfде, подписан в ближай^ее в?емя, ,о е?е до кон?а э,ого года самоле,< смогf, о,п?ави,Oся к своемf новомf .озяинf.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Được gulfoil sửa chữa / chuyển vào 19:09 ngày 19/09/2006

Chia sẻ trang này