1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Sukhoi PAK-FA | Chiến đấu cơ thế hệ 5 của Nga !

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi doantrk, 10/07/2009.

  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. VietKedoclap

    VietKedoclap Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/02/2005
    Bài viết:
    1.188
    Đã được thích:
    0

    Được vietkedoclap sửa chữa / chuyển vào 04:35 ngày 08/03/2010
  2. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    Về PAK FA đến bây giờ vẫn là huyền bí nhưng rõ ràng các cơ quan tình báo nước ngoải nhất là vệ tinh Mỹ và ra đa của Mỹ ở khu vực Viến Đông Thjái Bình Dương chắc cũng không bỏ qua những chuyến bay của PAK FA ở Viễn Đông nghe ddâu Mỹ đã thay B-52 bằng B2 tàng hình.Chắc là lũ F-22 bị Su-50 của Nga theo dõi rồi.Mình có xem các mạng quận sự chiến lược trên thế giới thì đều có nhận định chung là đánh giá tốt về PAK FA và không ai nói PAK FA kém cả,Tất nhiên với phân tích chưa đầy đủ 100% nhưng không ai chê cả đâu như các tay viết bằng tiếng Việt ở Vit.Nói chung PAK FA là máy bay thế hệ 5 hoàn chỉnh vì sử dụng được các loại vũ khí mạnh lại với hệ thống điện tử thông minh với L-band ( 23cm) là thừa đủ phát hiện các loại tàng hình Mỹ với sóng tàng hình X-band ngoài tầm của tên lửa Mỹ rồi.Lại thêm OLS-50 với tầm 70nm tức là 130 km thì cũng làm cho AIM-120D ngồi nhìn rồi,Đấy là chưa kể đến K-band với tần số bao nhiêu Mhz nhỉ có gấp mấy lần X-band của Mỹ không lại dùng L-band gây nhiễu thì GPS và các hệ thống thông tin dâtlink của tàng hình Mỹ cũng gay go đấy chứ.... vân vân và vân vân.Nó nhiều cũng mất hay .Bạn nào giỏi phân tích tiếp đi.Ngày xưa khi mới đổi mới có anh bạn Hải Phòng cứ bám mình ca ngợi hàng nhật mỹ gọn nhẹ chỉ có cái máy phát điện sách tay mà đủ dùng cho cả nhà máy chứ cái anh Nga cồng kềnh dùng xe ô tô kéo thự là lạc hậu quá.Chwngr hiểu anh Hải có biết không còn xây các nhà máy điện làm gì nữa...?Vậy PAK FA làm to hơn F-22 quả là có nhiều công dụng đấy chứ
    The fate of the F-35 Lightning II would be far worse in an air combat environment challenged by the PAK-FA. If the Mach 1.5 PAK-FA is using its infrared sensor as the primary sensor and observes radio frequency emission control (EMCON), then the first detection by the F-35?Ts APG-81 radar could be at ~20 nautical miles or less with a missile launched by the PAK-FA?Ts infrared sensors already inbound from 60 to 70 nautical miles away. The PAK-FA could easily break to a direction outside the F-35?Ts AIM-120 engagement zone.
    ????.
    Endnotes:
    [1] Radar Parameters
    Radar Cross Sections cited (X-band):
    F-22A Front Aspect = 0.0001 m2, Side and Rear Aspect = 0.01 ?" 0.001 m2 (0.005 used in this analysis);
    F-35A Front Aspect = 0.001 m2, Side and Rear Aspect = 0.01 m2;
    PAK-FA All Aspect = 0.01 m2;
    Radar Range Figures used are:
    F-22A APG-77 = published figures (AW&ST - pessimistic);
    F-35A APG-81 = published figures (AW&ST - pessimistic);
    PAK-FA IRBIS-E N035 Best Case published figures (Tikhomirov NIIP);
    các bạn vào paralay xem thì chắc biết tiếng Nga và cũng có nhiều ảnh cũng như tranh luận.Trên báo Nga nói Pak fa có thể mang 10-12 tên lửa trong 4 khoang vũ khí.Hai khoang trong thân máy bay thì 1 khoang lớn phía trước và một khoang nhỏ hơn phía sauCòn hai khoang phản ứng nhanh ở hai bên cạnh ống hút gió thì nhỏ mỗi khoang chắc được 1 tên lửa tầm R-74m hay loại riêng nào đó như 9M100 loại nhỏ này nếu dùng cho Su-27M thì được nhét vào container cũng như loại tầm xa 9m961 tức là loại của S-300/400 đưa lên máy bay.vậy là 10 tên lửa trong hai khoang chính và 2 trong hai khoang phụ-phản ứng nhanh vì chắc phóng thẳng ra không có động tác mở /đóng cửa.Gần đây báo chí có đưa tin là Nga và Ấn Độ đang làm loại tên lửa Brahmos-2 với vận tốc lên tới 7-8 March và nhỏ hơn loại cũ để dùng cho máy bay thế hệ 5 của Nga -Ấn....nhưng luc đó chwcs có phương án cho S-52/53... nếu coi PAK FA-T-50 là Su-50 là phải chỉ có một khoang vũ khí thì mới lắp được tên lửa như vậy nhỉ.
    Ảnh dưới ở bên trái là tên lửa 9M100 và bên phải là 9M961 với container chắc là để sơn RAM tàng hình như Su-27M giống như Mig-29K/KUB
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ảnh khoang vũ khí của PAK FA
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    BRAHMOS hypersonic cruise missile to touch Mach 5-7 speeds
    Last Updated:Feb 17, 2010

