1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Tai nạn máy bay !

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi mirage2310, 08/03/2006.

  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. 929rr

    929rr Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    26/12/2004
    Bài viết:
    1.158
    Đã được thích:
    0
    Altimeter chỉ thể hiện độ cao so với mặt biển (Mean Sea Level).
    Vì pilot này làm split S ở cao độ thấp hơn nên không đủ cao độ để pull up.
  2. nguyen_viet_linh

    nguyen_viet_linh Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/12/2004
    Bài viết:
    37
    Đã được thích:
    0
    Không biết cái này là thật hay là giả đây. KHi thằng ngồi đằng sau bung dù ra bay hẳn đi rồi mà thằng ngồi trước vẫn lái máy bay như bình thường thế kia thì hơi khó tin. Em nghĩ quả rocket để phóng dù của thằng ngồi trước phải cho chú ngồi trên thành món người quay rồi chứ.
  3. 929rr

    929rr Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    26/12/2004
    Bài viết:
    1.158
    Đã được thích:
    0
    Hồi đó ở trường tôi một chiếc Cessna T37 chở 1 phóng viên dân sự đi theo để cô ấy viết về trường bay này. Lúc làm loop cô ta sợ quá và kéo ghế phóng ra. Pilot bay về đáp (mui trần) và cô nhà báo không bị thương gì nặng lúc dù chạm đất.
  4. nguyen_viet_linh

    nguyen_viet_linh Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/12/2004
    Bài viết:
    37
    Đã được thích:
    0
    Không hiểu ejection seat của T37 hoạt động như thế nào chứ lúc phóng dù thấy cái quả tên lửa nó bắn thế này thì làm sao mà thằng ngồi sau sống được
    [​IMG]
  5. 929rr

    929rr Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    26/12/2004
    Bài viết:
    1.158
    Đã được thích:
    0
    Trên T37 phi công phải đeo dù rồi dù được móc vô ghế ejection.
    Ghế ejection của T37 dùng 1 loại thuốc nổ để bắn ghế ra khỏi máy bay. Sau đó lại một loại thuốc nổ nua làm cho ghế rớt ra khoi pilot.
    Trên T37 lúc cần nhảy thì co pilot nhảy trước rồi pilot mới nhảy. Vì vậy pilot còn ở lại vẫn an toàn.
    The ejection seat for the T-37 is an individually activated ballistic seat rather than the rocket-powered seat of most other jet aircraft. It thus provides a rapid escape from the aircraft but with a limited escape envelope. The emergency minimum ejection altitudes for a T-37 with no sink rate, level bank, and pitch are: (l) With an Fl-B timer (l sec chute): 200 feet altitude and l20 knots indicated air speed (KIAS). (2) With an F-lB zero delay lanyard connected: l00 feet altitude and l20 KIAS. The seat should work at air speeds as high as 425 KIAS.
    The T-37 seat accommodates a back-type parachute and is provided with an inertial reel shoulder harness, an automatic opening lap belt, and a seat separator (butt snapper). It can be manually adjusted up and down and has an emergency disconnect unit in the lower right side. This unit contains the communication lead and oxygen hose with quick disconnect fittings. The seat has a canopy piercer on the top of the seat for through-the-canopy ejections. There are interconnected handgrips on either side of the seat. Within each handgrip is a trigger which is accessible only when the handgrips are in the full up position. Squeezing either trigger initiates canopy jettison and the seat fires 0.33 seconds later. After a 1-second delay, a seat initiator fires the HGU-l2/A lap belt and the seat separator which provides an automatic and positive separation of the seat and the occupant. The lap belt lanyard (gold key) attached to the seat belt activates the parachute opening device, or pulls the D-handle via the zero-delay lanyard (2).
  6. 929rr

