1. Tuyển Mod quản lý diễn đàn. Các thành viên xem chi tiết tại đây

Tiềm lực quân sự Trung Quốc - Phần 1

Chủ đề trong 'Kỹ thuật quân sự nước ngoài' bởi langbavibo, 01/07/2003.

Trạng thái chủ đề:
Đã khóa
  1. 0 người đang xem box này (Thành viên: 0, Khách: 0)
  1. hungsheva2004

    hungsheva2004 Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    18/01/2004
    Bài viết:
    2.415
    Đã được thích:
    0
    Liên quan đến Khựa nên em cho tin này vào đây!
    Lý do nào khiến EU hoãn bỏ cấm vận vũ khí với Trung Quốc
    Tin Liên minh châu Âu (EU) thay đổi kế hoạch dỡ bỏ lệnh cấm vận vũ khí với Trung Quốc đã gửi một thông điệp tới ban lãnh đạo Bắc Kinh, nhấn mạnh tính nhạy cảm trong chính sách với Đài Loan của Đại lục và thực tế là Mỹ vẫn tiếp tục có ảnh hưởng trong các quyết định.
    Hôm 21/3, các quan chức Mỹ và châu Âu thông báo EU có thể sẽ trì hoãn kế hoạch dỡ bỏ cấm vận, áp đặt từ sau vụ Thiên An Môn năm 1989, cho tới sớm nhất là năm sau. Các nhà ngoại giao châu Âu lấy đạo luật chống ly khai vừa được thông qua và việc Mỹ doạ sẽ trả đũa nếu EU dỡ bỏ cấm vận đối với Bắc Kinh làm lý do giải thích cho sự thay đổi này.
    "Rõ ràng, luật chống ly khai có tác động mạnh tới châu Âu", Song Xinning, giáo sư ĐH Nhân dân - một trong những chuyên gia nổi tiếng nhất Trung Quốc về chính sách của châu Âu, nhận xét. "Châu Âu lâu nay tuyên bố cấm vận là điều họ muốn giải quyết và vấn đề chỉ còn là thời gian. Giờ là thời điểm rất tồi tệ".
    Hôm 22/3, người phát ngôn Bộ Ngoại giao Trung Quốc tái khẳng định quan điểm chính thức của Bắc Kinh, rằng lệnh cấm vận vũ khí của châu Âu và luật chống ly khai không liên quan. Đại lục muốn lệnh cấm vận được dỡ bỏ vì nó là một hình thức phân biệt đối xử về chính trị lỗi thời. Cũng theo quan điểm của Bắc Kinh, luật chống ly khai là nhằm duy trì hoà bình ở Eo biển Đài Loan.
    "Tôi nghĩ ban lãnh đạo Trung Quốc đã lường trước khả năng sẽ nhận được phản ứng mạnh mẽ từ những bên liên quan trực tiếp, như Mỹ và Đài Loan", Shi Yinhong, chuyên gia về chính sách đối ngoại tại Bắc Kinh, nhận định. "Tuy nhiên, tôi không chắc họ có lường trước được phản ứng từ cấp độ hai, cấp độ 3 như châu Âu hay không. Ở mức độ nào đó, sự chuyển biến của EU là điều bất ngờ".
    Mới cách đây vài tuần, Bắc Kinh có vẻ như gần đạt được mục tiêu loại bỏ cấm vận, nhân tố bị coi là không thích hợp với một quốc gia đang lên. Sau chiến dịch ngoại giao tích cực, Pháp, Đức, Anh và các nước châu Âu khác đều tỏ ý sẵn sàng dỡ bỏ trừng phạt vào mùa hè này.
    Tuy nhiên, tình hình đã thay đổi sau khi Tổng thống George W. Bush thăm châu Âu hồi tháng 2, trong đó ông vận động không dỡ bỏ lệnh cấm vận đồng thời ủng hộ quy tắc ứng xử rất nghiêm khắc về bán vũ khí để thay thế. Quốc hội Mỹ còn đe doạ trừng phạt bất kỳ công ty châu Âu nào bán vũ khí cho Trung Quốc và tìm kiếm các hợp đồng quốc phòng tại Mỹ.
    Mặc dù các quan chức châu Âu lấy đạo luật chống ly khai làm lý do để duy trì lệnh cấm vận vũ khí trong thời gian trước mắt, nhưng một số nhà phân tích Trung Quốc nhận định chính Mỹ mới có vai trò quyết định.
    "Mỹ lo ngại về việc Trung Quốc nổi lên", Pan Wei, nhà lý luận chính trị tại ĐH Bắc Kinh, nhận xét. "Hầu hết mọi người nghĩ rằng đây không hẳn là ý kiến của châu Âu, mà là một tín hiệu rõ ràng khác cho thấy Mỹ áp dụng chính sách không thân thiện với Trung Quốc".
    Ông Pan lập luận luật chống ly khai không tăng nguy cơ chiến tranh với Đài Loan một cách đáng kể và có thể xoá bỏ nguy cơ nếu luật có tác dụng thuyết phục các nhà lãnh đạo hòn đảo không tìm cách hợp pháp hoá quy chế độc lập. Tuy nhiên, Mỹ đã dùng ảnh hưởng thuyết phục châu Âu không phá vỡ thế cân bằng quyền lực ở khu vực mà họ coi là thuộc phạm vi ảnh hưởng quân sự của mình.
    Chuyên gia Song của ĐH Nhân dân đồng ý rằng ảnh hưởng từ Washington đã có tác dụng. Ngay cả khi một số quan chức Trung Quốc hoan nghênh khả năng lệnh cấm vận được dỡ bỏ hồi đầu năm nay, ông cũng không dám chắc điều đó sẽ trở thành hiện thực trong tương lai gần. Lý do là EU hành động trên nguyên tắc đồng thuận. Mỹ sẽ không gặp khó khăn gì nhiều trong thuyết phục một vài nước tiếp tục duy trì cấm vận.
    Nguyễn Hạnh (theo NYT)
    Tin vui há các bác
  2. xuxin