    An artistic image of ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''BRAHMOS- 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''.
    NEW DELHI (PTI): Indo-Russian joint venture BrahMos Aerospace is working on a hypersonic cruise missile that can touch speeds ranging from five to seven times that of sound.
    The cruise missile''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s supersonic version for the land forces can touch speeds of two times the speed of sound and has a 290-km range.
    "The hypersonic version of the BRAHMOS, to be called BRAHMOS-II, is in its design and technological development stage. It will take some time to mature. But our aim is for it to touch Mach 5 to 7 speeds, making it the fastest cruise missile in the world," BrahMos'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Chief Executive Officer A Sivathanu Pillai told PTI at the DefExpo here.
    "The hypersonic missile, which will be smaller than BrahMos-I, will definitely provide an advantage to the Indian armed forces in future warfare," Pillai said when asked about the need for the missile.
    The hypersonic version of the BRAHMOS would be built for its air platforms.
    Already, the BRAHMOS is in the process of developing an air platform-based supersonic cruise missile and Sukhoi fighter aircraft of the IAF have been chosen as the platform for integrating the missile.
    "The BRAHMOS will be integrated in to the Su-30MKI''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s built in India. But the aircraft would be sent to Russia for fitting a modified structure for the missile''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s integration. We plan to get it done by 2012," he said.
    Apart from the Sukhois, currently being built at the Hindustan Aeronautics Limited''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s (HAL) facility in Bangalore on a technology transfer from Russia, other systems that would be Indian in the BrahMos plans are its launchers.
    "The whole system including the aircraft would soon go for dummy trials and the missile integration process onto the Sukhois should start by next year," he said.
    Meanwhile, Russia''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s Minister for Trade and Industries Victor Khrishtenko visited the BrahMos stall at the DefExpo, where he spoke to reporters about the possibilities of the Indo-Russian partnership in the field of defence.
    Khristenko, giving the example of BrahMos which stood for Rivers Brahmaputra and Moscow being a joint venture between the two countries, said the defence cooperation between Indian and Russia was moving away from a seller-buyer relation to joint development phase.
    He said Russia was now sharing technology with India for production of defence products within India that included T-90 tanks, Sukhoi aircraft, aviation engines, and military helicopters.
    Referring to the deals signed between the two countries during Prime Minister Manmohan Singh''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s visit to Moscow last December, Khristenko said the new relationship mandated that Russia provide after-sales repair and service, apart from product support, such as spare parts.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mình tiếp bài trước một chút mặc dù bài đã hơi dài rồi nhiều bạn máy yếu chắc ngại mở nhiều ảnh.Mình cũng săóp sắp thanh lý máy này rồi mua chú AMD mới thôi.bây giờ nói về 2 khoang vũ khí phản ứng nhanh của PAK FA ở hai bên ống hút khí-nơi mà tên lửa được phonga thẳng ra và nắp được làm bằn chất liệu composite nên đầu ra đa tìm nhiệt có thể lock ngay kkhi nằm trên bệ phóng.Hình như là lắp loại R-74M cải tiến như ảnh dưới đấy.Còn về vũ khí lắp ngoài thì để không mất yếu tố tàng hình nên người Nga tìm cacchs đống gói tên lửa một cách hợp lý và ống phóng làm bằng nguyên liệu tàng hình như các bạn xem ảnh ở trên và minh hoạ ở dưới.Việc đó cúng là cách mạng rồi vì F-22 và F-35 chưa có các loịa như vậy.Vậy việc chú trọng tàng hình dùng cho chiến đấu thì PAK FA mạnh hơn F-22/35 đấy các bạn ạ,
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    các bạn nói về R-77 mình cũng đưa mấy loại vũ khí mới của PAK FA lên nhưng các loại cũ tuỳ theo cấu tạo chắc cũng dùng tốt chứ.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Về việc vũ khí của PAK FA làm cho các nhà báo quân sự nước ngoài đau đầu-chẳng lẽ f-22 thành chú chim sẻ trước chim ưng PAK FA cũng có người có tìm cách dìm , có người cũng thấy mĩ nên làm F-22C thay F-22A...
    [​IMG]
    [​IMG]
    Cái này chắc các chú Vit ta hài lòng đây
    [​IMG]
    Về R-77 các mạng đoán lung tung về R-77M cũng như RVV-PD thực ra Nga có từ lâu rồi ,có mấy cái ảnh đây chia sẻ cùng mấy bạn
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  3. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    PAK FA phủ kỹ thuật số
    Second flight PAK FA: reduced visibility
    According to the radio station Ekho Moskvy, the first prototype of the T-50 fighter of the future "fifth" generation, created by PAK FA program, made a second test flight from the airfield aircraft factory in Komsomolsk-on-Amur. Mission duration was 57 minutes.
    Of the tasks performed during the second test flight, reported only on one - the demonstration kind PAK FA, disguised as a standard for the Air Force of Russia "digital" camouflage.
    It is reported that the repainting pretended experimental machines more rapid and more menacing. Repainting of the aircraft in a standard drill camouflage at the same time makes the aircraft less visible and more recognizable.
    Why the plane was painted in camouflage colors just before the second flight - not reported.
  4. huyphongssi