    929rr Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    26/12/2004
    Bài viết:
    1.158
    Đã được thích:
    0
    Ghế của F14 cũng là loại dàn phóng nên không có khói lửa như F16. Bạn chiu lên net tìm video của F14 hay F18 lúc nhảy dù sẽ thấy.
    The Naval Aircrew Ejection Seat (NACES) seat was developed to take aircrew safety and survival to a higher level of control. Used in the F/A-18, F-14D, and T-45, the NACES is the most advanced seat used in the United States Navy inventory. The NACES uses a digital electonic sequencer along with airspeed sensors and electrically-fired systems on the seat to allow for five separate modes of operation. The various versions of the Mk. 14 NACES are designated SJU-17 with a suffix letter for the different variants. For example, the main picture here shows a SJU-17A seat which is for the F/A-18 single seat or front ****pit seat on a dual seat aircraft. Version differences include mainly seat bucket shape, headrest and canopy breaker configuration, and other changes to accomodate the various ****pit requirements.
    Beyond the computer controlled firing sequence, it uses the same basic frame from the Mk. 10 series of seats including the tubular seat adjustment rails which allow for ease of disassembly. The drogue gun has been replaced with a rocket-deployed system which moves the drogue parachute from the headrest to the large tubular structure on the top right of the main beam assembly. With the ad***ion of the Electronic sequencer, the scissor shackle has been eliminated. The main recovery parachute is housed in the headrest and deployed by a rocket which is located on the left main beam assembly. The sequencer computer module is a flat box which fits under the headrest, just above the shoulder harness. Protruding from the rear on either side of the headrest are the shielded squib cables. The sequencer is actuated by dual thermal batteries which are located on the main beam on the lower left side of the seat. These batteries are in turn actuated by hot gas from the duel initiators located under the seat firing handle at the front of the seat bucket.
    Typically of USN seats, the survival kit contains the emergency oxygen cylinders. The survival kit consists of a composite lid from which is suspended the survival kit and raft packs. The seat is fitted for the MA-2 type torso harness.
    The seat is propelled out of the aircraft by means of a single three-tubed catapult between the main beams, and is continued in accelleration by means of a typical Martin-Baker underseat rocket. These units, and the drogue gun and other features of the seat are actuated by electrically fired squibs controlled by the sequencer. These functions even include the deployment of the pitot tubes for sensing the airspeed of the ejection. The pitots are normally stowed behind the headrest and are hinged at the lower end to deploy into the airstream on either side of the headrest
  7. 929rr

    929rr Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    26/12/2004
    Bài viết:
    1.158
    Đã được thích:
    0
    Đây là câu chuyện của vụ này:
    Pilot F14 chở 1 sq HQ từ 1 từ chiếc tàu cruise. Lúc bay thấy đai an toàn không chặt nên tìm cách thắt lại. Ai nhè đụng nhầm cái ejection handle (giữa 2 chân).
    Eject on a familiarization hop.
    Upon viewing the attached images, those of us who have been privileged to fly in the back seat of a tactical jet will marvel at how this could have ever happened. Especially when you consider the fact the back seat passenger was also a member of the US Navy.
    In November 2002, while training in Nevada, VF-213, an F-14D squadron was tasked with giving a familiarization Flight to an officer from one of our Aegis Class Cruisers. Apparently this individuals shoulder straps were not properly adjusted. While pulling positive Gs he began to float out of the ejection seat. In order to readjust his position he reached down and grabbed that little yellow and black stripped handle. Bang! The next thing he knew he was no longer in the Tomcat. He landed with minor injuries, was rescued and the Tomcat was recovered safely at NAS Fallon.
  8. victorcharlie

    victorcharlie Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    14/12/2003
    Bài viết:
    454
    Đã được thích:
    0
    Chuyện này vớ vẩn. Thứ nhất, jet fighter của Mỹ không dùng handle để trigger ejection seat mà dùng 2 vòng đai trên đầu phi công để làm việc này. Thứ 2, nếu có cái handle nào đi nữa thì bao giờ để kích hoạt cũng cần qua 2 bước, không thể tình cờ sờ vào mà lại bắn ra được. Thứ 3, thằng pilot sẽ bay về thế quái nào khi áp suất thay đổi và bị gió tạt. Việt Nam mình cách đây hơn trục năm cũng có vài vụ bung ***g kính của MiG 21và hình như chẳng chú pilot nào sống sót được hết.
    VC
  9. 929rr

    929rr Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    26/12/2004
    Bài viết:
    1.158
    Đã được thích:
    0
    [​IMG]
    Tại nạn ghế ejection của A6
    http://www.anft.net/f-14/f14-detail-ejection-lh.htm
    VC: too bad you''ve never been on an ejection seat before
  10. ov10

    ov10 Thành viên rất tích cực

    Tham gia ngày:
    26/02/2006
    Bài viết:
    6.093
    Đã được thích:
    6
    Thử nghiệm hệ thống phóng dù trên TF-15.
    [​IMG]
    Được ov10 sửa chữa / chuyển vào 12:34 ngày 16/03/2006

Chia sẻ trang này