    xuxin Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    30/04/2003
    Bài viết:
    890
    Đã được thích:
    0
    Nga và Tàu chuổn bị tập trận để đối phó Mỹ và Nhật nhưng lại cãi nhau về chuyện nên tập trận kiểu gì
    Analysis: Russia, China Clash On War Game Plans
    by Martin Sieff
    UPI Senior News Analyst
    Washington (UPI) Mar 28, 2005
    Russian Chief of General Staff Yury Baluyevsky flies home from the Far East this week after finalizing plans for large, ambitious joint-military exercises to be held with China this fall.
    But the negotiations were far from a bed of roses. China wanted the exercises - the first ever between the two countries - to be held in its southwestern Zhejiang province near the island of Taiwan, the Moscow newspaper Kommersant reported Thursday.
    The political message of holding the exercises there would have been dramatically clear: Russia would be prepared *****pport China in an eventual military confrontation with the United States over the island whose president, Chen Shui-bian, has been moving toward full legal independence from the mainland.
    "Beijing is trying to use Russia as an ad***ional lever of pressure on the disobedient island to show it that its policy is also causing dissatisfaction in Russia, from which the Taiwanese are expecting assistance in their dialogue with Beijing and bid to join the WTO (World Trade Organization) and the U.N.," Kommersant said.
    But that was too much for the cautious Russians. "A joint exercise in this area would look too provocative and trigger a strong reaction not only from Taiwan but also America and Japan, which recently included the island in the zone of their common strategic interests," Kommersant said.
    Instead, the Russians wanted the exercises to be held in China''s vast northwestern Xinjiang province in the heart of Central Asia.
    From the point of view of the exercises'' ostensible purpose - to coordinate the military of the two giant nations in the struggle against international terrorism - this made more sense.
    The Russians are deeply embroiled in the struggle to hold back the threat of Islamist extremism in the five former Soviet republics of Central Asia, especially Tajikistan.
    And China is very sensitive about the threat it might stir up among Xinjiang''s indigenous Muslim Uigur people. But possibly for that very reason, they did not want to draw attention to the area and flatly rejected the Russian proposal, too.
    Eventually, both sides agreed that the exercises this fall, to be code-named Commonwealth 2005, would be held in the Shangdong peninsula on China''s northeast coast along the shores of the Yellow Sea.
    Even then, the Chinese tried to change the format of the exercise with proposals to enlarge the contingents with marines and Pacific Fleet warships. Marine landings to seize the area would be practiced during the "anti-terrorist" exercise.
    And just by agreeing to hold the exercises at all, Russia "will inevitably cause a furor in America, Japan and Taiwan, but a refusal will spoil relations with China," Kommersant pointedly noted.
    Indeed, the idea of holding the exercises came from the Russian side. And the importance with which the Kremlin regards them was reflected in the fact that Baluyevsky''s first trip abroad after taking up his current position in July was to finalize them.
    In Beijing, the Russian general said developing a strategic cooperative partnership with China was one of Russia''s priorities. He told his Chinese counterpart Liang Guanglie during a meeting Thursday Russia was willing to work with China to strengthen bilateral ties, the official China Daily reported.
    The exercises would be on a considerably larger scale than simple anti-terrorist coordination. They would reportedly involve the Russian and Chinese armies, navies and air forces as well as submarines.
    Russia would dispatch an airborne company, long-range aircraft and frontline fighters, a marine unit and a group of warships of the Pacific Fleet.
    "The initial plans were to practice operational teamwork in combating terrorism during the exercise. However, Beijing, skillfully changing the format of the exercise, has tried to reorient the two countries'' armies to practicing an invasion of Taiwan," RIA-Novosti said.
    The Russians have put a more cautious and defensive interpretation on the whole business. The task of the exercise, said the Russian Defense Ministry, is to train in joint operation a peacekeeping operation of the mobile forces of Russia and China, which implies "anti-terrorist" aspects.
    A Russian military official told the China Daily last week that the exercise should help both sides coordinate the fight against "terrorism."
    He has come to China with "major powers delegated (to me) by the defense minister," the general said. "We have things to discuss and offer to our Chinese colleagues in military-technical cooperation and other spheres."
    Still, as analyst Sergei Blagov commented in a study for the Eurasia Daily Monitor of the Washington-based Jamestown Foundation, "The planned joint war games seemingly led Russia into a trap. The drill is likely to spark concerns in Washington and Tokyo, while refusal to hold the exercises could have negative repercussions for (Russia''s) ties to Beijing."
    All rights reserved. © 2005 United Press International. Sections of the information displayed on this page (dispatches, photographs, logos) are protected by intellectual property rights owned by United Press International. As a consequence, you may not copy, reproduce, modify, transmit, publish, display or in any way commercially exploit any of the content of this section without the prior written consent of United Press International.
    [​IMG]
    Maybe time to get beyond the coats and hats and show us the real stuff.
  3. Bradley

    Bradley Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    28/08/2004
    Bài viết:
    659
    Đã được thích:
    0
    Theo báo cáo mới đây của Viện nghiên cứu QP của NB thì TQ đang ra sức hiện đại hoá vũ khí chiến cụ,thay đổi các phương thức huấn luyện cho phù hợp với điều kiện chiến đấu nếu eo biển ĐL nổ ra chiến tranh và có sự can thiệp của HK,cũng theo viện này nếu EU dỡ bỏ lệnh cấm vận vũ khí với TQ thì khả năng hiện đại hoá của TQ sẽ tăng lên nhanh chóng.
  4. Bradley

    Bradley Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    28/08/2004
    Bài viết:
    659
    Đã được thích:
    0
    Theo báo cáo mới đây của Viện nghiên cứu QP của NB thì TQ đang ra sức hiện đại hoá vũ khí chiến cụ,thay đổi các phương thức huấn luyện cho phù hợp với điều kiện chiến đấu nếu eo biển ĐL nổ ra chiến tranh và có sự can thiệp của HK,cũng theo viện này nếu EU dỡ bỏ lệnh cấm vận vũ khí với TQ thì khả năng hiện đại hoá của TQ sẽ tăng lên nhanh chóng.
  5. xuxin

    xuxin Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    30/04/2003
    Bài viết:
    890
    Đã được thích:
    0
    Đọc bài này không biết bao nhiêu trong số 22 triệu chú Tàu đã kí bản nghị quyết đòi cấm Nhật tham gia vào hội đồng bảo an LHQ là hackers nhỉ. Cứ tưởng bên Tàu, thiên tử Hồ Cẩm Đào cóc sợ ai, nói gì là dân phải nghe. Hoá ra giờ mới biết thiên tử cũng sợ phải đối mặt trực tiếp với Nhật mà phải nhờ đến 22 triệu chú phát xít Tàu cộng hackers để doạ Nhật. Nhật đang doạ sẽ cắt giảm viện trợ cho LHQ nếu không được vào cái ghế này. Lúc đó chỉ có VN là khổ, mấy đồng bào nhà ta mà ở vùng hạn hán miền Trung và lũ lụt miền Tây mà không có viện trợ Nhật thì lấy gì mà ăn. Chú Tàu thì đời nào chú viện trợ nếu con cháu của chú không kiếm chác gì được từ các khoản viện trợ này.
    If 22 Million Chinese Prevail at U.N., Japan Won''t