    huyphongssi Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    12/07/2009
    Bài viết:
    926
    Đã được thích:
    7
    TỔNG QUAN TÍNH NĂNG KĨ CHIẾN THUẬT CỦA T-50 PAK FA
    Tổ hợp tên lửa đối không tầm trung RVV-SD theo mã thiết kế K-77M​
    Theo thông tin của tổ hợp nhà thầu, tổ hợp tên lửa đối không tầm trung RVV-SD theo mã thiết kế K-77M đã hoàn tất các cuộc thử nghiệm tính năng kĩ chiến thuật từ năm 2007 và sẵn sàng cung cấp cho các loại máy bay tiêm kích thế hệ 4 trở lên của VVS, cũng như cho thị trường xuất khẩu. Đối với đề án PAK FA T-50, mẫu đạn 170-1 và 190 theo mã thiết kế K-77M được xem là bước đệm đáp ứng cơ bản các tính năng kĩ chiến thuật của RVV-SD trước khi tổ hợp nhà thầu hoàn tất thử nghiệm các đạn tên lửa theo mã thiết kế tiên tiến hơn là K-77M2 và K-77M2-PD.
    Mẫu đạn tên lửa RVV-SD theo mã thiết kế K-77M-170-1 được trưng bày (ảnh Vitaliy V. Kuzmin được dùng lại từ ausairpower.net)
    [​IMG]
    Tổ hợp tên lửa đối không tầm trung RVV-SD theo mã thiết kế K-77M sử dụng mẫu đạn trong khoang 170-1 và mẫu đạn treo ngoài 190 có hình dáng khí động tương tự đạn tên lửa 170 dùng cho tổ hợp tên lửa đối không tầm trung R-77. Cả 2 mẫu đạn 170-1 và 190 đều có thiết kế cánh ổn hướng/điều hướng có thể gấp gọn gồm: 4 cánh ổn hướng chạy dọc thân và 4 cánh lái đuôi dạng mắt lưới.
    Đầu tự dẫn radar chủ động 9B1348E của mẫu đạn K-77M-170-1 (ảnh dùng lại từ nguồn rbase.new-factoria.ru)
    [​IMG]
    Thông số kĩ thuật của tổ hợp tên lửa RVV-SD theo mã thiết kế K-77M:
    Tầm phóng tối thiểu đối với mục tiêu bay hướng ra (oинималOная далOнос,O пfска в заднZZ полfс"е?f ?ели): 0,3 km
    Tầm phóng tối đa đối với mục tiêu bay hướng vào (oаксималOная далOнос,O пfска в пе?еднZZ полfс"е?f ?ели): 110 km
    Tầm phóng tối đa đối với mục tiêu cơ động cao (oаксималOная далOнос,O пfска по в<сокоманев?енн<м ?елям): 40 km
    Độ cao mục tiêu trong tầm phóng đẳng cao hiệu quả của đạn tên lửa ('<со,а поле,а ?ели): từ 0,02 km tới 25 km
    Lệch trần phóng đạn tối đa giữa máy bay mang tên lửa và mục tiêu phía trên (Разни?а по,олков ?ели и пе?е.ва,?ика): 10 km
    Cơ động quá tải của mục tiêu (oаксималOная пе?ег?fзка ?ели): 12 g
    Tốc độ tối đa của mục tiêu (oаксималOная ско?ос,O ?ели): 3.500 km/giờ
    Xác suất trúng mục tiêu cỡ máy bay tiêm kích ('е?оя,нос,O по?ажения ?ели ,ипа "ис,?еби,елO"): 0,7
    Góc tấn điều hướng hiệu quả của cánh đuôi lưới (Э""ек,ивнос,O ?е^е,?а,<. с,абилиза,о?ов со.?аняе,ся на fгла. а,аки): + 40 độ
    Tốc độ tối đa của đạn (oаксималOная ско?ос,O): 4,5 lần tốc độ âm thanh
    Khối lượng đạn phóng (С,а?,овая масса): 190 kg
    Khối lượng đầu đạn (oасса боевой ?ас,и): 22 kg
    Loại giá treo (Тип fс,?ойс,ва): Giá thả treo ngoài AKU-17E cải tiến, Giá phóng treo ngoài APU-170, Giá thả đẩy treo trong UVKU-L hoặc Giá thả nhiều đạn treo trong MKU.
    Hệ thống dẫn đường (Сис,ема наведения): dẫn đường quán tính kết hợp cập nhật phần tử vô tuyến pha giữa và tự dẫn radar chủ động pha cuối.
    Loại đầu đạn (Тип боевой ?ас,и): đầu nổ thanh giăng nhiều đạn vi lượng nổ liều lõm
    Loại ngòi nổ (Тип вз?<ва,ели): ngòi cận đích lade với khoảng cách biến thiên theo kích cỡ mục tiêu và ngòi chạm nổ tình huống được kích hoạt khi đạn phóng cách máy bay mẹ khoảng 300 m
    Loại động cơ (Тип двига,ели): động cơ thuốc phóng rắn một chế độ đốt
    Kích cỡ đạn tên lửa ("аба?и,н<е ?азме?<):
    - Chiều dài ("лина): 3.710 mm
    - Đường kính thân ("иаме,? ко?пfса): 200 mm
    - Sải cánh ổn hướng thân đạn (Разма. к?<ла): 420 mm
    - Sải cánh điều hướng đuôi đạn (Разма. с,абилиза,о?ов): 680 mm
    Đường kính thân đạn tên lửa có cánh gấp gọn khi vận chuyển hoặc gắn trên giá (Т?анспо?,и?ово?н<е габа?и,<): 300 mm
    -------
    PHẦN TRƯỚC:
    Khởi nguồn PAK FA
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg196315#msg196315
    Nguyên lí thiết kế PAK FA
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg196694#msg196694
    Tên gọi đề án T-50 PAK FA của Sukhoi
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg197195#msg197195
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Phần thông số kĩ thuật máy bay