    By JOSEPH KAHN
    BEIJING, March 31 - A grass-roots Chinese campaign to keep Japan out of the United Nations Security Council has gathered some 22 million signatures, increasing the chances that China will block Japan''s bid to join the elite group, organizers and analysts said Thursday.
    The petition effort, conducted through popular Chinese Web sites, enjoys tacit support from the government, which has allowed state-controlled media to cover the campaign prominently.
    Japan is expected to be among several nations granted a permanent seat on a revamped Security Council under a plan that could come up for a vote in September. As one of the five existing permanent members, China has the power to veto the proposal. It has not said how it plans to vote.
    If China were to prevent Japan''s elevation, it would be the most direct confrontation between Asia''s leading powers since they re-established diplomatic ties in 1972.
    Relations between the countries have sharply deteriorated in recent weeks, strained by competition for energy resources, disputes over the way history textbooks assess Japan''s role in World War II, Japan''s pledge to aid the United States in defending Taiwan and the recent incursion of a Chinese submarine into Japanese waters.
    By allowing millions of people to sign their names to a petition against Japan, Beijing''s new leadership seems determined to show that recent Japanese actions have so inflamed popular sentiment that China has no choice but to adopt a tougher diplomatic line.
    Officials may also see the petition as leverage to force concessions from Japan as the price of admission to the Security Council. It could also serve as cover for a veto, which would be one of the most bold assertions of Chinese authority in many years. But the campaign has the potential to restrict China''s diplomatic leeway, making it harder to reach a quiet compromise. China could also feel pressured to veto the whole United Nations overhaul if the plan promotes Japan, an unusual position for a country that has rarely used its veto power to oppose an international consensus.
    "China must vote no and not just abstain," said Tong Zeng, a longtime organizer of efforts to force Japan to recognize and apologize for World War II atrocities. "The government may not want to take the lead, but the Chinese people have taken the lead."
    In Tokyo, a Foreign Ministry spokesman said, "The Chinese government has said the U.N. needs reform, so we believe that the Chinese and Japanese governments both have the same type of feeling and thinking on this issue."
    "The petition itself is being conducted by private citizens and, according to press reports, the same petitioners'' names keep appearing," the spokesman, Hatsuhisa Takashima, said. "So we just don''t know how valid this petition effort is."
    The effort to rally anti-Japan sentiment in China began in late February, when several overseas Web sites began circulating a petition directed at the United Nations, which is currently debating a blueprint for changing its governing structure.
    It gathered momentum last week when leading Chinese Web sites, including portals like Sina, Sohu and Netease, advertised the drive with links on their main pages. Some sites allow users to register their names through text messages sent from mobile phones.
    After initially aiming to collect one million signatures, organizers now say they think they can gather 30 million before they present the petition to Secretary General Kofi Annan. The New China News Agency reported Thursday that 22.2 million Chinese had signed the petition so far.
    "The response was far beyond our expectations," said Lu Yunfei, who has led several grass-roots protests against Japan. "No one - not the United Nations nor the Chinese government - can ignore so many people expressing their views."
    There was no way to independently verify whether 22 million people had in fact signed the petition or whether they all did so voluntarily. But many Web sites kept their own tallies of how many people had signed up through their portal, and there were no telltale indications that the effort had been centrally organized.
    Chinese officials have not explicitly endorsed the petition, but they have offered supportive comments.
    Liu Jianchao, the Foreign Ministry spokesman, said this week that the effort reflected growing alarm about Japan''s treatment of history.
    "Japan has to take a responsible attitude toward history to build trust among the people of Asia, including China," he said. He added that China believed that the United Nations overhaul should mainly focus on increasing the power of developing countries rather than the rich industrialized ones.
    Japan has the world''s second-largest economy and is one of the largest financial contributors to the United Nations. The United States has backed Japan''s demand to become a Security Council member.
    Mr. Annan appeared to signal that Japan and Germany would be prime candidates for a revised Security Council lineup when he discussed plans to remake the governing structure last week.
    The council should "increase the involvement in decision-making of those who contribute most to the United Nations financially, militarily and diplomatically, specifically in terms of contributions to United Nations assessed budgets," he told reporters.
    Japan and Germany are by far the largest contributors that do not have permanent seats on the Security Council. Japan has said it will cut its contributions if it does not get a seat.
    North and South Korea, which were colonized by Japan, have already said that they oppose Japan''s bid. They argue that Tokyo has not done as much as Germany to atone for its imperialist abuses and that it cannot become a leading member of the international community unless it addresses the legacy of mistrust among its neighbors.
    China, which has historically sought to keep relations with Japan on an even keel, has officially remained neutral. The two countries have a robust trading relationship. China last year replaced the United States as Japan''s largest export market, and China''s strong growth has helped pull the sluggish Japanese economy out of recession.
    But Beijing has also encouraged anti-Japanese sentiment. Textbooks, newspapers and government-sponsored films emphasize China''s suffering after the 1935 Japanese invasion. They largely gloss over the improvement in relations, including generous Japanese aid packages, that occurred after the two sides re-established relations.
    China often uses public opinion as a diplomatic lever. Its news media stirred up an anti-American frenzy after a United States spy plan collided with a Chinese fighter and crash-landed on Chinese soil in 2001. But when the crisis passed, news coverage resumed a more neutral tone. Managing sentiment about Japan is trickier, partly because there is a deeper reservoir of resentment against Japan left over from the war. Mr. Tong, the organizer, says the police have begun allowing people to take part in small-scale anti-Japanese activities rather than repressing them in the name of social stability as they once did. But he said that did little to satisfy popular demands for a tougher approach to Japan.
    "There has never before been a petition campaign of this magnitude in China," he said. "It will be much harder for the government *****ppress in the future."
  6. xuxin

    xuxin Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    30/04/2003
    Bài viết:
    890
    Đã được thích:
    0
    Đọc bài này không biết bao nhiêu trong số 22 triệu chú Tàu đã kí bản nghị quyết đòi cấm Nhật tham gia vào hội đồng bảo an LHQ là hackers nhỉ. Cứ tưởng bên Tàu, thiên tử Hồ Cẩm Đào cóc sợ ai, nói gì là dân phải nghe. Hoá ra giờ mới biết thiên tử cũng sợ phải đối mặt trực tiếp với Nhật mà phải nhờ đến 22 triệu chú phát xít Tàu cộng hackers để doạ Nhật. Nhật đang doạ sẽ cắt giảm viện trợ cho LHQ nếu không được vào cái ghế này. Lúc đó chỉ có VN là khổ, mấy đồng bào nhà ta mà ở vùng hạn hán miền Trung và lũ lụt miền Tây mà không có viện trợ Nhật thì lấy gì mà ăn. Chú Tàu thì đời nào chú viện trợ nếu con cháu của chú không kiếm chác gì được từ các khoản viện trợ này.
    If 22 Million Chinese Prevail at U.N., Japan Won''t

    By JOSEPH KAHN
    BEIJING, March 31 - A grass-roots Chinese campaign to keep Japan out of the United Nations Security Council has gathered some 22 million signatures, increasing the chances that China will block Japan''s bid to join the elite group, organizers and analysts said Thursday.
    The petition effort, conducted through popular Chinese Web sites, enjoys tacit support from the government, which has allowed state-controlled media to cover the campaign prominently.
    Japan is expected to be among several nations granted a permanent seat on a revamped Security Council under a plan that could come up for a vote in September. As one of the five existing permanent members, China has the power to veto the proposal. It has not said how it plans to vote.
    If China were to prevent Japan''s elevation, it would be the most direct confrontation between Asia''s leading powers since they re-established diplomatic ties in 1972.
    Relations between the countries have sharply deteriorated in recent weeks, strained by competition for energy resources, disputes over the way history textbooks assess Japan''s role in World War II, Japan''s pledge to aid the United States in defending Taiwan and the recent incursion of a Chinese submarine into Japanese waters.
    By allowing millions of people to sign their names to a petition against Japan, Beijing''s new leadership seems determined to show that recent Japanese actions have so inflamed popular sentiment that China has no choice but to adopt a tougher diplomatic line.
    Officials may also see the petition as leverage to force concessions from Japan as the price of admission to the Security Council. It could also serve as cover for a veto, which would be one of the most bold assertions of Chinese authority in many years. But the campaign has the potential to restrict China''s diplomatic leeway, making it harder to reach a quiet compromise. China could also feel pressured to veto the whole United Nations overhaul if the plan promotes Japan, an unusual position for a country that has rarely used its veto power to oppose an international consensus.
    "China must vote no and not just abstain," said Tong Zeng, a longtime organizer of efforts to force Japan to recognize and apologize for World War II atrocities. "The government may not want to take the lead, but the Chinese people have taken the lead."
    In Tokyo, a Foreign Ministry spokesman said, "The Chinese government has said the U.N. needs reform, so we believe that the Chinese and Japanese governments both have the same type of feeling and thinking on this issue."
    "The petition itself is being conducted by private citizens and, according to press reports, the same petitioners'' names keep appearing," the spokesman, Hatsuhisa Takashima, said. "So we just don''t know how valid this petition effort is."
    The effort to rally anti-Japan sentiment in China began in late February, when several overseas Web sites began circulating a petition directed at the United Nations, which is currently debating a blueprint for changing its governing structure.
    It gathered momentum last week when leading Chinese Web sites, including portals like Sina, Sohu and Netease, advertised the drive with links on their main pages. Some sites allow users to register their names through text messages sent from mobile phones.
    After initially aiming to collect one million signatures, organizers now say they think they can gather 30 million before they present the petition to Secretary General Kofi Annan. The New China News Agency reported Thursday that 22.2 million Chinese had signed the petition so far.
    "The response was far beyond our expectations," said Lu Yunfei, who has led several grass-roots protests against Japan. "No one - not the United Nations nor the Chinese government - can ignore so many people expressing their views."
    There was no way to independently verify whether 22 million people had in fact signed the petition or whether they all did so voluntarily. But many Web sites kept their own tallies of how many people had signed up through their portal, and there were no telltale indications that the effort had been centrally organized.
    Chinese officials have not explicitly endorsed the petition, but they have offered supportive comments.
    Liu Jianchao, the Foreign Ministry spokesman, said this week that the effort reflected growing alarm about Japan''s treatment of history.
    "Japan has to take a responsible attitude toward history to build trust among the people of Asia, including China," he said. He added that China believed that the United Nations overhaul should mainly focus on increasing the power of developing countries rather than the rich industrialized ones.
    Japan has the world''s second-largest economy and is one of the largest financial contributors to the United Nations. The United States has backed Japan''s demand to become a Security Council member.
    Mr. Annan appeared to signal that Japan and Germany would be prime candidates for a revised Security Council lineup when he discussed plans to remake the governing structure last week.
    The council should "increase the involvement in decision-making of those who contribute most to the United Nations financially, militarily and diplomatically, specifically in terms of contributions to United Nations assessed budgets," he told reporters.
    Japan and Germany are by far the largest contributors that do not have permanent seats on the Security Council. Japan has said it will cut its contributions if it does not get a seat.
    North and South Korea, which were colonized by Japan, have already said that they oppose Japan''s bid. They argue that Tokyo has not done as much as Germany to atone for its imperialist abuses and that it cannot become a leading member of the international community unless it addresses the legacy of mistrust among its neighbors.
    China, which has historically sought to keep relations with Japan on an even keel, has officially remained neutral. The two countries have a robust trading relationship. China last year replaced the United States as Japan''s largest export market, and China''s strong growth has helped pull the sluggish Japanese economy out of recession.
    But Beijing has also encouraged anti-Japanese sentiment. Textbooks, newspapers and government-sponsored films emphasize China''s suffering after the 1935 Japanese invasion. They largely gloss over the improvement in relations, including generous Japanese aid packages, that occurred after the two sides re-established relations.
    China often uses public opinion as a diplomatic lever. Its news media stirred up an anti-American frenzy after a United States spy plan collided with a Chinese fighter and crash-landed on Chinese soil in 2001. But when the crisis passed, news coverage resumed a more neutral tone. Managing sentiment about Japan is trickier, partly because there is a deeper reservoir of resentment against Japan left over from the war. Mr. Tong, the organizer, says the police have begun allowing people to take part in small-scale anti-Japanese activities rather than repressing them in the name of social stability as they once did. But he said that did little to satisfy popular demands for a tougher approach to Japan.
    "There has never before been a petition campaign of this magnitude in China," he said. "It will be much harder for the government *****ppress in the future."
  7. xuxin