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg197917#msg197917
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Phần thông số hoạt động
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg198128#msg198128
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Phần thông số hệ thống radar trinh sát dẫn bắn N050
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg198394#msg198394
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Phần thông số hệ thống khí tài đa nhiệm băng sóng dm gắn trên cánh tà trước
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg198745#msg198745
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Phần thông số hệ thống khí tài trinh sát quang điện tử OLS-50
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg200256#msg200256
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Mặt cắt và hình 3D minh hoạ T-50-1
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg200933#msg200933
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Một số hệ thống khí tài dự kiến
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg201710#msg201710
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Hệ thống vũ khí đường không
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg202583#msg202583
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Tổ hợp tên lửa đối không tầm ngắn RVV-MD
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg203473#msg203473
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Tổ hợp tên lửa đối không tầm ngắn RVV-MD theo mã thiết kế K-74
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg204028#msg204028
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Tổ hợp tên lửa đối không tầm ngắn RVV-MD theo mã thiết kế K-MD
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg204350#msg204350
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Tổ hợp tên lửa đối không tầm trung RVV-SD
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg205113#msg205113
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Tổ hợp tên lửa đối không tầm trung RVV-SD theo mã thiết kế K-77M
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg205683#msg205683
    PHẦN SAU:
    Tổng quan tính năng kĩ chiến thuật của T-50 PAK FA - Tổ hợp tên lửa đối không tầm trung RVV-SD theo mã thiết kế K-77M2 và K-77M2-PD
    http://www.quansuvn.net/index.php?topic=13010.msg207136#msg207136
  5. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    Trên mạng bắt đầu có thêm một số chi tiết về PAK FA vậy trước tiên một bài phân tích về PAK FA cái đã
    The Russians Are Coming: The T-50''s Flight to the Future
    The Russians Are Coming: The T-50''s Flight to the Future
    by Meinhaj Hussain, m.hussain@grandestrategy.com
    Introduction
    In late January 2010, the PAK FA made its maiden flight, ushering in an end to an era of US dominance of stealth, fifth generation fighter aircraft. Military analysts of every shade and nation spent endless times speculating and awaited the first flight with sleepless nights and over bitter arguments about its final configuration, for the PAK FA was kept so secretive that none other than a very choice few knew what it would look like.
    Combat aircraft are the spear tip of any military power, and play a pivotal role in air warfare. And in today''s day and age, any nation that has the decisive advantage in the air war, dominates the ground war, and by extension, the political arena. The PAK FA, also known as the T-50 and possibly to be known in its final version as the Su-50, is an aircraft that not only Russia, but the world needed. For the unipolar world that ushered in an American Empire has increasingly become an unfair and unjust world where American arrogance and exploitation is increasingly creating fiction, not only with the Muslim world but with such powers that have had the most to lose and least to gain, such as China, Russia and Brazil.
    Even some of the US''s allies in Europe, staunch in their support are increasingly feeling like surrogates rather than allies, slaves rather than friends. An example within the military aviation industry is the F-35, a promised cooperative project by the US with its allies, has turned into a chain of dependence, where vital software codes and maintenance legacies will now remain in the purview of the US, with their Allies permanently dependent. It is no wonder that many Western Europeans of various shades have cheered at the PAK FA, even though it is Russian. Freedom perhaps cannot exist in a monopoly.
    The PAK FA is an answer to the US F-22, a fifth generation fighter that till now had no equal. A comparative analysis will follow later in this paper, but for now it suffices to say that it contends with the F-22 on stealth, aerodynamic performance and sensor sophistication and capability, as well as in cost, maintenance and practicality.
    It must be understood that the T-50 is not merely a combat aircraft, it is an investment in technology and engineering that has implications for Russian industry, and has economic implications for Russia as well as for Su-50 customers who may thus be able to avoid conflict by deterrence. As a superficial example, two squadrons of this aircraft with Iran would dispel all possibilities of an Israeli strike on that nation.
    Guesstimates on Performance
    There is scant data on the PAK FA, but educated estimates can be made from carefully analyzing pictures and videos. Following are some basic guesstimates on the present prototype aircraft by this author:
    Length 19.5m
    Height 5m
    Wingspan 14m
    Empty Weight 18.5t
    Wing area: 75 m2
    Performance
    Much of the performance analysis is unreliable as the actual power-plant is unknown. However, it should be in the range of a max speed of 2.5 Mach, service ceiling of 20,000 m and rate of climb greater than 350 m/second.
    Armament
    Guns: 1x30mm
    Hardpoints: unknown, speculated to be 8 hardpoints.
    Radar
    The aircraft is known to have five radar modules with known primary radar to be an AESA. Innovative wing leading edge radar of lower frequency (perhaps L band) would be able to locate stealth aircraft like the F-22, a capability that the F-22 does not have.
    General Analysis
    Basic Aerodynamics
    The wings on the PAK FA are large and well-swept, optimized for supersonic flight and for high(er) altitudes. In comparison to the F-22, given even remotely comparable engines, the PAK FA should be able to fly faster, for longer and supercruise more effectively (with lower fuel consumption and greater speed).
    The all-wing shape of the PAK FA follows the same principles that was so successful with the Su-27 FLANKER and the MiG-29 FULCRUM and not only provides lift, but also provides ample space (along with the large wings) for massive fuel and/or weapons bays. Reducing drag, increasing range and payload and creating lift and stands in good light compared to the F-22s design.
    Air Intakes
    CARET inlets of the air intakes are useful for ?owave riding?, generating increased lift for the airframe. This allows lower RCS and increased airflow. With the long length of its horizontal wedged edge (of the inlet) ad***ionally helps lift.
    Large, moveable Leading Edge Root Extensions (LERX) over the inlets are highly innovative and perhaps plays a role in making the PAK FA super-maneuverable. It is not a flap-like structure but perhaps more like an aileron and behaves in someways perhaps like a canard.
    This is an interesting innovation and also provides a solution for the PAK FA in managing air-flow over the wing and onto the slanted stabilizers, solving problems of a twin-tailed delta configuration.
    Angled Twin Stabilizers
    The twin all-moving stabilizers are innovative in that they can be smaller and have the same effect as a larger conventional stabilizer. Given that the PAK FA also has 3D Thrust Vector Controls (TVC), this makes the PAKFA a fundamentally more stealthy design given that large stabilizers contribute to RCS significantly. Other advantages include reduced weight, stability in hard maneuvering and the ability to go supersonic in a turn.
    Large Tires