    xuxin Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    30/04/2003
    Bài viết:
    890
    Đã được thích:
    0
    Tàu đang vận động để thành lập 1 khối Đông Á gồm có ASEAN, Nhật, Đại Hàn và Tàu, nhưng không có Mỹ và Ấn Độ để Tàu là kẻ nắm đầu duy nhất. Nhật và vài nước "lo lắng" trong khối ASEAN thì muốn Mỹ và Ấn Độ tham gia khối này.
    http://www.washtimes.com/upi-breaking/20050402-102241-8632r.htm
    Walker''''''''s World: Battles around new Asia summit
    By Martin Walker
    UPI E***or
    Washington, DC, Apr. 2 (UPI) -- The most interesting and important diplomatic game now under way anywhere in the world has nothing to do with the Middle East or Europe or the United Nations. It is a diplomatic struggle taking place among Asians as they try to decide whether their continent''''''''s future economic and security system will be reserved for Asians alone, or whether the Americans will shoulder their way in.
    That is the way the matter is being presented by the Chinese, who say the Americans should have no place in a purely Asian organization.
    The Japanese, on the other hand, who do not relish the prospect of an Asian system dominated by China, are determined to keep the Americans locked into Asia to provide a balance against Beijing.
    There are various sub-plots locked into the process, of which the most important is about India, and its potential role as a balancing power against China. A second sub-plot is Japan''''''''s fervent wish to become a permanent member of the United Nations Security Council, a prospect that can be blocked by China''''''''s veto.
    China wants the first East Asian Summit to be held in Kuala Lumpur in November as the inaugural ceremony of the new regional system, to include the ten countries of ASEAN (Association of South-East Asian Nations) plus China, Japan and South Korea.
    But that would exclude India and virtually guarantee Chinese domination, so Japan and several of the more wary ASEAN nations are insisting that India be brought into the process. Japan also wants Australia and New Zealand to be included, arguing that the more open the new organization, the less likely it is to become a vehicle for Chinese influence. Singapore and Indonesia broadly agree.sao không thấy VN lên tiếng ủng hộ Nhật nhỉ?
    "India should be welcome, and Australia should also be welcome," Japan''''''''s Foreign Minister Nobutaka Machimura said last week in a speech on the prospects of a new EAC (East Asian Community) given last week on the island of Hokkaido.
    "The United States should also be welcome as an observer. The organization should be an open community," Machimura went on, and suggested that there might also be a role in the EAC for Russia.
    Japan is now lobbying hard for its view, with personal letters to all the leaders of the 10 ASEAN nations, and to South Korea and India, and Deputy Foreign Minister Hitoshi Tanaka has been charged with organizing the lobbying campaign to keep the EAC open.
    So far, the discussions are all polite and reasonably good humored. The main issues at stake, at least on the surface, are commercial links and free trade pacts, and Asia''''''''s need to develop a regional economic institution that can match the European Union or the North American Free Trade Agreement bloc of the United States, Canada and Mexico, and now Chile.
    Just beneath the surface, however, the contours are starting to emerge of the Great Game of the 21st century, the coming struggle for mastery in Asia.
    There are some uncanny echoes here of the tensions in Europe. China, rather like France in the European Union, wants a tightly defined Asian sphere from which the dangerous influence of an overbearing America can be excluded. Japan, rather like Britain in the EU, is determined to keep the system loose and open and with a privileged place for the essential American ally.
    After its experience with the Europeans, the United States is wary of new regional groupings that deliberately exclude them, and U.S. diplomats have started warning against the formation of an economic bloc centered on China, whose rapid economic rise and military buildup are making other Asian neighbors nervous.
    In February, U.S. Secretary of State Condoleezza Rice told Singapore''''''''s foreign minister, George Yeo, that the East Asia summit should be open to any country that wants to join. In her Asian trip last month, Secretary Rice raised the issue in South Korea and Japan, making it clear that the United States expected its allies to work to keep the new East Asia system open. Better still, she noted, would be to widen it beyond just East Asia by including India.
    The concept of an Asian regional institution, starting with trade and economic policies but then maturing into deeper issues like security, is not new. Malaysia''''''''s former prime minister Mahathir Mohamad''''''''s dream of an East Asian Economic Conference was blocked by the United States a decade ago, and Malaysia is once again at the forefront of the new project.
    The new proposals for an East Asian Summit system were floated at the last ASEAN summit last October in Vientiane, Laos, with Malaysia offering to host the first summit in Kuala Lumpur this November, and then to host the permanent secretariat. China is already lobbying to host the second summit, which would put Beijing at the heart of East Asia''''''''s integration process.
    There is heady talk from Philippines President Gloria Arroyo of "a new Asia" that includes ASEAN and India, China, Japan and South Korea, and able to "hold its own" in future negotiations with the United States, the European Union or other economic groupings that may emerge in Latin America or the Middle East. Malaysian Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi talks of "Asia''''''''s monumental leap forward."
    This is premature. The diplomatic skirmishing between Japan and China is still unresolved, and some suspect that unless puts its Asian identity and interests before its strategic alliance with the United States, it could be a fight that Japan is doomed to lose. A Japan that is seen as America''''''''s unquestioning ally in Asia, much as Britain has been seen as America''''''''s Trojan horse in Europe, would have trouble establishing its credentials to be a leader of Asia''''''''s integration process.
    Eric Teo Chu Cheow of the Singapore Institute for International Affairs (SIIA) suggests that "China, India and ASEAN will likely continue to play a key role in molding this East Asian Community, as Japan and South Korea appear to be unfortunately relegated to the second tier of Asian integration."
    That begs the second question, whether India will indeed be welcomed into what China still insists on calling the East Asian Summit process. The portentous statement that followed Secretary of State Condoleezza Rice''''''''s trip to India, that the Bush administration is now determined "to help India become a world power," is unlikely to ease Beijing''''''''s concerns.đến bao giờ thì VN mới được người ta ủng hộ thành world power như Ấn Độ
    However far this burgeoning friendship between the United States and India is to go, it is clear that Washington, Tokyo and New Delhi all seem to agree on one thing; that the future of Asia is far too important to be left to the East Asians alone.
    Được tande sửa chữa / chuyển vào 13:47 ngày 06/04/2005
    Được tande sửa chữa / chuyển vào 13:49 ngày 06/04/2005
  8. xuxin