    The large low(er) pressure tires, a bane for space on an airframe implies that the Russians are still staying real, for in any future conflict with a comparable power, airbases could easily be destroyed and operating from semi-prepared strips would provide the Russians (and any other operator) with a key advantage over American designs, whose runways have to be carefully combed for the smallest intrusion.
    Technology and Basic Industrial Manufacturing
    The PAK FA is built using new methods that the Soviet Union did not have ?" electro-chemical milling rather than tra***ional welding methods. While this has been in use since the late 1950s in the West, this method has only now found its way to Russia. This would allow far better finish which has major implications to stealth and minor implications to reducing drag. Along with RAM coatings and the extensive use of composites, this spells a major industrial leap for Russian industry.
    Sensor Fusion
    Electronics and avionics have tra***ionally been an area that Russia lagged behind in. However, the PAK FA makes ground here as well. Other than having five radars, informed sources understand that it has a high degree of sensor fusion, combining sensor fusion, Electronic Warfare (EW), data linking and the general Man-Machine Interface (MMI) are said to now be in the league of the US fighters. How far this gets confirmed is yet to be seen but this author believes that given the Russian IT sector''s pivotal role globally, this is a leap they have long made and are but only now implementing in their aviation industry.
    RCS Reduction
    The PAK FA is the first non-American stealth VLO fighter. The F-22''s frontal Radar Cross Section (RCS) is compared to a metal marble, the F-35''s to a golf ball and it is this author''s speculative contention that the PAK FA''s could perhaps be compared to a baseball. The Russians are not looking to make the aerodynamic tradeoffs to stealth that the US has made, for a variety of reasons including the effectiveness and costs of such stealth. Given that stealth in the real world would be far less effective than the advertised ?ometal marble? because the enemy may not always come exactly head on, nor use the radar''s that the F-22s were tested with. Nor would any future competent enemy only have one radar on (but rather a plethora of ground and airborne radars at various frequencies). Further, wear and tear in a real world operational scenario are likely to reduce stealth.
    The PAK FA thus would save weight and enjoy superior aerodynamics while trading off some stealth. It''s S-duct may not fully hide its fan blades from every possible angle but rather perhaps allow a maximum of 5% of it to be exposed from very specific angles. These may still be RAM quoted and netted.
    The PAK FA abandons stealth from the rear quarter altogether. Detractors would scoff at such a tradeoff but, considering the aerodynamics and high altitude and high speed effectiveness of PAK FA, the aircraft may not need stealth in the hind quarters, as it could always out run any enemy. Case in point, the F-35 which also remains exposed from the rear quarters would have no such capability. For air combat after a merge however, this would still be an issue for the PAK FA, but RCS reduction then becomes of little relevance, given that IR missiles and IRSTs would then be more effective in any case.
    The Russians seem to have carefully watched the US fighter programs, taking the best elements without buying Lockheed Martin propaganda and stealth as the final panacea to fighter combat.
    Comparison
    The PAK FA compares most favorably to the F-22, surpassing it on a number of parameters while sacrificing certain parameters to the F-22. The relationship is not dissimilar to that between the early FLANKER and the F-15. Primarily, the F-22 is stealthier while the PAK FA is likely to exceed the F-22 in the critical arena of a high-high combat profile. The PAK FA also has a bigger weapons bay and greater fuel capacity. In terms of operational capability and cost, the PAK FA wins hands down to the high cost and complicated maintenance of the F-22, while the PAK FA is said to be an improvement over the maintainability of the Su-27. It could cost a third of an F-22 by its greater simplicity and managed tradeoffs as well as greater production run (being procured by both Russia and India if not any other country).
    Until the US produces the next generation of aircraft, this spells the end of their monopoly in 5th generation aircraft and is likely to usher in other players such as China and perhaps give enough hope to Europe to produce its own fighter rather than sink to the humiliation to their sovereignty that the F-35 provides.
    The Euro-canards now appear out-dated and out-classed, a situation unlikely to sit well with Western Europe. Given the attitude of the US towards her allies vis-a-vis the F-35, Europe now finds itself between a rock and a hard place. It is the contention of this author that Europe will get together and build a fifth generation fighter, for the spirit of Europe has not been one to see its technological edge corrode or to be demeaned by external powers.
    Implications for the Subcontinent
    Given that by 2018 the Indian Air Force could be receiving the PAK FA, there are serious implications for India''s neighbors, particularly Pakistan. Vis-a-vis India, Bangladesh may as well stop operating an air force, for the gap in capability between the two countries is now too great to bridge.
    For Pakistan, this implies that the massive resources and labor that she has spent in closing the gap between her and India will again widen as nothing in the PAF arsenal would compare to the PAK FA. The future of air combat is increasingly moving to high speed high altitude fights, something that the JF-17 design is ill-suited for. The J-10Bs may be of relevance, but would be completely outclassed by the PAK FA. Consider the simple fact that the J-10s powerplant would merely be a fraction of PAK FA''s and would have no stealth to speak of in comparison.
    The future of the PAF will depend on whether she can again innovate in collaboration with China to build a fifth generation aircraft without breaking the bank. Investments in R&D and a strong commitment from the military and the government would need to start now, if such a project is *****cceed. A single engined fifth generation project would also be something that many other smaller powers would be looking for and could be viable in the international arms market. This plane could be built around a WS-15 with a small weapons bay and perhaps built around a high sweep delta. While such a plane may sound impossible now, given that the JF-17 has hardly started production and that China may have little interest in pursuing it for its domestic use, thinking forward could save Pakistan from being threatened again as it was after the Mumbai incident.
    Conclusion
    Just as the US is being challenged in global economics and is seeing a resistance to its political imperialism and empire building, the world of military aviation also mirrors this challenge in the shape of such aircraft as the French Rafale, the Chinese J-10 and the Indian Su-30MKI. The PAK FA represents the pinnacle of this challenge and puts the ball squarely back to the US court. Can the US now move on to another generation of combat aircraft? With a failing economy, ever decreasing competitiveness, ever increasing dependence on government spending and increasing dependence on indirectly taxing the rest of the world through dollar depreciation, spending billions on a new fighter project may be outside the realms of the US Empire. As such, this may spell the beginning of the end of the US as the center of a uni-polar world. That is exactly what the PAK FA challenges and symbolizes in its capabilities.
    Videos of Flight:
    http://rutube.ru/tracks/2877526.html...09ca66c05a883b Russian
    http://www.youtube.com/watch?v=6XqwDEU0fus&feature=player_embedded Russian
    http://www.youtube.com/watch?v=NPHzCqSJ5xY Russian
    http://www.youtube.com/watch?v=fmt9KPl0yNw Russian
    http://www.youtube.com/watch?v=eKFiO8juHNI English
    http://www.youtube.com/watch?v=S67zfmEqGxQ Full Video
  6. gulfoil