    xuxin Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    30/04/2003
    Bài viết:
    890
    Đã được thích:
    0
    Tàu đang vận động để thành lập 1 khối Đông Á gồm có ASEAN, Nhật, Đại Hàn và Tàu, nhưng không có Mỹ và Ấn Độ để Tàu là kẻ nắm đầu duy nhất. Nhật và vài nước "lo lắng" trong khối ASEAN thì muốn Mỹ và Ấn Độ tham gia khối này.
    http://www.washtimes.com/upi-breaking/20050402-102241-8632r.htm
    Walker''''''''s World: Battles around new Asia summit
    By Martin Walker
    UPI E***or
    Washington, DC, Apr. 2 (UPI) -- The most interesting and important diplomatic game now under way anywhere in the world has nothing to do with the Middle East or Europe or the United Nations. It is a diplomatic struggle taking place among Asians as they try to decide whether their continent''''''''s future economic and security system will be reserved for Asians alone, or whether the Americans will shoulder their way in.
    That is the way the matter is being presented by the Chinese, who say the Americans should have no place in a purely Asian organization.
    The Japanese, on the other hand, who do not relish the prospect of an Asian system dominated by China, are determined to keep the Americans locked into Asia to provide a balance against Beijing.
    There are various sub-plots locked into the process, of which the most important is about India, and its potential role as a balancing power against China. A second sub-plot is Japan''''''''s fervent wish to become a permanent member of the United Nations Security Council, a prospect that can be blocked by China''''''''s veto.
    China wants the first East Asian Summit to be held in Kuala Lumpur in November as the inaugural ceremony of the new regional system, to include the ten countries of ASEAN (Association of South-East Asian Nations) plus China, Japan and South Korea.
    But that would exclude India and virtually guarantee Chinese domination, so Japan and several of the more wary ASEAN nations are insisting that India be brought into the process. Japan also wants Australia and New Zealand to be included, arguing that the more open the new organization, the less likely it is to become a vehicle for Chinese influence. Singapore and Indonesia broadly agree.sao không thấy VN lên tiếng ủng hộ Nhật nhỉ?
    "India should be welcome, and Australia should also be welcome," Japan''''''''s Foreign Minister Nobutaka Machimura said last week in a speech on the prospects of a new EAC (East Asian Community) given last week on the island of Hokkaido.
    "The United States should also be welcome as an observer. The organization should be an open community," Machimura went on, and suggested that there might also be a role in the EAC for Russia.
    Japan is now lobbying hard for its view, with personal letters to all the leaders of the 10 ASEAN nations, and to South Korea and India, and Deputy Foreign Minister Hitoshi Tanaka has been charged with organizing the lobbying campaign to keep the EAC open.
    So far, the discussions are all polite and reasonably good humored. The main issues at stake, at least on the surface, are commercial links and free trade pacts, and Asia''''''''s need to develop a regional economic institution that can match the European Union or the North American Free Trade Agreement bloc of the United States, Canada and Mexico, and now Chile.
    Just beneath the surface, however, the contours are starting to emerge of the Great Game of the 21st century, the coming struggle for mastery in Asia.
    There are some uncanny echoes here of the tensions in Europe. China, rather like France in the European Union, wants a tightly defined Asian sphere from which the dangerous influence of an overbearing America can be excluded. Japan, rather like Britain in the EU, is determined to keep the system loose and open and with a privileged place for the essential American ally.
    After its experience with the Europeans, the United States is wary of new regional groupings that deliberately exclude them, and U.S. diplomats have started warning against the formation of an economic bloc centered on China, whose rapid economic rise and military buildup are making other Asian neighbors nervous.
    In February, U.S. Secretary of State Condoleezza Rice told Singapore''''''''s foreign minister, George Yeo, that the East Asia summit should be open to any country that wants to join. In her Asian trip last month, Secretary Rice raised the issue in South Korea and Japan, making it clear that the United States expected its allies to work to keep the new East Asia system open. Better still, she noted, would be to widen it beyond just East Asia by including India.
    The concept of an Asian regional institution, starting with trade and economic policies but then maturing into deeper issues like security, is not new. Malaysia''''''''s former prime minister Mahathir Mohamad''''''''s dream of an East Asian Economic Conference was blocked by the United States a decade ago, and Malaysia is once again at the forefront of the new project.
    The new proposals for an East Asian Summit system were floated at the last ASEAN summit last October in Vientiane, Laos, with Malaysia offering to host the first summit in Kuala Lumpur this November, and then to host the permanent secretariat. China is already lobbying to host the second summit, which would put Beijing at the heart of East Asia''''''''s integration process.
    There is heady talk from Philippines President Gloria Arroyo of "a new Asia" that includes ASEAN and India, China, Japan and South Korea, and able to "hold its own" in future negotiations with the United States, the European Union or other economic groupings that may emerge in Latin America or the Middle East. Malaysian Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi talks of "Asia''''''''s monumental leap forward."
    This is premature. The diplomatic skirmishing between Japan and China is still unresolved, and some suspect that unless puts its Asian identity and interests before its strategic alliance with the United States, it could be a fight that Japan is doomed to lose. A Japan that is seen as America''''''''s unquestioning ally in Asia, much as Britain has been seen as America''''''''s Trojan horse in Europe, would have trouble establishing its credentials to be a leader of Asia''''''''s integration process.
    Eric Teo Chu Cheow of the Singapore Institute for International Affairs (SIIA) suggests that "China, India and ASEAN will likely continue to play a key role in molding this East Asian Community, as Japan and South Korea appear to be unfortunately relegated to the second tier of Asian integration."
    That begs the second question, whether India will indeed be welcomed into what China still insists on calling the East Asian Summit process. The portentous statement that followed Secretary of State Condoleezza Rice''''''''s trip to India, that the Bush administration is now determined "to help India become a world power," is unlikely to ease Beijing''''''''s concerns.đến bao giờ thì VN mới được người ta ủng hộ thành world power như Ấn Độ
    However far this burgeoning friendship between the United States and India is to go, it is clear that Washington, Tokyo and New Delhi all seem to agree on one thing; that the future of Asia is far too important to be left to the East Asians alone.
    Được tande sửa chữa / chuyển vào 13:47 ngày 06/04/2005
    Được tande sửa chữa / chuyển vào 13:49 ngày 06/04/2005
  9. giangnam_hynb

    giangnam_hynb Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    19/07/2004
    Bài viết:
    381
    Đã được thích:
    0
    Em xin trích 1 phần nhỏ trong cuốn "lịch sử quân sự Trung Hoa" để các bác tham khảo. Cuốn này được dịch và xuất bản ở VN cuối năm 2004 nhưng đọc qua thì có lẽ tác giả viết vào đầu thập kỷ 90 của TK trước, mặc dù vậy chiến lược của ghẻ được nói đến trong cuốn này có lẽ vẫn còn được ghẻ áp dụng.
    Tổ chức các lực lượng xung kích và vai trò chiến lược:
    Trong khi Trung Hoa cắt giảm ngân sách quốc phòng, chuyển 1 số kỹ nghệ quân sự sang sản xuất hàng tiêu thụ nhưng họ không giảm các ngân khoản nghiên cứu. Không những thế họ còn tập trung ngân sách quốc phòng vào việc phát triển các vũ khí hạch tâm và các chương trình không gian. Từ năm 1978 tới nay, ngân khoản dành cho nghiên cứu gia tăng đáng kể sau khi thành công trong thử nghiệm hoả tiễn liên lục địa bắn từ mặt đất và từ dưới biển do tàu ngầm nguyên tử phóng ra hồi đầu thập niên 80, họ đã có được 1 số lượng vũ khí hạch tâm hữu hiệu chống lại những cuộc tấn công bằng nguyên tử có thể xảy ra.
    Trong 1 phiên họp khoáng đại của uỷ ban quân sự năm 1985, các nhà lãnh đạo trung hoa đưa ra nhận định là từ nay tới cuối thế kỷ 20 và ngay cả đầu thế kỷ sắp tới sẽ không có thế chiến hay chiến tranh hạch tâm vì tình trạng quân bình về vũ khí giữa các đại cường khiến ai cũng hiểu là dùng nguyên tử là tiêu diệt cả 2 bên và sẽ không ai muốn phiêu lưu như thế.
    Trong khi chiến tranh hạch tâm qui mô không xảy ra nhưng chiến tranh giới hạn hay đụng độ ở 1 mức độ thấp hơn vẫn có thể có bất cứ lúc nào và trở thành vấn đề chính yếu chi phối quan hệ khu vực trong 1 tương lai gần. Theo các nhà lãnh đạo trung hoa, nguyên nhân chủ yếu gây ra các cuộc chiến tranh giới hạn trong tương lai là tình trạng bá quyền khu vực hay chủ nghĩa bành trướng. Bá quyền khu vực ám chỉ VN ,còn chủ nghĩa bành trướng ám chỉ LX. "Họ đang chiếm giữ đất đai và biển cả của ta. Trong khi xung đột biên giới vẫn tiếp tục, những đe doạ ngầm xem ra nguy hiểm hơn các diễn biến hiện tại"
    Dựa vào nhận định đó, các nhà lãnh đạo trung hoa đã đề ra chiến lược quân sự cho thập niên 80 và cả đầu 90 đó là chủ yếu nhằm vào chiến tranh giới hạn và các xung đột quân sự địa phương. Để đạt mục tiêu đó, Hồng quân sẽ xây dựng 1 lực lượng xung kích chớp nhoáng, trong khi vẫn tiến hành lượng giá nguy cơ chiến tranh trong tương lai, chiến lược quốc phòng trường kỳ và xu thế phát triển quân sự.
    Việc thành lập lực lượng xung kích đã trở thành 1 quyết định chiến lược quan trọng từ năm 88 tới nay. Kế hoạch này không phải chỉ thực hiện trong lục quân mà cả trong không quân và hải quân. Trong quân đội các tiểu đoàn đặc biệt hay tiểu đoàn xung kích chớp nhoáng trang bị vũ khí tối tân đã được thành lập. Một lữ đoàn thuỷ quân lục chiến tương tự như tiểu đoàn xung kích cũng đã hình thành trong hạm đội Nam Hải. Quân nhảy dù dưới quyền điều động của không quân cũng tiến hành thành lập các đơn vị xung kích. Họ được giao nhiệm vụ tấn công kẻ thù trên bất cứ địa điểm nào trong toàn lãnh thổ trong vòng 1 ngày.
    Việc nhấn mạnh vào thành lập các lực lượng xung kích cho thấy trung hoa đã từ bỏ chiến lược thoái lui phòng ngự trước đây. Họ đang tiến sang chiến lược vị trí để đối phó với các xung đột biên giới và chiến tranh khu vực. Các lực lượng xung kích sẵn sàng vượt biên giới để chiến đấu trên lãnh thổ, không phận hay hải phận của địch nếu cần.
    Tổ chức các lực lượng xung kích còn được dùng làm khuôn mẫu cho việc canh tân Hồng Quân. Nếu quân đội trung hoa tái tổ chức theo hướng các lực lượng xung kích thì hoả lực của họ sẽ mạnh hơn nhiều và như thế không thể không ảnh hưởng đến chiến lược, chiến thuật của họ.
    Ngoài ra, nếu chúng ta giả định rằng 1 cuộc chiến tranh khu vực xảy ra và địch quân tràn vào chiếm 1 phần đất của trung hoa, người tàu sẽ phải dùng lại chiến tranh du kích nhưng sẽ hoàn toàn khác với chiến tranh du kích trước đây.
    Ngoài lề một chút: chán quá, đồng chí mod nào không hiểu ý lại xoá đoạn bình loạn ở dưới của mình, mình định khiêu khích tinh thần yêu nước, không sợ vũ khí của kẻ thù cho anh em thế mà lại xoá mất tiêu rồi, cứ để vài ngày xem sao có phải hay không.
  10. giangnam_hynb