    gulfoil Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    27/03/2003
    Bài viết:
    3.090
    Đã được thích:
    4
    Còn RCS của PAK FA là bao nhiêu ?Theo tin từ Sukhoi là như F-22 mặc dù lúc đầu thiết kế chỉ cần khoảng 0,3-0,4 m2
    ~з ис,о?ников в zs' Сf.ого fдалосO полf?и,O ,акже неко,о?Ч,о касае,ся ин,е?есfZ?ей все. наблZда,елей э""ек,ивной пло?ади ?ассеяния YАs ФА, ,о она соо,ве,с,вfе, аналоги?номf заявленномf показа,елZ главного конкf?ен,а - F-22. А f аме?иканского самоле,а, как извес,но, в соо,ве,с,вии с ,е.ни?еским заданием f?овенO ЭYР сос,авляе, 0,3-0,4 квад?а,ного ме,?а.
  7. home124

    home124 Thành viên gắn bó với ttvnol.com Đang bị khóa

    Tham gia ngày:
    15/05/2009
    Bài viết:
    4.208
    Đã được thích:
    2.411
    Các bác mần ơn làm tiếng Việt cho cái, chứ đọc tiếng Anh đã bì bõm, chơi thêm tiếng Nga nữa thì đọc vào mắt cũng chả được.
  8. spyders

    spyders Thành viên tích cực

    Tham gia ngày:
    26/05/2009
    Bài viết:
    526
    Đã được thích:
    12
    đó là đặc chưng của lão gulfoi này.copy dán đại kiểu này ai làm chả được,ai đọc được thì đọc,ko đọc được rthì thôi,chả phục dụ cho người đọc nào cả
  9. fawkes1992

    fawkes1992 Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    10/08/2009
    Bài viết:
    1.311
    Đã được thích:
    12
    Nói tóm lại 1 câu: giống như thông số thiết kế của F-22: 0,3-0,4 m2
  10. F2communist

    F2communist Thành viên gắn bó với ttvnol.com

    Tham gia ngày:
    23/06/2009
    Bài viết:
    1.006
    Đã được thích:
    42
    Mấy chú Nga tự sướng kinh nhỉ Dìm hàng F_22 để nâng bi cái cục mẫu biết bay gọi là thế hệ 5, T-50, kinh quá.

Chia sẻ trang này