    giangnam_hynb Thành viên mới

    Tham gia ngày:
    19/07/2004
    Bài viết:
    381
    Đã được thích:
    0
    Em xin trích 1 phần nhỏ trong cuốn "lịch sử quân sự Trung Hoa" để các bác tham khảo. Cuốn này được dịch và xuất bản ở VN cuối năm 2004 nhưng đọc qua thì có lẽ tác giả viết vào đầu thập kỷ 90 của TK trước, mặc dù vậy chiến lược của ghẻ được nói đến trong cuốn này có lẽ vẫn còn được ghẻ áp dụng.
    Tổ chức các lực lượng xung kích và vai trò chiến lược:
    Trong khi Trung Hoa cắt giảm ngân sách quốc phòng, chuyển 1 số kỹ nghệ quân sự sang sản xuất hàng tiêu thụ nhưng họ không giảm các ngân khoản nghiên cứu. Không những thế họ còn tập trung ngân sách quốc phòng vào việc phát triển các vũ khí hạch tâm và các chương trình không gian. Từ năm 1978 tới nay, ngân khoản dành cho nghiên cứu gia tăng đáng kể sau khi thành công trong thử nghiệm hoả tiễn liên lục địa bắn từ mặt đất và từ dưới biển do tàu ngầm nguyên tử phóng ra hồi đầu thập niên 80, họ đã có được 1 số lượng vũ khí hạch tâm hữu hiệu chống lại những cuộc tấn công bằng nguyên tử có thể xảy ra.
    Trong 1 phiên họp khoáng đại của uỷ ban quân sự năm 1985, các nhà lãnh đạo trung hoa đưa ra nhận định là từ nay tới cuối thế kỷ 20 và ngay cả đầu thế kỷ sắp tới sẽ không có thế chiến hay chiến tranh hạch tâm vì tình trạng quân bình về vũ khí giữa các đại cường khiến ai cũng hiểu là dùng nguyên tử là tiêu diệt cả 2 bên và sẽ không ai muốn phiêu lưu như thế.
    Trong khi chiến tranh hạch tâm qui mô không xảy ra nhưng chiến tranh giới hạn hay đụng độ ở 1 mức độ thấp hơn vẫn có thể có bất cứ lúc nào và trở thành vấn đề chính yếu chi phối quan hệ khu vực trong 1 tương lai gần. Theo các nhà lãnh đạo trung hoa, nguyên nhân chủ yếu gây ra các cuộc chiến tranh giới hạn trong tương lai là tình trạng bá quyền khu vực hay chủ nghĩa bành trướng. Bá quyền khu vực ám chỉ VN ,còn chủ nghĩa bành trướng ám chỉ LX. "Họ đang chiếm giữ đất đai và biển cả của ta. Trong khi xung đột biên giới vẫn tiếp tục, những đe doạ ngầm xem ra nguy hiểm hơn các diễn biến hiện tại"
    Dựa vào nhận định đó, các nhà lãnh đạo trung hoa đã đề ra chiến lược quân sự cho thập niên 80 và cả đầu 90 đó là chủ yếu nhằm vào chiến tranh giới hạn và các xung đột quân sự địa phương. Để đạt mục tiêu đó, Hồng quân sẽ xây dựng 1 lực lượng xung kích chớp nhoáng, trong khi vẫn tiến hành lượng giá nguy cơ chiến tranh trong tương lai, chiến lược quốc phòng trường kỳ và xu thế phát triển quân sự.
    Việc thành lập lực lượng xung kích đã trở thành 1 quyết định chiến lược quan trọng từ năm 88 tới nay. Kế hoạch này không phải chỉ thực hiện trong lục quân mà cả trong không quân và hải quân. Trong quân đội các tiểu đoàn đặc biệt hay tiểu đoàn xung kích chớp nhoáng trang bị vũ khí tối tân đã được thành lập. Một lữ đoàn thuỷ quân lục chiến tương tự như tiểu đoàn xung kích cũng đã hình thành trong hạm đội Nam Hải. Quân nhảy dù dưới quyền điều động của không quân cũng tiến hành thành lập các đơn vị xung kích. Họ được giao nhiệm vụ tấn công kẻ thù trên bất cứ địa điểm nào trong toàn lãnh thổ trong vòng 1 ngày.
    Việc nhấn mạnh vào thành lập các lực lượng xung kích cho thấy trung hoa đã từ bỏ chiến lược thoái lui phòng ngự trước đây. Họ đang tiến sang chiến lược vị trí để đối phó với các xung đột biên giới và chiến tranh khu vực. Các lực lượng xung kích sẵn sàng vượt biên giới để chiến đấu trên lãnh thổ, không phận hay hải phận của địch nếu cần.
    Tổ chức các lực lượng xung kích còn được dùng làm khuôn mẫu cho việc canh tân Hồng Quân. Nếu quân đội trung hoa tái tổ chức theo hướng các lực lượng xung kích thì hoả lực của họ sẽ mạnh hơn nhiều và như thế không thể không ảnh hưởng đến chiến lược, chiến thuật của họ.
    Ngoài ra, nếu chúng ta giả định rằng 1 cuộc chiến tranh khu vực xảy ra và địch quân tràn vào chiếm 1 phần đất của trung hoa, người tàu sẽ phải dùng lại chiến tranh du kích nhưng sẽ hoàn toàn khác với chiến tranh du kích trước đây.
    Ngoài lề một chút: chán quá, đồng chí mod nào không hiểu ý lại xoá đoạn bình loạn ở dưới của mình, mình định khiêu khích tinh thần yêu nước, không sợ vũ khí của kẻ thù cho anh em thế mà lại xoá mất tiêu rồi, cứ để vài ngày xem sao có phải hay không.
Trạng thái chủ đề:
Đã khóa

Chia sẻ trang này